EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

THE FINAL COUNTDOWN – partea a șasea

Foto: Facebook Antonio Giovinazzi FanPage

Editorial | Antal Putinica

Partea 1 | Partea 2 | Partea 3 | Partea 4 | Partea 5

În sfârșit, s-a întâmplat! Am ajuns și la finalul “Final Countdown”. Ori, mai degrabă, apelul pe 2023. Am început cu numărătoarea inversă dinaintea Anului Nou și concluzionăm acum, la sfârșit de ianuarie.

Am trecut prin toate numerele prezente pe grila de start. Ultimul, 81, îi aparține australianului Oscar Piastri. 99, Antonio Giovinazzi (foto), este doar pe banca de rezerve a scuderiei Ferrari (alături de Robert Shwartzman). Așadar, 99 este încă blocat. Dar 88? Despre Kubica afirmam chiar în articolul trecut, că îmi doresc să rămână “agățat” de F1, în aceeași postură de rezervă la Sauber Alfa Romeo. În baza informației picate ieri, vă spun cu părere de rău că ghinionul continuă pentru polonez. Sponsorul său Orlen lasă Alfa pentru … Alpha! Va sponsoriza Alpha Tauri iar Robert Kubica nu mai vine “la pachet”. Păcat!

Apropo de 88. Că să înțelegeți până unde poate merge “imaginația conspirativă” a unora! Și mă refer la americani, pentru că în ultimii ani acolo se găsesc nonsensuri cu duiumul. În Indycar, AJ Foyt ceruse pentru 2023 numărul 88, pentru al doilea monopost. Au sărit imediat, ca fripți, “luptătorii de tastatură”. De ce?! Pentru că numărul 88 este legat cumva de neo-naziștii americani (88 = HH), mai ales în conjunctură cu numărul 14, deja existent în echipă. Și atunci Foyt a ales pentru monopostul lui Benjamin Pedersen numărul 55, în loc de 88, scăpând astfel de un rol în “teoria conspirației” și alte bătăi de cap. 

Conform regulamentului sportiv din 2014, în Formula 1 modernă orice pilot poate alege un număr intre 0 și 99, cu câteva excepții clare: 1, numerele alocate deja sau numerele retrase în ultimele 2 sezoane (în ultima postură, e nevoie de o singură participare la start de GP pentru a prelungi “blocada” pentru încă un an – vezi cazul lui Hulkenberg). Sunt și excepții extraordinare, precum 17 și 69, am precizat deja motivele. Cu alte cuvinte și ținând cont de cele spuse, în prezent nu mai există posibilitatea unui număr dincolo de sută. De-a lungul istoriei au fost însă piloți care au evoluat cu 100, 111, 127 sau 136. 

Ba chiar și cu 208, dar acela nu a fost un simplu pilot. A fost o femeie extraordinară, Lella Lombardi.

Lella Lombardi s-a născut în Italia, în idilicul Piedmont nordic și frământat de artă și cultură. Lella este porecla pe care a purtat-o din copilărie până pe circuitele de F1, numele primit la naștere fiind Maria Grazia. Este a doua femeie pilot care a participat în Formula 1, după conaționala Maria Teresa de Filippis (este ceva cu Italia și Sfânta Maria, e clar!). Însă Lella Lombardi este singura din istorie (au mai încercat calificări pe grila de Grand Prix încă 3 femei, ulterior) care a punctat în F1. Chiar dacă nu a fost punct întreg, ci numai 0.5 puncte acordate în Spania ’75, într-o cursă întreruptă înainte de final. În plus, este “grația” cu cele mai multe starturi în rândul fetelor: 12. 

Iar Lella Lombardi este și cea care a purtat pe mașină cel mai mare număr de înregistrare: 208. Se întâmpla la debutul din 1974, în Marea Britanie, cursă în care nu a reușit din păcate să se califice. Ca fapt divers, luând în considerare că v-am împărtășit deja că au fost 5 doamne ce au încercat Formula 1 de-a lungul timpului, credeți că s-au întâlnit, măcar două dintre ele, la vreo cursă? Greu de crezut, dar e adevărat. În 1976, lista oficială a GP-ului din Marea Britanie cuprindea 2 nume feminine: Lella Lombardi și Divina Galica. Niciuna nu a ajuns însă pe grila de start.

Spuneam că au fost și numere din zona sutelor, ba chiar toate numerele cuprinse în intervalul 100 – 136. Cu două excepții: 106 și 132 (nu am găsit nici o explicație în acest sens). 101 a fost purtat de Ascari în ’52, 102 de Farina în același an și același GP. Vreți să vă povestesc și despre celelalte? Atunci vă amintesc cursa în care s-au aliniat toate la start: Nurburgring, 3 august 1952, Grand Prix-ul Germaniei. Numerele de concurs au fost acordate începând cu 101 Ascari, apoi 102 Farina, 103 Taruffi, … 108 Behra, 109 Trintignant, … 111 Peter Collins, etc. 

Până aici cu număratul, gata! Acel “Final Countdown” ales pentru titlu, se încheie, pentru că tot ce are un început are și un sfârșit. A ieșit mai mult material decât mă așteptam, recunosc! Îmi creionasem linii pentru 2-3 articole, până la urmă s-au făcut 6. Și am impresia că am mai scăpat câte ceva, pe ici pe colo. Aștept opiniile și completările voastre. Nu a fost o numărătoare inversă în sensul adevărat, dacă mă uit la “ordinea numerelor de concurs”. Însă am vrut să fie o numărătoare inversă până la startul sezonului de Formula 1. Unul pe care îl aștept cu aceeași înfrigurare ca și voi, bănuiesc. 

Pe această temă, ne auzim la început de martie, din Bahrain. Salve și mii de ture!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *