EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

THE FINAL COUNTDOWN – partea întâi

Foto: Facebook Max Verstappen

Editorial | Antal Putinica

5, 4, 3, 2, 1 … 0! Am rămas agățat de povestea numerelor, dar parcă acum se potrivește mai bine ca oricând. Și până la urmă, am o scuză! Este perioada din an în care gândim și trăim ca în povești. Numărătoarea inversă, care m-a marcat în adolescență prin celebrul hit “Europe: The Final Countdown”, vine peste noi pentru că 2023 nu mai are răbdare. A așteptat destul! Iar eu v-am lăsat să așteptați până astăzi. Așa că o să vă aștern o poveste frumoasă, întinsă pe mai multe file.

Aș putea să încep clasic cu: “mâine anul se-noiește și Dakarul se pornește, tăvălug spre asfințit pe tărâmul saudit”. Mda, ați citit bine. Nici Dakar-ul nu mai e ce a fost, de aceea nu o să vorbesc despre el. Mă uit în zare după Formula 1.

Și încep numărătoarea inversă, invers. Cu 0, cifra fără substanță, neadevărată spun unii, fără de care nu se pot face însă calculele matematice. A fost 0 în Formula 1?! Pare improbabil, însă e adevărat. A fost, culmea, de două ori! Primul care a ieșit curajos să concureze cu 0 pe monopost a fost Jody Scheckter. Sud-africanul s-a înscris la 2 Grand Prix-uri pe tărâm nord-american în 1973, în Canada și Statele Unite (Watkins Glen), cu un 0 mare pictat pe monopostul său McLaren Yardley. Așadar, 23 septembrie 1973, prima cursă cu un mare 0 în F1. Spun mare zero, pentru că viitorul campion mondial nu avea să termine sub emblematicul 0.

A fost nevoie de Damon Hill, 2 decade mai târziu, pentru ca numărul 0 să participe întreg sezonul. De fapt, sezoanele, pentru că Hill a purtat 0 pe mașina Williams și în 1993, sezonul său de debut, și în 1994, anul în care a ieșit vicecampion mondial. Damon Hill a adus prima victorie numărului 0 pe 15 august 1993, în Ungaria. Iar acea primă victorie cu număr 0 a fost în fapt și prima victorie din cariera viitorului campion mondial.

Tot pomenesc de campioni mondiali! Numărul 1 era de fapt numărul lor. A fost și înainte de 2014 (nu neapărat în anii ’50, atunci numărul 1 se dădea funcție de momentul înscrierii în cursă), este și în prezent. Și ce povești minunate s-au înșirat de-a lungul istoriei! Numărul 1 era al pilotului, al campionului, prin urmare îi aparținea. Inclusiv în condițiile în care, cu titlul mondial câștigat, pilotul pleca sezonul următor la o altă echipă – vezi cazul Alain Prost, care s-a dus la Ferrari în 1990 cu no.1 câștigat cu McLaren.

Până anul trecut, numărul 1 nu mai apăruse în F1 din 2015. L-a readus Max Verstappen, care își lasă 33-ul norocos și anul acesta pentru aurul campionului mondial. 52 de piloți au purtat, de-a lungul istoriei, cifra 1 pe monopost. Cele mai multe curse cu “primordialul” pe mașină au fost parcurse de Michael Schumacher: 120! (și iată o statistică în care nu poate fi bătut de Hamilton). 

Va reveni 2-ul lui Stoffel Vandoorne în curse. Anul viitor, acest număr va putea fi observat pe mașina Williams a debutantului Logan Sargeant, un american care readuce drapelul “Stars and Stripes” pe circuitele de F1 după o absență de 7 ani. Statistic, va fi al 233-lea american prezent în Marele Circ. Statistic, nicidecum relevant! Numărul 2 reintră în joc anul viitor pentru Stoffel s-a retras din F1 în 2019.

Numărul 3 rămâne alături de Daniel Ricciardo (dar în afara F1), chiar dacă australianul nu este printre titularii anului viitor. Așa prevede regulamentul de ordine interioară! Apropo, fac paranteza obișnuită: în 2023, Danny Ric va strânge cel mai “baban” venit anual de când e în F1 – 24 de milioane de dolari și ceva mărunțiș pe lângă. Nu este ciudat? Am înțeles când Ferrari a decis să îi plătească un munte de bani lui Kimi Raikkonen, pentru a-l ține pe bară acum un deceniu. Dar Ricci? Ce a făcut el, în afară de faptul că a fost dat afară de la McLaren?!

Mă rog, nu ar trebui să mă mai surprindă nimic. În Formula 1, în ultimii ani, se întâmplă tot felul de lucruri anapoda.

Și uite așa, ajungem la numărul 4. Numărul echilibrului (pentru inițiați). Numărul lui Lando Norris de la debutul în F1, petrecut în 2019. De atunci, Norris a construit un adevărat imperiu de merchandising în jurul acestui număr. Până acum, toate cele 82 de starturi luate în 4 sezoane au fost în portocaliu papaya – culoarea McLaren. Se pare însă că în 2023, în cazul unui nou rateu, Lando e dispus să activeze clauza de performanță și să plece. Către Mercedes, spun unii. Eu mă uit și spre alte echipe de top.

Rămânem și fără 5, 5-ul lui Seb. 5eb. Însă doar pentru 2 ani, asta în cazul în care Vettel nu primește vreo invitație pe grilă în sezoanele următoare. Atunci, intervalul blocat se va prelungi. Cum s-a întâmplat și cu Nico Hulkenberg: a fost el pe grila în 2022, în Arabia Saudită? A fost! Asta înseamnă că numărul 27 este blocat încă doi ani de-acum înainte. Revenind la Vettel, a purtat numărul 5 pe mașină în 181 de Grand Prix-uri – record ce aduce valoare statistică uriașă acestui număr atât de îndrăgit. 

Păcat însă că recordul nu va rezista decât până în martie, când Lewis Hamilton îl va depăși cu al său iubit 44.

            Citeste partea a doua a editorialului.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *