Editorial, Editorial Antal Putinica

THE FINAL COUNTDOWN – partea a patra

Foto: Facebook Max Verstappen

Editorial | Antal Putinica

Prima parte | Partea a 2-a | Partea a 3-a

Am rămas la 33. Sar rapid peste 31, Esteban Ocon, pentru că nu mi se pare relevant. Presupun că, odată ajuns Pierre Gasly lângă el, va deveni invizibil. Așadar, 33.

Număr (grad) masonic important în ritul scoțian; vârsta la care a fost ucis Isus și ne-a adus mântuirea; plus alte conotații în diferite religii (destul de multe, am remarcat). 33 de vertebre pentru aceia dintre noi ce stau drepți și verticali; este deopotrivă și numărul rotațiilor pentru cel mai îndrăgit suport muzical al tuturor timpurilor – vinilul (oare ce-o spune Codruț?). 

33-ul a fost, în sfârșit, făcut campion mondial în F1 de Max Verstappen (foto). S-a întâmplat în finalul, inflamat ca o gleznă sucită, de sezon 2021.

33 a fost ales de Max la debutul în Formula 1 dintr-un motiv extrem de simplu: 3-ul său preferat era luat. Și era luat, culmea, de un pilot Red Bull: Daniel Ricciardo, care îi este acum, pe post de rezervă, coechipier. “Nu am putut lua 3, atunci am luat dublu 3 – 33, dublă fericire!” spunea Max în 2015. Nu era o noutate, numărul 33 a mai fost prezent în trecut în F1. Ba chiar în primul sezon oficial! Dar “A FOST” este un fel de a spune, de fapt, că americanul Joel Thorne l-a purtat în cursă, pentru că el nu a reușit să se califice pe grila de start din a 3-a etapă istorică a F1: Indianapolis, 30 mai 1950. 

Acolo unde, știm cu toții, sunt permise doar 33 (!) de monoposturi la start.

Max Verstappen este al 50-lea pilot ce a purtat numărul 33 pe mașină, în F1. În tot acest timp, restul celor din “brigada 33” a făcut doar act de prezență. Prima victorie din grup a fost a lui Max, în Spania 2016. El este cel care a propulsat, de unul singur, numărul 33 pe locul 14 în statistica istorică a victoriilor numerelor de concurs. Dacă își păstra numărul de concurs și în 2022, îl ducea în top ten. Însă a ales să treacă la numărul campionului, 1, pe care văd că îl preferă și în 2023.

Apropo, fac obișnuita paranteză. Am impresia că numărul 1 nu este singurul pe care un pilot din F1 nu îl poate alege când vrea. De ce spun asta? Pentru că și numărul 69 este, cumva, “interzis” în F1. Acest număr a fost încercat ultima oară în competiție de canadianul Al Pease, care a și luat startul cu el afișat pe mașină. În ce an credeți? În 1969, Canada, Mosport Park! Nu prea i-a purtat noroc, pentru că a fost descalificat. Poate 69-le revine în F1, mai ales că sunt sponsori ce își doresc brand awareness de gen (vezi recenta cursă din Seria 24h GT, unde un echipaj a fost sponsorizat de o platformă online pentru adulți).  

În 2023, oricât de atent ne vom uita, nu vom avea 33 (poate doar în tribune, unde Armata Portocalie a păstrat vechile șepcuțe) astfel încât singurul care reprezintă, pe circuite, această decadă, rămâne, după cum spuneam, Esteban Ocon. Următoarea decadă este extrem de exclusivă. Este a lui Lewis Hamilton.

44 este deja brand. LH44 face multe zeci de milioane, atât ca marcă înregistrată cât și ca strigăt de luptă în rândul fanilor. Asemenea lui Max, cu 33-ul său, și Lewis putea face din 44 un număr ce îi aparține 100%. Dacă nu ar fi fost Maurice Trintignant! În 1955, francezul a obținut prima victorie a numărului 44, și nu oricum ci într-un Grand Prix de poveste: într-un Ferrari, pe celebrele străzi din Monaco, plecând de pe 9 în grilă și învingându-i pe Fangio, Ascari, Moss, Farina sau Hawthorne! 

Însă ce-i al lui Hamilton, e al lui. Restul victoriilor (deloc puține), 81 în total, îi aparține. Iar Lewis, de unul singur practic, a dus acest număr pe locul 4 statistic, după numerele 1, 2 și 5. Nici un alt număr din această decadă “patruzecistă” nu a mai reușit măcar o singură victorie de GP, în 73 de ani de istorie.

Vă văd puțin pe gânduri. Ați rămas cumva agățați de cele “81” de victorii ale lui Lewis, despre care am adus vorba? Sunt sigur că pe undeva, prin memorie, un clopoțel sună alarma: păi Hamilton are recordul de victorii în F1 – 103! Atunci, unde e greșeala?! Nu este niciuna. Lewis Hamilton a debutat, în 2007, cu numărul 2. A strâns cu el 4 victorii în sezonul de debut, cu McLaren. Tot cu McLaren a mai câștigat apoi de 17 ori, sub diferite oblăduiri: cu 22-ul a ieșit campion mondial în premieră în 2008, apoi cu 1 a câștigat doar de ori anul următor; a revenit la 2 în 2010 iar numerele 3 și 4 i-au fost oferite, conform clasamentului pe echipe, în 2011 și 2012. Prima victorie cu Mercedes, în 2013, a obținut-o cu 10 vopsit pe săgeata argintie.

Lewis Hamilton a profitat de regula din 2014 și a ales numărul 44, pe care l-a ridicat în slăvi. Sus de tot! Nu a fost o alegere random, 44 este numărul cu care a început go-kartul, este numărul său drag. Număr cu care a obținut 81 de victorii și 6 titluri mondiale! Este, în același timp, și numărul preferat al lui Ricci, “navigatorul” meu ÎN VITEZĂ.

Povestea continuă. Există oare un “cincizeciar” în F1? Există! Unul singur. Unul care abia ce a obținut prima victorie în Formula 1.

            (va urma)

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *