EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

THE FINAL COUNTDOWN – partea a doua

Foto: Facebook Fernando Alonso

Editorial | Antal Putinica

5, 4, 3, 2, 1 … A trecut și miezul nopții dintre ani iar noi am început să numărăm, firesc, zilele care se vor înșira până la finele lunii: 1, 2, 3, 4, 5 … Parcă la 5 rămăsesem și eu cu numărătoarea.

În sezonul ce stă să înceapă, Formula 1 suferă după numerele cu o singură cifră. Va lipsi 3-ul lui Ricci, 5-ul lui Seb. Vor lipsi și 6, 7, 8, 9. De ce oare?

6-le dispare odată cu Nick Latifi și va rămâne al canadianului în următorii 2 ani, chiar dacă autorul involuntar al finalului de sezon 2021 nu va mai reveni vreodată în F1. Și țineți cont că emblematicul 6 este al 3-lea, ca număr de titluri, în statistica istorică a campionilor mondiali: Hawthorne, Fittipaldi, Rosberg seniorul în 1982, dar și fiul său Nico în 2016, Piquet sau Raikkonen. 

Apropo de Kimi, 7-le nu mai este retras pentru că s-au făcut 2 ani plini de la retragerea finlandezului. Este disponibil. Cine îl va lua?! Vor mai fi oare debutanți în F1 anul viitor? Am dubii, dacă mă uit la situația contractelor în vigoare. Hamilton și Alonso strică media de vârstă a plutonului, dar foștii campioni mondiali sunt aici ca să rămână. Oricum, 7 nu este neapărat un număr norocos. 8 piloți l-au folosit de-a lungul timpului, primul cu victorie fiind Jo Bonnier, în 1959. Și a scos numai un singur campion mondial. Nu, nu a fost Kimi Raikkonen, ci John Surtees, în 1964. Kimi a adus doar ultima victorie din cele 28 ale acestui număr, pe COTA în 2018.   

Vor lipsi 8 și 9, de asemenea. 8-ul lui Romain Grosjean, deși era liber (Pasărea Phoenix a lăsat F1 la finele sezonului 2020), nu a fost cerut de nimeni. Iar cifra 9 este în posesia unui exilat. Îl mai țineți minte pe Nikita Mazepin? Al lui este, iar dacă sancțiunile impuse Rusiei nu sunt ridicate, numărul va deveni disponibil anul viitor.

De nota 10 este, și în 2023, Pierre Gasly. Abia aștept să îl văd “acasă”, la Alpine.

Acum vă rog să fiți atenți, urmează o joacă ce poate da dureri de cap. Numerele 11 și 12 sunt în topul 10 al numărului de victorii, unul după altul, pe 8 și 9. Get it? 11 și 12, pe 8 și 9, în top 10?! Pentru cei care vor citi în continuare, după ghidușia asta cu numere, am detalii interesante. Niki Lauda a ieșit campion mondial cu ambele, dar în ordine inversată: cu 12 în 1975 și apoi cu 11 în 1977.

Ca de obicei, mă întind cu o paranteză: 11 putea să fie un număr magic, dacă nu era Andretti cu titlul său din 1978. Și vă spun imediat de ce. Cu acest număr am avut o serie fantastică de campioni mondial diferiți: James Hunt în ’76, Lauda în ’77 și Jody Scheckter în ’79. Americanul Michael Andretti a stricat frumusețe de consecutivitate în ’78, cu al său Lotus cu numărul 5 (frumusețe de mașină!).

Nu vreau să rămân dator cu 12. Numărul 12 a fost numărul lui Senna la primul titlu mondial, cel din 1988. Iar McLaren-ul MP4/4 cu 12-le din ’88 este preferatul meu, monopostul perfect.

Hmm, ajungem la următorul. 13 este considerat număr cu ghinion. De aceea, până la Pastor Maldonado, a fost menționat în doar 3 ocazii. Iar asta pe liste de start, pentru Von Strachwitz și Galica Divina nu au luat și starturi de Grand Prix (de apreciat totuși curajul Divinei din 1976, în alegerea făcută). Doar Moises Solana a plecat cu 13 în cursă, acasă, în Mexic. În concluzie, numărul 13 a fost făcut cunoscut de Paaaaastor Maaaaldonado! “Crashtor” l-a folosit în 2 sezoane, pe final de carieră. Nu a fost numărul sau norocos, pole-ul și victoria din Barcelona 2012 fiind obținute sub 18-le Williams.

14-le este al lui Fernando Alonso, acum într-o nouă prezentare. Din 2023, numărul 14 va fi afișat pe fundalul british racing green al celor de la Aston Martin. Din această decadă a numerelor, pe lângă 10 și 14, vor mai fi prezente în sezonul următor 16 și 18. Atât! 16 nu este un număr lipsit de importanță. Charles Leclerc a ales, încă de la debutul din 2018, numărul 16 – iar pe atunci era la Alfa Romeo. A fost a 3-a opțiune a monegascului la venirea în F1, după 7 și 10 (ambele luate pe atunci). 16 este data de naștere și, în plus, 1+6=7, numărul sau favorit.

Ca fapt divers, numărul 16 a obținut … 16 victorii în F1, ultima fiind cu Leclerc în Austria 2022. Iar Charles poate deveni primul campion mondial, purtător al acestui număr. Mă rog, tehnic vorbind, Jack Brabham a triumfat în 1960, însă australianul a folosit numărul 16 într-o singură cursă din sezon, cea din Franța. Când a și câștigat, culmea!  Însă titlul de campion l-a obținut cu un mare 2 alb pe Cooper-ul său verde închis.

Și iată-ne ajunși la cea mai importantă decadă din entry list-ul 2023, cu a sa serie consecutivă între numerele 20-24 (va fi foarte interesantă în 2024, nu-i așa?). Media de vârstă a acestui grup: 25 de anișori.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *