EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

ONLY HAPPY WHEN IT RAINS – partea întâi

Foto: Facebook F1

Editorial | Antal Putinica

Găsesc că este cel mai bun titlu pentru cele întâmplate duminică, pe Suzuka, într-o cheie ironică, bineînțeles! Am dat peste un altul, mai inspirat, însă n-am vrut să “împrumut” din presă acest lucru: “Rainy or Not?” Bun, bun de tot! Trimitere evidentă la Fugees cu al lor hit din ‘96. Culmea, dacă stau și mă gândesc, asta au făcut “Refugiații”, de fapt, pentru că hit-ul “Ready or Not” a fost scris pe un sample de “împrumut” al Enyei, din piesa Boadicea. Enya, o altă lume, altă poveste!

Revin. Nu știu ce m-a făcut să mă duc direct spre zona muzicală. Așa fac eu, câteodată, căutând inspirație. Sau poate voiam să mă regăsesc puțin, să mă recompun după nebunia extrem de confuză din Japonia. Max Verstappen a ieșit campion mondial, am știut-o din clipa în care Charles Leclerc a greșit în penultimul viraj al ultimului tur. Pe comentariul live, la reluarea ultimelor 40 de minute, bătusem monedă pe faptul că regulamentul nu este foarte clar în privința curselor neterminate la număr de tururi, dar care ajung la finalul limitei de timp. 

Mi-am spus punctul de vedere de la bun început, am oferit opinie în momentul în care nimeni, inclusiv FIA, nu scotea un cuvințel. Am intuit că, deși nu puteam acoperi decât puțin peste jumătate din numărul programat de tururi, 53 la număr, se vor acorda TOATE punctele dacă ajungem cu cronometrul la zero. Am crezut în interpretarea mea, am spus-o repetat, în ciuda zecilor de mesaje contrare primite în timpul cursei. Iar în momentul în care penalizarea lui Charles a sosit, m-am “răstit” la microfon, bucuros că avusesem dreptate. MAX ERA CAMPION MONDIAL!

Dar, stupoare! Live, Max era în interviu cu Johnny Herbert, altminteri reputat specialist actual al F1. Iar “marele” Johhny nu zicea nimic! Nu îl ajuta nici grafica oficială de pe feed-ul live, care titra, simplu, doar victoria în GP-ul Japoniei. Team-ul Red Bull stătea cuminte, dincolo de gardul din parc fermé. Nici Horner nu părea super entuziasmat de rezultat. Am început să am emoții: m-am grăbit cumva, am greșit în calculele mele?

Nu! Pur și simplu, confuzia, care, din nefericire, este prezentă în fiecare weekend de GP în ultimul an de F1, a acoperit cu umbra sa toxică și ziua de duminică, 9 octombrie 2022. După câteva minute de “obișnuit” final de cursă, timp în care înțepatul Herbert trecuse deja la Charles Leclerc, a venit și confimarea oficială: Max Verstappen – World Champion 2022!

Am răsuflat ușurat, avusesem dreptate! Interpretarea mea de regulament, care cu siguranță supărase deja pe transmisie pe toți cei care nu erau de partea lui Verstappen, fusese on point. Dar acesta era adevărul! Așa cum am considerat anul trecut, pe comentariu, că stewarzii trebuiau să lase toți piloții întârziați să treacă de safety car în Abu Dhabi înainte de restart (cel puțin aceasta era litera de regulament), tot astfel am îndrăznit să îmi spun punctul de vedere și duminică.

Ajunge cu lauda de sine. Recunosc că nu sunt un tip modest, poate și pentru că sunt de aceeași părere cu Napoleon: modestia este virtutea celor care nu au alte calități. Pur și simplu! O pot confirma prietenii mei. Nu am fost și nu sunt un tip care se ascunde în spatele modestiei. Chiar dacă astăzi trăim într-un prezent în care este mai bine să îți ții părerile pentru tine, pentru a nu te expune public, riscând să fii “cancelat”. În spatele modestiei, false de cele mai multe ori, se ascund mereu ipocriții.

Asta au făcut-o toți cei cu interese “politice” în F1. S-a întâmplat și pe Monza, unde nimeni nu a riscat o grilă de start la finele calificărilor, construită pe marginea regulamentului. Nimeni! S-a întâmplat și pe străzile din Singapore, unde mulți dintre cei aflați la fața locului erau ferm convinși că acea cursă întârziată va ține 3 ore și nu 2, conform aceluiași regulament. Plus deznodământul final, cu 3 anchete ale lui Perez și o singura penalizare în fapt. Venită și ea, târziu de tot.

Eu provin dintr-o altă generație și nu pot accepta acest șablon, al “tăcerii” politice. Sunt de părere că toți avem dreptul să ne expunem părerile, bune sau rele. Mai ales părerile juste, atunci când ai la baza compunerii un regulament. (REGULAMENT = totalitatea instrucțiunilor, normelor și regulilor care stabilesc și asigură ordinea și bunul mers al unei organizații sau întreprinderi).

Dar regulamentul FIA pe 2022 nu este clar, în ciuda tuturor articolelor revizuite și updatate, iar acest lucru dă de furcă tuturor. Inclusiv celor care l-au scris, odată, nu demult, iar acum sunt obligați să facă “interpretări” pentru a da un sens noimei scriptice. Și, în același timp, apă la moară celor bolnavi de scenarită.

Poate și de aceea Formula 1 a ajuns să semene în 2022 cu o piesă proastă de teatru. Iar mie nu îmi place teatrul.

Citeste partea a doua a editorialului.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *