EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

THE ITALIAN JOB I

Foto: Facebook F1

Editorial | Antal Putinica

Am trăit s-o văd și p’asta! Lewis Hamilton la Ferrari! N-am crezut că se va mai întâmpla vreodată, dar uite că viața bate filmul. 

Ușor, nu vă impacientați, va deveni realitate din 2025. Dar va fi! O posibilă alegere despre care am tot vorbit în ultimii ani și care, în sfârșit, se întâmplă! Ceva nu îmi dă pace însă. De ce tocmai acum? O să încerc să găsesc câteva răspunsuri.

Lewis Hamilton a semnat pe finalul sezonului trecut cu Mercedes, pe 2 sezoane. Toto Wolff i-a promis că până în 2025, cât va fi el șef al echipei F1, îi va construi monopostul pentru titlul mondial cu numărul 8. Și părea că totul este în regulă în tabăra germană, mai ales dacă ne uităm cât de mult s-a schimbat mașina în ultimul an – o mașină cu care George Russell, celălalt pilot al echipei, se înțelegea bine și chiar câștigase un GP în 2022. Dar care nu îi plăcea lui Lewis.

Până la urmă, impresia a fost cât se poate de falsă, ca o fotografie a unei familii burgheze din secolul trecut! Știm că John Elkann plusase vara trecută, atunci când managementul lui Hamilton discuta doar, la o cafea, o potențială schimbare de sens. Cu cât a venit atunci, în plic, șeful șefilor Ferrari (ori Stellantis sau Exor, spuneți-i cum vreți)?! Cu un salariu anual de 75 milioane de dolari pentru campionul britanic! Lewis a spus pas. A spus-o, oare, cu jumătate de gură?!

Gazeta italiană afirmă că noua înțelegere a lui Hamilton cu Scuderia Ferrari are la bază un contract de 1+1 (2025 cu prelungire în 2026) iar salariul anual atinge probabil suta de milioane! (unii, moderați din fire, spun 87 de milioane plus bonusuri). Asta ar face ca Lewis Hamilton să stabilească un alt record mondial: primul pilot care (va) câștiga 100 de milioane pe sezon! Wow!

Dar ce mai înseamnă 100 de milioane când aceleași surse din peninsulă spun că înțelegerea trece mult dincolo de calitatea de pilot? Și că banii pe care Ferrari îi promite “Grupului” Hamilton sunt undeva la nord de jumătate de miliard (minimum 446 milioane dolari)??? Ați citit bine! Pe lângă salariu, Hamilton se pare că va gestiona alte sute de milioane care vor curge către firmele sale Mission 44 sau Hamilton Commission. 

Cu alte cuvinte, este vorba despre bani. Mulți bani! Bani care îl pot face pe Hamilton, în 2-3 ani, miliardar.

Este însă o judecată superficială. Normal că este vorba despre bani, a fost dintotdeauna în F1, iar în prezent mai mult ca oricând. Dar este vorba și despre orgoliu. Ori Sir Lewis are un orgoliu supradimensionat. Să câștige titlul mondial, de record suprem, acasă la Schumi?! Only the brave can dream that!

Și ca să termin cu finanțele, fac obișnuita paranteză. Ferrari (compania mamă) tocmai a raportat bilanțul pe 2023 și ce credeți? Profitul net al companiei a crescut cu o treime față de anul anterior, ceea ce a însemnat un modest plus de … un miliard și un sfert de euro. Peste UN MILIARD profit într-un singur an!!! Iar în analiza financiară se stipulează clar că beneficiile au fost “impactate negativ” de clasarea sub așteptări a Scuderiei în F1. Ce poate face Hamilton la Ferrari? Poate duce instantaneu profitul sky-high (nici nu vreau să mă gândesc ce coadă va fi la merch-ul 44 pe roșu)!

Aducerea lui Lewis Hamilton la Ferrari în 2025 este așadar o afacere uriașă, cu multiple fațete. Gazzetta dello Sport din 2 februarie a dedicat 9 (nouă!) pagini acestui anunț-eveniment, titrând “BENVENUTO CAMPIONE”! Hmm, și când te gândești că, până mai ieri (cu Vettel în roșu Ferrari), Hamilton a fost inamicul public numărul 1 în Italia! Cât de repede se pot schimba loialitățile.

Dar cred că tifosi își imaginează că, dacă ar fi vorba despre un nou titlu mondial în Formula 1, cu Lewis Hamilton la volan au cea mai mare șansă. Până la urmă, la o schimbare de macaz similară în 2013, Lewis Hamilton a dat o echipa campioană (McLaren) pe (relativ) nou-născutul team Mercedes. Și știm ce a ieșit.

Revin cu întrebarea: de ce tocmai acum? Anunțul a venit DUPĂ semnarea unui contract pe 2 ani cu Mercedes-AMG F1 (până în 2025 inclusiv), despre a cărui desfacere prematură văd că nu se pomenește nimic. Toto Wolff a fost atât de surprins, încât a convocat peste noapte o ședință cu toți oamenii importanți ai echipei din F1 pentru a-i anunța în prealabil să se pregătească de unda de șoc. Vestea a căzut ca un trăsnet, luându-l prin surprindere până și pe George Russell, care a devenit astfel pilotul numărul 1 al echipei. O echipă care va încerca anul acesta să dezvolte monopostul W15, ascunzându-se de Hamilton – cel pentru care fusese de fapt conceput. Pare a fi un nou episod din franciza Misiune Imposibilă.

Dar poate că Lewis Hamilton gândește în perspectivă. 2025, primul an la Ferrari, va fi greu. Va fi, mai degrabă, unul de acomodare. Unul în care va încerca să tragă echipa de partea sa (sper din tot sufletul să nu facă și Ferrari-ul negru, totuși). Așa s-a întâmplat și la Mercedes, în 2013. Vă aduceți aminte cum au stat lucrurile în 2014? S-a schimbat regulamentul (a început era V6 turbo hibrid) iar Lewis a ieșit campion mondial. 

Eu cred că asta e în mintea lui Lewis: va încerca să repete acel moment cu Ferrari în 2026, atunci când regulamentul tehnic va fi din nou schimbat drastic.  

Și ce an ar putea fi acel 2026! Pentru că “The Italian Job” 2024 a însemnat mult mai mult. Totul a început cu Marc Marquez, în MotoGP, care a lăsat Honda pentru … Scuderia Ducati! Iar poveștile celor doi se suprapun perfect! Marc a început în 2013 clasa regină cu Honda, echipă pe care a tratat-o cu loialitate și cu care a câștigat … 6 titluri mondiale! A ajuns în 2024 la Gresini Ducati, desfăcând contractul pe care îl avea cu Honda. La fel ca Hamilton, nu?! Deocamdată “în probe” într-o echipă client, funcție de rezultate, Marquez poate ajunge în 2026 în cadrul echipei oficiale.    

Iar în acel an am putea vedea roșu, cu toții!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *