EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

TETRIS F1

Foto: Facebook This is F1

Editorial | Antal Putinica

Sigur știți jocul Tetris. De 40 de ani, farmecă generație după generație. Vă spun sincer că mă așteptam să fie “cancelled”, având în vedere că a fost creat de un rus. Și nu orice fel de rus, ci unul sovietic, de prin anii ’80. Dar uite că a scăpat!  

Asta se întâmplă în 2024 cu Formula 1, este ca un Tetris. Odată luată decizia lui Lewis Hamilton de a trece la Ferrari în 2025, prima piesă tetramino a căzut. Și este una dificilă, în forma literei “L”. Trebuie răsucită măcar o dată, pentru a cădea cu latura lungă pe orizontală, astfel încât să fie creat loc pentru următoarele piese. 

A doua ar trebui să fie înlocuitorul lui Lewis la Mercedes. Dar tabla de Tetris rămâne momentan goală, pentru că am impresia că Toto Wolff va aștepta un pic până la luarea deciziei. Și vin cu argumente.

2025 – 2026 este perioada în care se schimbă regulamentul tehnic. În același timp, sunt și ultimii 2 ani din noul contract de șef al lui Toto Wolff. Asta înseamnă că austriacul trebuie să gândească pragmatic. Va avea nevoie de bani pentru a-și susține cauza, mai ales că el e considerat, cumva, vinovat pentru dezertarea “protejatului” Hamilton. Iar odată cu Lewis, din conturile echipei Mercedes AMG F1 au plecat muuuulți bani. Toto nu se ascunde și recunoaște că va fi o adevărată lovitură pentru echipă (numai anunțul că Hamilton va fi pilot Ferrari în 2025, de exemplu, a crescut valoarea la bursă a brandului italian cu miliarde!). 

Revin. Mulți bani au ca echivalent un loc bun la final de sezon (acordul Concorde), care expiră și el la finele lui 2025. Adică măcar locul 2, dacă nu te gândești, printre picături, la titlul mondial. Iar Toto nu cred că se gândește la titlu, ci mai degrabă cum să nu piardă poziția actuală în fața ofensivei Ferrari. Sau McLaren. Sau, de ce nu, în fața unui Red Bull junior rebranduit neinspirat.

Așadar, are nevoie de o piesa solidă. Un pătrat. Stabil, uniform, care denotă siguranță și experiență. Sub acest semn stă un singur nume în prezent: Fernando Alonso. Spaniolul termină actuala înțelegere cu Aston Martin la finele anului în curs. Este familiarizat cu power unit-ul Mercedes și a demonstrat anul trecut că este o bestie. În 2023 a scos scor egal cu Hamilton în cursele terminate, 9-9, și a fost imediat sub el în clasamentul general, la mai puțin de 30 de puncte diferență. Și cred că e dispus să semneze pentru un singur an, așa, doar ca să își flexeze mușchii.

O alegere de suflet, pentru toată lumea, ar fi însă Sebastian Vettel. O piesă dreaptă, un “I” ușor de așezat. La retragerea din F1, Seb a spus că o revenire nu ar fi imposibilă. A spus-o răzând, parcă în glumă, însă o propunere de acest calibru l-ar revitaliza cu siguranță. Mirajul unei victorii măcar, cu Mercedes, în F1 este poate la fel de puternic precum a fost tentativa de titlu mondial cu Ferrari. Iar Vettel ar putea veni cu un setup mental proaspăt și cu o viziune creativa “outside the box” la trecerea dintre anii ’25-’26, în concepția noului monopost.

Ce spuneți însă despre o altfel de revenire, una la origini?! Valtteri Bottas a fost pilot Mercedes, este cuminte, comunică perfect cu Wolff și … este ieftin! O piesă “T7” este un pic mai dificil de așezat, însă e una care te poate scoate din belele, din scurt. Și ar mai fi o variantă. Pentru un singur sezon. Carlos Sainz jr. De ce nu un eventual schimb Ferrari-Mercedes?

Experiență și prospețime ar putea aduce și Alex Albon, dar am senzația că el este mai degrabă promis Red Bull. Nu știu de ce, dar simt că thailandezul are lucruri de încheiat acolo. Și multe de demonstrat. 

Este un moment de cotitură pentru Toto Wolff. Clar! Este obligat să își asume riscuri. Altele decât cele din ultimele 2 sezoane, când a avut un Lewis Hamilton pe care putea conta (sau așa considera). Cred că spectrul unei dezertări a lui Hamilton plutea cumva deasupra paddock-ului, chiar dacă este părăsit în această perioadă. De aceea McLaren a semnat impromptu cu Norris pe “long-term”, (cu Piastri lucrurile erau deja aranjate până în 2026 cel puțin), Leclerc a fost ademenit cu o colaborare pentru “several more seasons” cu Ferrari. Sainz tace mâlc, dar se știe că este numărul 1 pe lista Audi. Nume mai puțin interesante ar fi piloții Alpine, care încheie contractele la finele lui 2024. Iar francezii cred că ar vrea să scape măcar de unul dintre ei.

Apropo de Piastri, văd că presa a găsit o clauză de scăpare din contractul cu McLaren. Dacă Piastri va pleca vreodată de la McLaren, se va duce la Red Bull. A spus-o clar managerul lui, nimeni altul decât Mark Webber. Iar la Mercedes este liber doar sezonul 2025 (și poate nici ăla), pentru că este o tânără stea la rând. Deci, zero șanse ca australianul să vină la Mercedes.

Va plusa Wolff pe o piesă dificilă, un tetramino “Z”, așa cum a făcut Helmut Marko cu Verstappen? O poate face, doar riscă pe banii lui, până la urmă. Și are și piesa la îndemână: Andrea Kimi Antonelli, un pilot excepțional care este pe filieră de la vârstă de 5 ani. Tânărul Kimi e promovat anul acesta direct în F2, cu Prema (!) și poate face pasul anul viitor în F1. Dacă iese campion, atunci pasul devine obligatoriu!

De aceea spun că Toto Wolff nu ar trebui să se grăbească. El are de reașezat o echipă, trebuie să-i demonstreze lui George Russell că este într-adevăr pilotul numărul 1 și, mai ales, are obligația de a aduce bani acționariatului. Fără ca Lewis Hamilton să aibă acces la secretele din 2024, mare atenție! Ori, se pare că noul monopost W15 a mai păstrat doar volanul din precedenta creație.

Și ar mai fi un argument pentru care Toto trebuie să aștepte. Dacă ancheta asupra lui Christian Horner se va termina teribil pentru șeful echipei campioane mondiale, atunci Red Bull poate face implozie în mai puțin de un sezon. Iar Max Verstappen, dintr-o bucată cum îl știm, poate rupe mâța în două (a se citi contractul cu Red Bull, activ până în 2028) și semnează cu Wolff, tocmai pentru a-l bate pe ferraristul Hamilton cu Mercedesul său atât de drag. The End.

Previous ArticleNext Article

1 Comment

  1. Felicitari pentru acest editorial, Antal! Este foarte interesant si bine documentat. Sunt de acord cu tine ca 2024 va fi un an plin de schimbari in Formula 1, asemeni unui joc de Tetris. Este impresionant cum ai reusit sa evidentiezi potentialii inlocuitori ai lui Lewis Hamilton, plecat la Ferrari, si cum fiecare piesa Tetris potrivita poate aduce succesul unei echipe. Sunt curioasa sa vad care dintre variantele propuse ale lui Toto Wolff se va adeveri si sunt nerabdatoare sa vad ce se pregateste pentru Sebastian Vettel dupa retragerea sa. Felicitari inca o data pentru acest editorial si astept cu interes urmatoarele tale articole despre lumea Formulei 1!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *