EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

PÂNĂ LA URMĂ, CE ÎNSEAMNĂ UN GRAND PRIX? (partea a doua)

Foto: Facebook Max Verstappen

Editorial | Antal Putinica

Unii spun că a fost o farsă. Alții un simulacru. Eu mă rezum doar la COMPROMIS. Un compromis născut dintr-un alt compromis, mult mai adânc și mult mai fecund. El va naște până la finalul sezonului un altul, poate și mai mare. Am spus încă de la incidentul de pe Silverstone: modul în care a fost judecat acel contact nu va face decât să întineze orice altă acțiune sau decizie ulterioară. Și, din păcate, am avut dreptate.

Sincer, speram ca Red Bull să nu intre în acest joc murdar care (consider înlăuntrul meu) nu reflectă Formula 1. Departe de mine gândul că acest sport a fost vreodată imaculat! Dar chiar și în acele momente negre ale trecutului, lumina care scânteia în beznă și ne atrăgea în fața televizoarelor ca pe fluturi rămânea racingul. Acum, este BANUL. 

Cel mai rapid tur în gluma care a fost Grand Prix-ul Belgiei (da, a existat și o astfel de “performanță”) i-a fost atribuit lui Nikita Mazepin. Cum Mazepin nu a intrat în top 10, nu a punctat. Sau, de fapt, nu a 0.5tat! Pentru că atât ar fi câștigat în clasament: 0,5 PUNCTE! Însă Red Bull se gândește la o contestație. De ce? Pentru că rezultatul lui Mazepin a fost înregistrat pe ultimul tur, încheiat cu steag roșu, iar regulamentul spune că la o cursă încheiată astfel se ia reper turul anterior cu rezultatele aferente. Tur în care Max Verstappen a fost, în spatele safety car-ului, cel mai rapid. 

0,5 puncte sunt extrem de prețioase. La final de sezon, ele pot face diferența între 100 și 150 MILIOANE de dolari. Gestul este însă unul de nimic.

Dar este perfect regulamentar! Acum, pisica ajunge din nou în curtea lui Michael Masi, care ar trebui să decidă ce și cum. Turul “rapid” al lui Verstappen a fost cel făcut cu plecare de pe linia boxelor, în care a acoperit 6880 de metri în loc de 7004, lungimea oficială. Este acela un tur VALID? Pentru că regulamentul lasă și aceasta ultimă dar importantă portiță de scăpare cu fața curată.

Lewis Hamilton, printre alții, a cerut ca rezultatele din Belgia să fie anulate complet. Acesta nu a fost un Grand Prix ADEVĂRAT, în opinia nobilului britanic (opinie împărtășită și de Norris sau Alonso). Hamilton, într-un mod ancorat în speța momentului, vrea să își tragă spuza pe turta lui. Doar a pierdut pe Spa față de Max 5 puncte din cele 8 pe care le avea avans în clasament (nu cred că demersul Red Bull pentru 0,5 va avea succes). Putea pierde 7 sau chiar toate cele 8 în cazul în care Grand Prix-ul se disputa pe măcar 32 de tururi iar Verstappen câștiga, cu un eventual tur rapid, în fața lui Hamilton. Deci, se putea mai rău!   

Dar Lewis și Mercedes ȘTIU, la rândul lor, importanța acelor 5 puncte în plus ale lui Max, acordate și nu câștigate, în Belgia. Le era mai bine fără ele!

Aminteam la începutul articolului de Indianapolis 2005 și Tiago Monteiro cu al său podium istoric. La Spa, în cea mai scurtă cursă din istoria Formulei 1, a fost cazul altor recorduri inedite. Și încep cu cel pentru care nu s-a supărat nimeni: PRIMUL PODIUM al lui George Russell! Russell a fost clasat pe 2 și a adus primul podium pentru Williams de la Lance Stroll, Baku 2017. Mai mult, coechipierul său Nick Latifi, a bifat și el puncte în clasament (1 singur punct de fapt, deși a terminat pe 9), aducând din nou team-ul Williams cu ambele monoposturi în puncte, la fel ca în etapa trecută, de pe Hungaroring.

Cea mai scurtă cursă de GP din istorie a adus pentru a 6-a oară fracții de puncte în clasamente. S-a mai întâmplat în 1975 în două ocazii, Spania și Austria, an în care Niki Lauda a ieșit campion. S-a întâmplat și în Monaco 1984, an în care, culmea, tot Niki Lauda a fost încoronat campion la final de sezon. S-a mai întâmplat în 1991, cursa din Australia fiind (până acum 2 zile) cea mai scurtă din istorie. Și în 2009 în Malaezia. Singura dată în care campionul mondial a terminat sezonul cu jumătăți de măsură în clasament a fost în 1975, când Niki Lauda a strâns un total de 64,5 puncte. Se poate REPETA în 2021.

A fost a 11-a cursă din istorie în care nu am avut nici un abandon. Sergio Perez și-a avariat monopostul în turul de recunoaștere și își făcea deja bagajele când a fost informat că poate reveni în cursă. Profitând de intervalul mare de steag roșu (unul în care Michael Masi a OPRIT cronometrul pentru a nu depăși durata stipulată regulamentar) Red Bull a reparat monopostul și Sergio Perez a ieșit pe circuit în așa zisa cursă. 

Primele 3 locuri de pe grilă (adică rolling start-ul în urma safety car-ului) au dat și podiumul, în aceeași ordine. O situație PARTICULARĂ care s-a întâmplat și anul trecut, tot aici, însă după parcurgerea integrală a celor 44 de tururi. 

Acum, după ce mi-am vărsat năduful, parcă încep să fiu puțin mai optimist. Și mă gândesc la o premiera potențială: Verstappen este NĂSCUT în Belgia, la Hasselt, și a fost creditat cu victorie acasă (prima sa reușită pe Spa și prima pentru Honda după Ayrton Senna, 1991). Următoarea cursă este găzduită de Olanda, o țară al cărei cetățean este și pe care o REPREZINTĂ în F1.

Un triumf în weekend-ul de pe Zandvoort ar face din Verstappen SINGURUL pilot din F1 cu victorii consecutive acasă, în 2 țări diferite.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *