EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

O LUME NEBUNĂ, NEBUNĂ DE TOT | Partea a treia

Foto: Facebook CNN

Editorial | Antal Putinica

                                   Partea 1 | Partea 2

Isteria care a cuprins vestul, ce are mari probleme de identificare în prezent, își întinde aripile spre Europa. Asia rămâne, deocamdată, tabu. Spun deocamdată, pentru că nu îmi sunt clare intențiile prințului moștenitor al regatului saudit. Da, Mohammad bin Salman, la el mă întorc cu povestea. Mr. Everything. Un personaj care conduce cu mână de fier, “prețuit” de toată lumea afacerilor însă greu de citit atunci când vine vorba despre direcția pe care o poate apuca. Statele Unite l-au iertat în procesul jurnalistului de naționalitate americană (o decizie a unui oarecare judecător american, care a trecut în zbor peste acuzațiile de tortură și omucidere, deși evidențele erau clare). Iar Mr. Everything a ținut să le mulțumească în felul său, spunând că … nu le mai cântă în strună pe viitor!

Bun, geo-politica ar trebui să își găsească alt loc de exprimare decât Sport Extra, sunt de acord. Însă voiam să ajung astfel, pe ocolite, pe terenul sportului. Oricare sport! Pentru că în prezent, pentru a-și hrăni acea “Vision 2030”, Bin Salman cumpără tot. În fotbal l-a adus pe Cristiano (pentru un fleac, 200 milioane pe an), tenisul preumblă starurile în regatul saudit, golful are cel mai scump turneu mutat în deșert pentru 2 miliarde și jumătate (de apreciat refuzul lui Tiger Woods, care a spus “pas” unei oferte de 800 de milioane de dolari!) plus alte figuri emblematice pentru americani, care promovează așa zisa libertate de exprimare din Arabia Saudită.

O libertate apărută recent în ceea ce privește femeile saudite. Acestea, până acum câțiva ani, nu aveau nici măcar dreptul de a poseda pașaport sau carnet de conducere. Din fericire, situația s-a schimbat (abia în septembrie 2017, cu aplicabilitate din vara lui 2018!). Iar PR-ul angajat pe bani mulți a făcut să pară totul pozitiv, cu tentă de “wow!”, fără să mai pese cuiva de inegalitatea drepturilor de până atunci. Apropo, dacă tot am ajuns până aici, poate ar trebui să amintesc că una din luptătoarele pentru banalul driving license, Loujain al-Hathloul, răpită și întemnițată în 2017, a fost eliberată abia în 2021. Deși dreptul pentru care milita intrase în vigoare din 2018. Straniu, nu?!

Și mi-a venit un gând: dacă acea echipă de Formula 1 (pe care o va avea, sunt sigur, Bin Salman al Saud) va fi folosită în aceeași direcție, de “sportwashing”? Deja numele vehiculat îmi întărește presupunerea: Formula Equal! EQUAL! Care poate fi un instrument de promovare excelent, precum săbiile tradiționale regăsite pe emblema de stat, și care să reprezinte ambele sexe (dacă vom mai funcționa evident, pe viitor, în această manieră binary). 

Numai că o femeie pilot în F1, în potențiala echipă a prințului saudit, nu poate fi decât una din poporul său, una din cele ce îl venerează. Iar atunci, egalitatea devine cumva … inechitabilă, nu? 

Fac iarăși o paranteză, vă mai aduceți aminte Grand Prix-ul din Jeddah, de acum 2 ani? În săptămâna anterioară cursei, a fost un eveniment. Unul mic, mic de tot, dar generator de reacții în lanț. Sebastian Vettel “a organizat” un eveniment de karting destinat exclusiv femeilor din regatul saudit. Vettel, recunoscut pentru sprijinul său în ceea ce privește egalitate și includerea, s-a lăsat folosit, s-o spunem pe șleau, într-o poveste care se dorea a fi pentru minți deschise, însă în fapt una ce a fost exact pe dos, privilegiind la modul exclusiv câteva femei alese pe sprânceană din Arabia Saudită. Nu a făcut-o pentru bani, sunt sigur de asta, Seb este un tip mult prea vertical pentru a-l bănui măcar. Însă inocența sa a fost exploatată pentru un alt exercițiu de PR, unul în care nici măcar Lewis Hamilton nu a vrut să fie implicat.

Și mai arunc o momeală: în ultimele zile, au apărut zvonuri că sunt 4 echipe ce doresc să intre în F1 în următorii ani, inclusiv Formula Equal a lui Salman. Dar locuri pe grilă sunt numai două. Este oare o coincidență că tocmai acum a picat declarația lui Stefano Domenicali (CEO F1 Group), că taxa de intrare va crește mult peste cele 200 de milioane actuale? 

La 800 de milioane, de exemplu, saudiții rămân fără concurență.

Dacă tot am deschis subiectul “new teams in F1”, ce părere ați avea dacă vom avea pe viitor o echipă Bolt? Nu este reclamă, nu am fost plătit pentru asta, pur și simplu am rămas mască atunci când am citit că Bolt a cumpărat … Mazda! Și m-am întrebat: cum poate un start-up estonian cu numai un deceniu de existență să cumpere un gigant ce a adus lumii atâtea lucruri minunate și care a popularizat motorul rotativ Wankel? Clar, lumea a înnebunit de tot, mi-am zis!

A fost însă o glumă de 1 aprilie. Cel puțin achiziția Mazda, pentru că eu nu am glumit deloc. Marele Mercedes este în spatele afacerii Bolt, cu o investiție serioasă. Iar dacă vremurile o vor cere, de dragul “mobilității”, putem ajunge și la un astfel de compromis, de ce nu? 

Vreau să închei cerându-mi iertare lui Vettel, pentru că i-am târât numele în toată această poveste formula-fiction. Sper să mă ierte, acum ca are altele pe cap. Și, din fericire, un cap care poate duce multe, inclusiv manageriatul unei echipe de Formula 1 precum Red Bull. “Marko my words”!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *