EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

JOS VERSTAPPEN

Foto: Facebook Max Verstappen F1 Group

Editorial | Antal Putinica

Jos Verstappen. Jos cu el!

Am încercat un calambur, sper că a ieșit (hm, ce diferență de sens acordă un simplu semn de punctuație). Evident, Jos Verstappen este tatăl lui Max. Autorul “moral” al monstrului ce a cotropit Formula 1. Dar jos, în română, are alt înțeles. Și nu sunt puțini cei care își doresc să-l vadă pe Max Verstappen la pământ. 

Au dreptate, oare? Are de pierdut F1, cu “Mad Max” campion?!

2023 a fost anul cu cele mai multe recorduri stabilite (sau rescrise) în Formula 1. În marea majoritate, ele se datorează unui Max Verstappen dominant. Poate chiar mai bun decât a fost Lewis Hamilton în deceniul trecut. Iar dacă ești fan LH44, ești cu siguranță unul din cei ce strigă “Jos Verstappen!”.

Aș începe însă scurta mea considerație despre Max cu o aserțiune despre mentalul acestuia. Este, la propriu, un monstru. Au spus-o toți cei din jurul său, prieteni sau dușmani. A aflat-o, de curând, și celebrul Helmut Marko, care a pariat împotriva lui. Și a pierdut, ceea ce l-a făcut pe Verstappen să declare după podiumul din Abu Dhabi: “ar fi trebuit să știe că va pierde”. Psihologic, Max pare de neclintit. E ca o stâncă! Nu știe decât un singur lucru: racing-ul. Nu respiră decât victoria. Este mânat de un singur gând: de a fi în permanență primul!

Râde rareori iar de cele mai multe ori o face în privat, cu micuța “P” alături. Ea este suporterul cel mai înfocat pe care îl are, se pare. “P” este Penelope, fetița iubitei lui Max, Kelly Piquet. Penelope a fost concepută cu Daniil Kvyat (fost pilot Red Bull/Toro Rosso pe atunci) în urmă cu 4 ani. Atunci când Max e plecat, “P” doarme pe o pernă cu chipul campionului mondial brodat. Și este lângă Max permanent, atunci când acesta este acasă în Monte Carlo. Sunt deja intrate în folclor clipele când “P” vine peste Max în simulator și-l întrerupe din sim.racing-ul pe care îl practică olandezul (parte din echipa Redline). Pentru că, am uitat să vă spun, atunci când are un weekend liber, Max nu se distrează ca toată lumea. Nu! Verstappen participă la curse virtuale. Unele de anduranță, chiar și pentru 24 de ore.   

Ăsta cred că este motivul pentru care Fernando Alonso i-a propus să facă echipă împreună în hypercar-ul de Le Mans, cândva, în viitor.

Este greu să intri în mintea lui Verstappen. Singurul care a făcut-o (și cred că o mai poate face) este Lewis Hamilton. Iar britanicul a pierdut, până la urmă. Atât în 2021, cât mai ales în ultimii 2 ani. Pentru că ultimele 2 sezoane sunt singurele din cariera lui Hamilton în care acesta nu a mai câștigat: ultima victorie a septuplului campion mondial este Arabia Saudită, 2021. 

Apropo, fac o paranteză. Se împlinesc exact 2 ani (5 decembrie 2021, Jeddah) de la ultima victorie a lui Lewis. De atunci, au mai fost acoperite 45 GP-uri. Max a câștigat 35 dintre ele.

În 2023, Verstappen a luat 19 trofee din 22 posibile, record istoric. A condus în curse 1003 tururi, călcând în picioare vechiul record al lui Vettel din 2011, de “numai” 739 tururi conduse. Tot lui Vettel i-a luat și statistica victoriilor consecutive într-un singur sezon, Sebastian spărgând norii în 2013 cu 9 la rând. Anul acesta, între Miami și Monza, Max a fost de nebătut timp de 10 Grand Prix-uri.

Tot în 2023, Max Verstappen a bătut un record vechi de când lumea Formulei 1: în 1952, Alberto Ascari stabilea un procentaj fantastic de reușită, la 75 %, cu ale sale 6 victorii din 8! Max a ridicat anul acesta cota la 86,36% !!! În trecut, Schumacher doar ce s-a apropiat de procentajul de victorii al lui Ascari iar Lewis Hamilton nici măcar atât. Poate Jim Clark ar fi avut o șansă în 1963, dacă nu ar fi început anul cu stângul și nu ar fi fost trădat cutia de viteze în principatul Monaco, Grand Prix pe care l-a condus până spre final. 

Dar 19 victorii din 22 înseamnă și multe puncte la final de sezon: 575, alt record. Un record pe care nu și-l dorește nimeni! De ce? Pentru că, în funcție de aceste puncte, pilotul plătește licența pentru anul următor. În 2013, Sebastian Vettel a punctat serios, 397, și a scos din buzunar pentru cele 13 victorii 902.000 $. În 2019, Lewis Hamilton a câștigat doar de 11 ori, dar a strâns 413 puncte – adică o factură de 938.000 $. Verstappen a fost primul “milionar” la acest capitol, anul trecut, când a plătit pentru 454 puncte puțin peste milionul de dolari. Pentru 2024, Max va plăti o notă de 1 milion și jumătate de dolari (costul este încă aproximativ, luând în calcul o inflație medie de 8% pentru anul viitor).

Însă Max nu va scoate acești bani din buzunarul propriu. Red Bull va plăti din contul echipei, ceea ce duce participarea din 2024 a team-ului campion undeva la aproape 10 milioane de dolari (luând în calcul și “nota de plată” a echipei). 

Prea multe milioane, prea mulți bani, prea mercantil a devenit totul!

Acum, la final de articol, mă gândesc la perioada în care Lewis Hamilton lua recorduri pe bandă rulantă lui Senna sau Schumacher. Am avut inima strânsă atunci! Cei 2 uriași ai F1 au rămas însă cu câteva performanțe istorice: Senna cu seria de pole-uri consecutive între ’88-’89, 8 la număr (Schumi, Lulu sau Niki Lauda doar s-au apropiat); Schumi cu ale sale 77 de tururi rapide în curse (Lewis s-a oprit la 65 iar Max e încă junior la acest capitol). 

Până și Lewis, pe lângă recordurile proprii de victorii și pole-uri ori cele 7 titluri mondiale, are și alte câteva statistici interesante. De exemplu, este pilotul care a triumfat în cele mai multe Grand Prix-uri diferite: 31. Max este aproape, cu 29 (6 au fost bifate numai anul acesta: Bahrain, Australia, Marea Britanie, Qatar, Sao Paolo și Las Vegas). “Mad Max” nu a câștigat niciodată în Singapore iar dacă se va întâmpla anul viitor și GP-ul Chinei (finally!), atunci Verstappen are șansa să îl egaleze pe Lewis și la acest capitol statistic. 

Unde se va opri? Greu de spus. Poate că atunci când va ajunge la procentajul de 100% pe sezon. Team-ul său, Red Bull, a stabilit în 2023 un nou procentaj istoric al victoriilor: 95,45%, adică 21 din 22! Echipe care au mai ratat o victorie pe sezon au mai fost, peste ani: Alfa Romeo în 1950 – 6 din 7 (Indy 500 a fost “buba”); Ferrari 2 ani mai târziu cu 7 din 8; plus McLaren, în ’88, cu 15 victorii din 16 GP-uri. Și cam atât!

Însă nimeni, niciodată, nu a câștigat tot sezonul! Ori, “never say never”, nu?!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *