EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

IT’S SHOWTIME! – F1 PĂCĂTUIEȘTE ÎN SIN CITY

Foto: Facebook F1

Editorial | Antal Putinica

Formula 1 este la câteva ore de evenimentul anului. Al deceniului. Sau, cum le place americanilor să creadă, al mileniului! VIVA LAS VEGAS! Sau nu?

Las Vegas se pregătește de jumătate de an pentru prima cursă de Grand Prix ce va trece prin downtown. Pe STRIP, așa cum este el binecunoscut. Adică Las Vegas Boulevard, uriașa arteră care trece prin fată celebrelor hoteluri-cazino precum The Palazzo (virajul 12), Wynn, The Venetian, Treasure Island, The Mirage, Hard Rock Hotel, The Mirage, Caesars Palace (cu a sa parcare la fel de celebră, fosta locație a celor 2 GP-uri F1 de acum 40 de ani), Bellagio, Paris, Cosmopolitan, Planet Hollywood și Aria (colț cu virajul 14). Practic, în goana către sudul Vegas-ului, între Palazzo și Aria, avem aproape 2 kilometri de viteză pură, un adevărat STRIP cu un kink ce ar putea induce probleme – doar este virajul 13!

Desenul inițial al turului, de acum 2 ani, era modest, prea modest pentru un brand ca Las Vegas. Chiar mă întrebam: oare se mulțumesc americanii cu atât?! A venit și răspunsul: cel mai lung tur stradal din calendarul modern, 6201 metri pe afișul oficial. Am bătut astfel recordul din Jeddah, cu ai săi 6174 metri, și eu cred că ne-am apropiat cumva și de cei 2.2 km (2100 metri numărați de mine pe Google Earth) ai palierului de viteză din Baku, care se întinde totuși pe mai multe viraje stânga dreapta. Aici avem 1900 metri de sprint adevărat, în linie dreaptă!

Am norocul să am prieteni stabiliți în Sin City (tks Hon!) și astfel am văzut, live, cum a evoluat acest circuit. De la borduri scoase ca în București și până la panouri opace care blochează priveliști de vis (fântânile Bellagio, de exemplu). Cu ale sale grile de lumini tip cadru, care trec pe deasupra străzilor, destul de periculos în opinia mea. Un circuit care nu era gata luni, însă miercuri pe seară, la ceremonia oficială de deschidere, a strălucit mai ceva ca luna de pe cer. 

Apropo de lună, cred că o vom vedea destul de clar sâmbătă noaptea (la ei). De ce? Pentru că traseul de F1 înconjoară The Sphere, noul “corp ceresc” din Nevada. Ce înseamnă asta și de ce a devenit un punct de atracție?! Fiți pe fază la startul etapei din Vegas și veți înțelege. The Sphere este o jumătate de sferă, înaltă de 112 metri, care arată de parcă un asteroid a căzut în Vegas, fiind îngropat pe jumătate. În fapt, este o sală de spectacole cu 18.600 de locuri ce îți oferă o experiență “imersivă” (adică virtuală). Învelită complet în panouri led pe interior și, atenție, în exterior! Iar pe dinafară sunt 54.000 metri pătrați vizibili pe tot STRIP-ul. Unii afirmă chiar că și astronauții de pe stația spațială pot vedea ce afișează The Sphere, care nu se odihnește niciodată. Este cel mai important “vehicul” publicitar din lume. Poate de aceea F1 Group a închiriat cu drepturi exclusive această “bulă” magnifică în perioada weekendului de curse. 

Nu știu cât a dat Liberty Media pe chirie (i-a scos de acolo pe U2 pentru o săptămână) dar pot spune cât a costat construcția The Sphere, care a apărut independent de F1: aproape 2 miliarde și jumătate de dolari! Și mai știu cât a costat, oficial, construcția elementelor specifice unui Grand Prix (paddock, boxe, VIP club): 500 de milioane $. Jumătate de miliard dată, fără rețineri, de Formula One Group! Să nu uităm, compania care deține drepturile F1 este la rândul ei deținută de un grup de companii, printre care Liberty Media, cu proprietari americani. Așadar, interesul pentru USofA este pe deplin justificat. În plus, Las Vegas, asemenea Miami GP, este o cursa DEȚINUTĂ de Formula One Group, aspect extrem de important. Poate și de aceea, clădirile construite pe un teren cumpărat cu 240 milioane dolari, vor rămâne acolo permanent, reper pentru marketingul F1 off-season. Terenul de aproape 40 de acri, situat lângă Virgin Hotels, este de anul trecut proprietatea Liberty Media.

Serialul “Drive to Survive” a adus Formula 1 acolo unde este în prezent – la cea mai înaltă cotă, atât din punct de vedere financiar cât și al audienței/interesului. Rețeta americană de business a funcționat perfect, de aceea Las Vegas trebuie să fie o reușită! Grand Prix-ul perfect! Va avea un episod dedicat în noul sezon, claro que si. Poate chiar mai multe, material va fi din belșug!

Însă au început să răsufle informații pe care oficialii F1 și proprietarii de business din Vegas au încercat să le țină sub preș. Biletele, extraordinar de scumpe, nu s-au vândut în totalitate. Nici pe departe! Gradul de ocupare al hotelurilor, în weekendul anterior cursei de GP, este de 75% în medie, ceea ce a obligat anumite locații să coboare prețurile de cazare cu până la 83% (hotelul Circus Circus are acum cameră pe noapte la 111 $, de înțeles având în vedere că este situat undeva în nord, la naiba’n praznic!). Aria, Bellagio și Caesars Palace au rămas cu prețuri de peste 1.000 $ pe noapte, dar acum dau un pic mai ieftin camera (Bellagio a rămas cel mai scump, chiar dacă a venit la 1.888 $ pe noapte). Însă MGM ori Planet Hollywood au tăiat drastic din preț: MGM de la 1.000 $ la 313 $ iar Planet Hollywood de la 1.199 $ la 341 $, adică o reducere medie de 70%! Inerent, au apărut probleme cu turiștii. Cine a făcut booking anul trecut, a renunțat la cel inițial pentru a achiziționa la prețul din 6 nov 2023, ceea ce a dat migrene fenomenale hotelierilor. 

Așa cum am văzut însă miercuri noaptea, show-ul este garantat. Normal, doar suntem în Vegas! În zona paddock, 30.000 de oameni au cumpărat bilete pentru a vedea ore întregi de spectacol oferit de artiști celebri, printre care Kylie Minogue și 30 seconds to Mars. Au venit și piloții, prezentați cu fast publicului. Interes există, însă dorința de hype a americanilor s-ar putea îneca în Las Vegas ca în viiturile ce au spălat STRIP-ul acum câteva luni.

În mod cert, ce se întâmplă în Vegas NU mai rămâne în Vegas, de această dată. Și o lume întreagă va ști dacă F1 și-a atins limitele sau numai cerul înstelat al deșertului mai stă în fața monoposturilor de Grand Prix. 

IT’S SHOWTIME AND THE SKY IS THE LIMIT! Atenție însă la pragul de sus, acele grile de lumini sunt la câțiva metri înălțime deasupra pistei.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *