EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

HALO – ÎNGERUL PĂZITOR (Partea a doua)

Editorial | Antal Putinica

Citeste prima parte a editorialului

Dispozitivul de siguranță Halo este cel mai apreciat dintre toate device-urile actuale. Poate și pentru că este cel mai vizibil. Odată cu trecerea timpului s-a maturizat, a devenit mai puternic și “a luat” în greutate. Pe bună dreptate!

Mai 2018, F2: Halo a fost înger păzitor pentru Tadasuke Makino în accidentul din cursa de sprint de pe Barcelona, atunci când Nirei Fukuzumi a căzut peste cockpitul lui, cu accelerația la podea. “Halo mi-a salvat viața!” a spus după cursă, șocat, Makino.

Același an 2018, primul cu Halo pe monoposturi, F1, Belgia: Charles Leclerc se trezește cu “racheta” Fernando Alonso, care decolase în al său McLaren imediat după start. Fostul campion mondial a intrat în plin în monegasc, “rașchetând” toate elementele de deasupra dispozitivului Halo. “Fără Halo, nu știu ce s-ar fi întâmplat”. 

Tot în 2018, F3, Monza: Alex Peroni iese teafăr din mașină după ce aceasta a sărit peste gardul protector la ieșirea din teribilul viraj Parabolica. “Am căzut cu capul direct pe parapet, dacă nu era Halo-ul, mi-aș fi pierdut viața. Este primul lucru care îmi vine în minte când revăd accidentul” a declarat australianul, supraviețuitorul unui accident care nu ar fi trebuit să se întâmple. 

2020: Romain Grosjean spunea cui îl asculta (și era șeful Asociației Piloților de F1 la acea vreme) că nu vede bine circuitul din cauza acestui inel, prins cu un pilon vertical chiar în fața cockpitului. Halo era o prostie! Apoi a venit și momentul acela cumplit de pe Sakhir, pe care cred că toată lumea l-a văzut. 

Eu și acum, când revăd momentul, îmi pierd vocea, gâtuit de emoție, la fel cum s-a întâmplat în direct pe 29 noiembrie, în etapa a 15-a a sezonului 2020. Iar îngerul păzitor al francezului a fost Halo, cu același discurs recurent: “mi-a salvat viața”. Romain a putut astfel să-și îmbrățișeze din nou copiii și să “îmbrățișeze” și o nouă carieră în Indycar.

Ulterior, am aflat telemetria acestui incident cumplit: Grosjean a lovit barierele metalice cu 192 km/h, având la impact o suprasarcină de 67 G-uri. Contactul a fost atât de violent, încât a despicat barierele în 2 ca pe o cutie de conserve (ceea ce nu ar fi trebuit să se întâmple!). Cum a rămas conștient în urma acestui impact, numai el știe! Cert este că a avut nevoie de 27 de secunde pentru a se orienta, pentru a-și elibera piciorul stâng prins în pedalier iar mai apoi pentru a escalada cockpitul transformat în furnal. A scăpat doar cu arsuri ușoare.

A fost un miracol!

Septembrie 2021, F1: Lewis Hamilton, inițial și el extrem de vocal împotriva acestui nimb protector, își schimbă radical discursul după incidentul cu Max Verstappen de pe Monza: “mi-a salvat viața”. Britanicul nu mai fusese niciodată implicat într-un accident atât de serios. Urmele de pe casca de concurs, doar “mângâiată” de pneul lui Verstappen, l-au pus serios pe gânduri.

2021, Spa, W Series: cel mai elocvent moment al eficacității elementului Halo. Pe o ploaie măruntă, specifică Ardenilor, încep calificările W Series. Cu 2 ani înainte, într-o cursă F2 de pe asprul circuit belgian, și-a pierdut viața Anthoine Hubert. Acum, 6 mașini din seria monoposturilor fetelor se îngrămădesc în Eau Rouge – Raidillon, fiind transformate, într-o secundă, în fier vechi. Din fericire, doar metalul este contorsionat de energia impacturilor. Sarah Moore și Beitske Visser pot povesti ce s-a întâmplat pentru că au fost salvate de Halo.

2022, 3 iulie, pe Silverstone. 2 incidente separate, unul petrecut în F2 iar altul la startul de GP al Formulei 1. Nici nu știu cu care să încep!

Mă agăț de criteriul cronologiei. În F2, Roy Nissany vine tare pe Hangar Straight, greșește în Stowe, reintră periculos pe circuit și îi distruge puntea față lui Dennis Hauger. Norvegianul, transformat în simplu pasager, se duce ca o minge de bowling spre șicana Vale, este ridicat în aer de bordura supraînălțată și se proptește direct în elementul Halo al israelianului. Este un incident similar cu cel petrecut pe Spa, între Leclerc și Alonso, dar mult mai dur. Ambii piloți pășesc apoi teferi spre boxe.

2022, 3 iulie. În aceeași zi de duminică de pe Silverstone, a urmat nebunia de la startul Formulei 1. Unii pleacă mai greu din grilă, alții au reflexe mai bune; toți se deschid în evantai pe linia de start și apoi se restrâng la intrarea în Abbey, primul viraj. Nu este loc pentru toți, e clar! În busculada care urmează, chinezul Zhou Guanyu este agățat de George Russell, răsturnat și trimis cu 250 km/h spre gardul de protecție. 

Cursa este oprită cu steag roșu și tăcerea acoperă circuitul pentru 20 de minute. Nu s-au mai auzit decât vocile activiștilor care au profitat de moment și au apucat să iasă pe pistă. Neinspirată alegere! Toată lumea era concentrată pe ceea ce se întâmpla în jurul monopostului Alfa Romeo distrus, ajuns oblic între cauciucuri și gard. În cele din urmă vine și vestea îmbucurătoare: Zhou este teafăr!

Din nou, îngerul păzitor al unui pilot de curse a fost Halo-ul!

Răsuflu ușurat și îmi imaginez o lume ideală, în care acest dispozitiv ar fi fost impus mai devreme de 2018. Mult mai devreme! O lume în care Dan Wheldon încă mai câștigă în Indycar, sărbătorind alături de copii săi. Și se întrece pe circuitele americane cu uriașul blând, Justin Wilson, britanicul cu inima de aur ce ne-a fost luat, stupid, in 2015. Un univers în care Henry Surtees încă mai spune povești despre legendarul său tată, John Surtees.

Însă toți acești piloți au fost chemați prematur în cursele celeste. Traumele suportate, incompatibile cu viața, au fost în zona capului. Toate! Și mă gândesc că poate viețile lor nu ar fi fost scurtate dacă am fi tratat cursele de motorsport cu sfințenie. Sfințenia unui nimb de lumină, transformat în îngerul păzitor al piloților.

Halo. Nu vă lăsați înșelați de numele subtil al acestei simple bare din titan. Este cel mai puternic dispozitiv de pe monopostul de F1. Indestructibil! Ne-a demonstrat-o de fiecare dată. 

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *