EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

FURTUNA PERFECTĂ – partea A DOUA

Foto: Facebook F1

Editorial | Antal Putinica

(Citeste partea Intai)

Dacă nu ar fi fost acel sprint de sâmbătă, NU AM FI AVUT ACCIDENTUL în Grand Prix. Eu unul sunt ferm convins de asta! Ca într-o piesă cu public, ambii piloți au înțeles rolurile pe care le au de făcut duminică. Verstappen știa că dacă pleacă bine din grilă și nu îi lasă trasa lui Lewis până pe Hangar Straight, îl bate din nou. Atât era de important primul tur!

Iar Hamilton a realizat că șansa lui la victorie este condiționată de o depășire rapidă, în același prim tur, până în virajul 10. Cu orice preț! Altfel, avea numai de pierdut: victoria acasă (în fața a 130.000 de partizani ai britanicului), puncte la general (prea multe, în acel scenariu) și un EGO ciobit zdravăn. O ieșire în decor, în tandem, era luată în calcul. Oricum ar fi produs mai puține daune în clasament decât o nouă victorie a lui Max, cu Lewis iarăși pe locul secund. 

În ceea ce îl privește pe Hamilton, putem spune că a meritat RISCUL ASUMAT duminică. Lewis a acționat în aceeași manieră și în 2016, atunci când a simțit că pierde titlul mondial. Într-o oarecare măsură, incidentul cu Rosberg de atunci mi se pare că seamănă cu cel din weekendul de pe Silverstone. Rosberg, ca și Verstappen, era în fața lui Lewis. Startul din Barcelona a fost la fel de zbuciumat, cu Lewis venind tare la aspirație. Britanicul a vrut interiorul tot pe un viraj rapid de dreapta, numai că Rosberg l-a blocat FARĂ MILĂ. Nu i-a lăsat nici macar 2 metri de asfalt liber, așa cum a făcut-o Max duminică. 

Iar Rosberg a ieșit în acel an campion. Ce-i drept, cu prețul unei prietenii SPULBERATE și al unui incident care a mătuit zdravăn imaginea nepătată a team-ului Mercedes F1. 

Vă provoc la un exercițiu de imaginație. Să ne închipuim un univers paralel în care duelul dintre Max Verstappen și Lewis Hamilton ar fi fost LUPTA DECISIVĂ PENTRU TITLU și nu un GP de jumătatea sezonului, iar trofeul suprem urma să fie câștigat la finele cursei din Marea Britanie. Am mai fi judecat oare similar acest incident, ne-am fi permis să concluzionăm la fel de sumar? 

Miza ar fi fost URIAȘĂ, cu totul alta, și îmi imaginez scenarii complet diferite: ori Lewis Hamilton nu era penalizat în nici un fel și ar fi fost încoronat campion acasă, în fața publicului numeros (ceea ce ar fi convenit multora în cazul acestei situații fictive); ori primea o pedeapsă adevărată și ar fi pierdut probabil titlul mondial (“not pretty”, în special pe Silverstone!). Cele 10 secunde la final, primite drept pedeapsă reală în universul nostru, sunt o minciună.

Sau mă duc cu gândul spre o altă variantă, în care totul s-ar fi putut întâmpla exact pe dos: Lewis Hamilton, acasă, era liderul clasamentului iar Max Verstappen intra în el în aceeași manieră. Probabil olandezul ar fi fost martelat la fața locului, mai ales la festivitatea de premiere, unde ar fi decis (firesc de altfel, cum a făcut-o și Hamilton) să se bucure nestânjenit de victoria CONTROVERSATĂ. Cum sună acum acea ridicolă penalizare de 10 secunde, rămasă practic fară vreun efect? 

Dar ce se întâmplă în multivers nu vom ști niciodată, evident. Așa cum niciodată n-o să cădem de acord, în UNANIMITATE, cu scriptul final al poveștii Grand Prix-ului Marii Britanii, ediția 2021. 

Apropo, mă simt dator cu o destăinuire. Eu NU SUNT DE ACORD cu abordarea lui Michael Masi, directorul de cursă, în ceea ce privește modul în care este anchetat un incident, la modul general. Masi spune că: “… you should not consider the consequences in an incident. So when they judge an incident they judge the incident itself, and the merits of the incident, not what happens afterwards as a consequence.”

Pe românește, când stewarzii (pe care cade oricum toată vina) anchetează un incident, nu țin cont de gravitatea urmărilor iar starea fizică/medicală a celui nevinovat nu este un factor care agravează eventuala PENALIZARE a făptașului. Cu alte cuvinte, un contact minor (pentru că acesta de pe Silverstone a fost unul minor ca demers) este la fel anchetat și într-un ac de păr și într-un viraj de 300 km/h. Evident, aproximarea mea este voit exagerată, dar nu lipsită de sens. TREBUIE să conteze faptul că pilotul afectat ajunge în parapet și suporta o suprasarcina de 51 G-uri, în loc să se răsucească ușor la 20 km/h și eventual să poată relua cursa!

Nu vreau să dezvolt și să ajung până la punctul în care un astfel de duel poate decide titlul mondial. Cu Verstappen trimis la spital (un om normal nu cred că ar fi scăpat cu viață dintr-un astfel de impact) Hamilton nu s-a împiedicat de RIDICOLA penalizare. A putut câștiga Grand Prix-ul Marii Britanii, reducând astfel avantajul general al lui Verstappen la doar 8 puncte din cele 33 inițiale. 

REFUZ să cred că un titlu mondial în Formula 1 se (mai) poate câștiga astfel!

(Va urma)

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *