EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

FURTUNA PERFECTĂ – partea ÎNTÂI

Editorial | Antal Putinica

Nu am putut comenta Formula 1 duminică și nu irosesc spațiul pentru a enumera motivele. Au fost întemeiate. Însă absența din live mi-a oferit rara șansă de a privi un Grand Prix de Formula 1 din postura de simplu spectator. Nu s-a mai întâmplat asta de ani buni! Iar o astfel de poziție relaxată mi-a oferit o perspectivă diferită asupra celor întâmplate pe SILVERSTONE.

În cabina de comentariu sunt ca în transă, nu se mai întâmplă nimic altceva în jurul meu. Nu contează decât cursa! Permanent conectat la ce se întâmplă, cu pulsul ridicat și atenția sporită, încerc să povestesc imediat ceva ce tocmai s-a întâmplat. Încerc să justific acțiuni, să găsesc logica unei manevre, să-mi imaginez strategii potențiale, să găsesc motive și mai ales VINOVATUL! Este ceea ce cred că așteaptă publicul de la mine. Însă presiunea clipei, graba de a nu pierde momentul – sunt motive care te pot prinde uneori descoperit. Și poți greși! Eu unul știu că am făcut-o, în trecut. Nu caut scuze, însă concluzia găsită în direct, pe moment, este una subiectivă și poate fi greșită, este omenesc. Până la urmă, te uiți la un simplu monitor TV iar accidentele în Formula 1 se petrec în mare viteză.

Copse, virajul 9 de pe Silverstone, este recunoscut pentru faptul că este unul dintre cele mai rapide viraje din tot calendarul Formulei 1. Dar este în același timp și un loc pentru DEPĂȘIRI! Numai cei mai buni dintre cei mai buni au câștigat poziții la ieșirea spre Maggotts Becketts. Ne-a demonstrat asta de-a lungul timpului un Schumacher, un Hakkinen sau Kimi Raikkonen, în 2004, depășindu-l perfect pe interior pe Takuma Sato.

Aproape 300 KM/H avea Lewis Hamilton când l-a lovit pe Max Verstappen. Indiferent ce spune britanicul, el este cel vinovat de producerea incidentului. A și fost penalizat din acest motiv! Însă doar 10 secunde întârziere pentru ceva atât de grav, cu potențial mare de RISC (în condițiile în care primești 5 secunde pentru “depășirea” pistei cu câțiva centimetri) nu este deloc ceea ce mi-am imaginat că se va întâmpla. Iar decizia luată ieri în Marea Britanie creează un precedent periculos.

Astfel, Lewis Hamilton a adus FURTUNA PERFECTĂ! La fel cum a făcut-o și Alain Prost în 1989 în Japonia, cu Ayrton Senna. Sau Michael Schumacher în 1997, cu Jacques Villeneuve, pe Jerez. Sau chiar Hamilton cu Nico Rosberg, în 2016, pe Catalunya! Nu spun că incidentele au fost similare, dar au produs ulterior aceleași valuri uriașe, aceleași tsunami-uri cu impact devastator în Formula 1.

Mediul toxic apărut atunci a împărțit de fiecare dată lumea iar cele 2 facțiuni s-au manifestat radical, aruncând vina strict pe celălalt. Exact ca în prezent! Dar acele episoade au rămas în istorie, trecerea timpului tocind marginile tăioase ale părerilor pro și contra. Iar numele celor implicați erau nume de campioni mondiali.

Max Verstappen nu este un pilot pe lângă se poate trăi ușor. Pune presiune și pe propria-i echipă, darămite pe adversari. Însă aceeași presiune uriașă o pune și asupra lui. Nu privește decât în față și nu are decât o singură viteză: MAXIMĂ! Este înverșunat când atacă dar mai ales când se apără! Anul acesta a avut nu mai puțin de 4 dueluri directe cu Hamilton și a demonstrat că nu are nici un fel de reținere în a merge roată la roată cu multiplul campion mondial. Este deja înveșmântat în acea stofa aparte, strălucitoare, cu nuanțe de campion.

Lewis Hamilton, de cealaltă parte, a ieșit un pic șifonat anul acesta în urma întâlnirilor cu olandezul de la Red Bull Honda. Inclusiv acasă, pe Silverstone, sâmbătă, în acea premieră istorică: o cursă de sprint în Formula 1! În primul tur al sprintului, Hamilton a plecat din pole position însă a fost depășit în primul viraj de Verstappen. A încercat să revină exact în același viraj al ULTIMEI ȘANSE, Copse, însă Max nu a cedat nici un milimetru din trasa lui. Iar Hamilton a fost nevoit să dea înapoi și a terminat acea mini-cursă-experiment pe locul secund.

Sir Lewis știa exact ce are de făcut în Grand Prix. Știa că urmează să se întâmple FURTUNA PERFECTĂ. Și nu avea altă cale decât să intre direct în ea! Știa că va rata apexul dacă intră pe interior, ceea ce s-a și întâmplat. Dacă Max ar fi cedat, trasa în Copse a lui Hamilton ar fi fost largă pe ieșirea din viraj și l-ar fi blocat pe Verstappen, care ar fi fost obligat să frâneze sau să îl lovească. Dar atunci Hamilton ar fi fost în față, deci absolvit de orice vină! 

Ar fi fost o depășire copiată la indigo cu cea făcută de olandezul de la Red Bull asupra lui Charles Leclerc în Austria, în 2019, în virajul 3. Și atunci ca și acum, monegascul de la Ferrari a pierdut victoria la câteva tururi de finish.

Numai că Max VERSTAPPEN nu e Charles Leclerc.

 (Va urma)

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *