EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

CUM E SĂ PIERZI UN MILIARD?

Foto: Facebook Ferrari

Editorial | Antal Putinica

Formula 1 costă Liberty Media MULT. Poate prea mult! Încasările din 2020-ul afectat de pandemie au fost de 1145 milioane $. Să nu ne lăsăm păcăliți, 1.1 miliarde $ nu reprezintă deloc o sumă mică, însă comparativ cu 2019-le neafectat de vreo criză globală, este PE JUMĂTATEA cuantumului realizat în urmă cu 2 ani: 2022 milioane $. Pierderile nete aduse anul trecut de Formula 1 sunt de 386 milioane $, cel puțin așa reiese din rezultatul financiar publicat zilele trecute de Liberty Media. 

MINUS 1 MILIARD în încasări! Așadar, Formula 1 este la răscruce. Toată lumea este nemulțumită, poate cu o singură excepție: Sir Lewis Hamilton, care face foarte mulți bani în continuare. Însă profit pentru Liberty Media nu mai există! Team-urile și-au văzut reduse aproape la jumătate încasările din drepturi și acordul Concorde, la doar 711 milioane $ (din care Ferrari a luat 150 iar Mercedes 145 milioane $). Organizatorii de GP-uri au mers pe pierdere iar 2021 nu anunță nimic bun, o serie de Mari Premii fiind deja amânate. Spectatorii au văzut cum biletele luate cu un an înainte devin inutile. Sponsorii nu prea au înțeles pe ce au dat banii (mulți dintre ei în avans) și suflă acum și în apă rece. Toată lumea curselor se alimentează în momentul de față doar cu încredere și speranță. Un pas greșit sau o nouă carantină și totul se poate prăbuși ca un castel de cărți. 

Într-o lume în care se învârt în mod constant sume din 9-10 cifre, o nouă sincopă precum cea din 2020 poate îngropa orice viitor. În primul rând frica și în al doilea rând pierderile sunt factorii determinanți care conduc un business direct spre marginea prăpastiei. Iar când banii devin din ce în ce mai puțini, apar certuri mai vechi, ranchiune care macină orice fel de dialog. Fără să exagerăm, Formula 1 stă în această clipă pe un butoi cu pulbere. 

Ferrari, NUMAI din bonusuri și din statutul de echipă istorică, a încasat revenues pe anul trecut de cel puțin 65 milioane $ (probabil fără bonusul de până la 5% din încasările Formulei 1 pe sezon). Adică echivalentul sumelor TOTALE ce au fost încasate pe criterii de performanță de Alpha Tauri (77), Alfa Romeo (69), Hass (61) și Williams (59 milioane $). Pare inechitabil, însă dacă ne uităm la pierderile Scuderiei Ferrari pe trimestrul 2 din 2020 ( Aprilie-Iunie 2020: profit net 9 milioane $, comparativ cu același Q2 din 2019: 184 milioane $!!!) inclusiv Ferrari este pe modul “survival”. 

Iar Formula 1 are nevoie de Ferrari. În același timp, are nevoie într-o măsură similară și de restul echipelor. Iar dacă doar speri să se întâmple un calendar cu 23 de etape (care ar fi, ce-i drept, o gură de oxigen pentru o competiție bolnavă) și nu ai un plan B, atunci riscul este enorm. Doar limitarea costurilor la un buget maxim de 145 milioane $ (în fapt 147.4 milioane dacă se vor întâmpla toate cele 23 de GP-uri, pentru că bugetul maxim a fost calculat la un calendar cu 21 de curse) nu este suficientă pentru echipele mici, private și fără sprijin de uzină. 

În contabilitatea italienilor este haos. Ferrari vine după o creștere permanentă a încasărilor din Formula 1 în perioada 2016-2019, care a dus la un cec total de aproape 212 milioane în anul anterior pandemiei. Cel din 2020 a fost de “numai” 150 milioane $ (locul 6 pe echipe și bonusurile despre care am vorbit) iar asta înseamnă un minus net de zeci de milioane. Coroborat și cu pierderile înregistrate strict de Scuderia Ferrari F1 în anul trecut (cel puțin 48 milioane $ numai din sponsorizări), este “the biggest hit we face”, ca să îl citez pe Louis Camilleri. 

Venitul operațional al Formulei 1 (adică suma netă rămasă după toate cheltuielile și taxele) a fost pe plus în 2019: 17 milioane $ (un plus mic, într-adevăr, dar cred că s-a “contabilizat” inteligent astfel ca profitul să nu fie uriaș, pentru a păstra taxele jos). Spre comparație, în 2020, același “operating income” s-a prăbușit la MINUS 386 MILIOANE $! Și asta în condițiile în care anul trecut a fost semnat Acordul Concorde, cu valabilitate până în 2025 (grație lui Chase Carey), ceea ce înseamnă că încasările din Formula 1 se vor împărți de la anul “fifty-fifty”: 50% rămân în firmă si merg la shareholders iar 50% se duc spre echipe (cuantum redus în noul acord de la cel de 66%, luat în calcul inclusiv în sumele aferente anului 2020). În fapt, costul cel mai mare suportat de Liberty Media rămâne acesta: uriașul procent care este virat team-urilor.  

Venitul total de 50%, raportat la încasările totale, merge către echipe după următorul algoritm:  

–           23.7 procente împărțite în mod egal între toate echipele din top 10, adică 2.37% către fiecare echipă (având în vedere că sunt doar 10 înscrise momentan).  

–           23.7 procente către contul din care se împart banii conform locului obținut de fiecare team în clasamentul anual. 

–           restul de 2.5 procente merge direct către Ferrari, ca echipă istorică (acest procent a fost redus de la 5% valabil până în 2020 inclusiv). 

Banii potențiali sunt mulți, însă nu la fel de accesibili ca în trecut. În 2020, Liberty Media a ținut neapărat să dispute minimul de GP-uri: 15, pentru a încasa banii sponsorilor și banii pe drepturi TV. Au fost 17 în cele din urmă, însă compromisurile implicate nu au fost chiar pe gustul tuturor. De aceea consider că în 2021, Formula 1 trebuie să fie în același timp cireașa de pe tort și tortul deopotrivă, unul extrem de dulce și de aromat încât să-i desfete pe cei ce fac roțile/banii să se învârtă. 

 P.S.       Pentru gurmanzi: a se consuma cu moderație cifrele prezentate, luând în calcul că se bazează pe o singură sursă ca rețetă, restul fiind completat cu multă inspirație dar și cu ingrediente mai vechi, aflate la limita termenului de valabilitate. 

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *