EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

CRASH! BOOM! BANG! (B-Side)

Foto: Facebook Formula E

Editorial | Antal Putinica

SPENDING MY TIME – Toto Wolff este în momentul de față cel mai implicat sef de echipă/acționar în motorsport. Volumul de muncă în care este angrenat este uriaș, pe măsurile staturii și statusului, deopotrivă. Este coproprietar de echipă în Formula 1 (cu drepturi egale cu Daimler), investitor în tot ce mișcă (au apărut însăsemne de întrebare pentru acțiunile cumpărate la Aston Martin) și vrea un viitor și în FE pentru Mercedes. 

Iubește să spună “NU ȘTIU” tocmai pentru a nu-și devoala intențiile. Însă noul CEO al grupului Daimler, Ola Källenius, nu este de acord cu politica austriacului. Sau pur și simplu nu îl place. 

COME BACK (BEFORE YOU LEAVE) – nu au fost deloc puține contrele intre cei doi. Așa că este foarte posibil ca din 2023 (monopostul Gen 3 urmând a fi prezentat oficial în toamna lui 2022) Mercedes să rămână în Formula E ca furnizor de e-drivetrain pentru “Team Totto”. Wolff a angajat personal nume grele care formează coloana vertebrală a echipei Mercedes EQ: Ian James – șef de echipă, Nick Chester – director tehnic (venit din F1), Tony Ross – director de cursă (fostul race engineer al lui Bottas). 

Ca să nu mai vorbim despre cei doi piloți: Stoffel Vandoorne și Nick de Vries, doi tineri care formează o echipă formidabilă prin prisma experienței câștigate la vârste precoce. Și pe care Wolff i-a păstrat în curtea Mercedes, găsind soluții până se eliberează un volan-două în F1.

ALMOST UNREAL – după anunțul exploziv, celălalt greu german, BMW, a argumentat plecarea din seria monoposturilor electrice declarând că tot ceea ce era de învățat în Formula E (cu aplicare practică în construcția mașinilor de zi cu zi) a fost învățat. „Când vine vorba despre dezvoltarea e-drivetrains-urilor, BMW Group a epuizat în esență, în mediul concurențial al Formulei E, toate oportunitățile pentru această formă de transfer de tehnologie”. Scurt, clar și la obiect.

FADING LIKE A FLOWER – ceea ce am văzut în Berlin trebuia să fie o demonstrație de putere. Jean Todt a fost acolo, la fel și Alejandro Agag, plus executivii companiilor germane, Toto Wolff și așa mai departe. Până la urmă, tot “display-ul” mi-a lăsat mai degrabă impresia unei procesiuni. Jean Todt a venit, probabil pentru ultima oară în calitate oficiala de șef al FIA, pentru a-l susține pe Agag și proiectul comun al celor 2. Declarația francezului, strecurată printr-un zâmbet forțat, a sunat mai degrabă a cântec de lebădă. 

Să nu ne păcălim singuri, 2021 este cu adevărat sfârșitul unei ere în lumea motorsportului. 

THINGS WILL NEVER BE THE SAME – evident, viitorul Formulei E nu a dispărut și nu las aici loc de puncte de suspensie sau de șmecheritul “încă”. Formula E nu are cum să dispară așa, într-o clipă efemeră cât o vorbă aruncată în eter. Seria monoposturilor electrice continuă cu angajamentul că următoarea generație va fi pe circuitele stradale intre 2023 și 2026. Greul luptei va fi dus de indieni (Mahindra) și chinezi (NIO). Rămân cu promisiuni ferme și europenii de la DS Automobile, Nissan (prin Group Renault). Ba chiar și Porsche. 

NEVER IS A LONG TIME – cineva, cândva, mi-a arătat cât de puternică poate fi acea vorbă știută și de bătrânii noștri, cu siguranță, dar înscrisă în mentalul colectiv al generației din care fac parte prin filmele americane văzute pe furiș acum 35 de ani, la “video”: NEVER SAY NEVER – niciodată să nu spui niciodată! Mercedes, acum 3 luni, își afirma intenția de a dezvolta Gen3-ul din FE pentru ca apoi să se răsucească 180 de grade. 

Bine, o declarație clară în acest sens este încă așteptată, nu este nimic oficial, însă Toto Wolff a spus că o decizie a fost luată deja. Și atât! În cazul în care această decizia era una pozitivă, am fi știut probabil despre ea. Tăcerea lui Wolff îmi spune însă altceva. 

VIEW FROM A HILL – se poate întâmpla și cu Porsche același scenariu. Există un commitment prealabil pentru Gen 3 și în perioada următoare, însă Porsche pare mai interesat de F1 comparativ cu Audi. Când Audi, BMW și Mercedes spun pas Formulei E, care ar mai fi provocarea pentru Porsche? 

Eu prefer să văd însă lucrurile într-o lumina optimistă. Există deja trendul ca marile grupuri să nu își asocieze imaginea, la modul integral, cu producția electrică. Separă branduri pentru acest lucru. Așa că poate fi posibil un scenariu cu Porsche în Formula E și Audi în F1, de exemplu. 

DO YOU WANNA GO THE WHOLE WAY? – viitorul vibrează pe acorduri fierbinți. Vor veni și răspunsurile, ne trebuie însă puțină răbdare.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *