EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

CRASH! BOOM! BANG! (A-Side)

Foto: Facebook Formula E

Editorial | Antal Putinica

Duminică, acest titlu mi-a răsărit în minte în momentul în care am vrut să scriu despre cele întâmplate la startul ultimului E-Prix al sezonului 2021 în Formula E. Îmi părea începutul perfect pentru a descrie incidentele (tehnice) care au scos din lupta pentru titlu, în doar câțiva metri, 3 dintre primii 5 pretendenți la trofeul de campion mondial: Mitch Evans, Edo Mortara și Jake Dennis. 

Nu aveam de unde să știu că titlul “englezit”, ce sună mai degrabă a interjecție și care îmi aduce aminte de Roxette și de Marie Fredriksson, se potrivește de fapt mănușă (din pielea cea mai fină) celor întâmplate în afara circuitului berlinez: nu pe betonul din Tempelhof ci în spatele ușilor închise, în sălile de conferință care miros a bani. Mulți bani! 

A fost momentul în care am decis forma acestui articol, inspirându-mă din discografia Roxette.  

IT MUST HAVE BEEN LOVE – Mercedes EQ părăsește Formula E! Mda, nici mie nu mi-a venit să cred până când nu am verificat din mai multe surse. Unele spuneau că se va întâmpla la finele lui 2021 (practic azi, ceea ce este greșit) în timp ce altele scoteau în evidență faptul că Mercedes (board-ul companiei Daimler, mai exact) nu dorește să se implice financiar în dezvoltarea următorului monopost Gen 3.

În traducere simplă sezonul următor, 2021-2022, va fi ultimul sezon oficial pentru Mercedes în calitate de constructor în Formula E, seria monoposturilor electrice. Anunțul a venit pe canale ocolite îmbrăcat mai degrabă în haine de scandal, într-un interviu destul de ambiguu. Și asta după doar 2 ani petrecuți de Mercedes cu team de uzina în FE, pe lângă sezoanele sub HWA.

SHADOW OF A DOUBT –  primii nori negri s-au înghesuit deasupra Formulei E anul trecut. De Crăciunul 2020, atât Audi cât și BMW ne-au făcut cadou 2 declarații scurte care au fost în fapt una și aceeași: sezonul 7 (2021, cel care tocmai s-a încheiat) va fi ultimul pe care îl vor petrece în Formula E. BOOM! Veștile, trase la foc automat, au lăsat o lume întreagă cu gura căscată. 

Nu se poate! Doar Audi (primul “mare” german intrat în Formula E în calitate oficială în 2014) părăsise în 2016 anduranța pentru a se concentra pe Formula E. Acum, Audi părăsește brusc FE pentru hibridul din Dakar 2022 și eventual, în 2-3 ani, hypercarul de Le Mans. Sau, poate, Formula 1 din 2025?!

THE LOOK – rapoartele financiare spun totul, fără ocolișuri: ești fie pe plus, fie pe minus. Banii până la urmă definesc orice produs, fie el și o ramură sportivă, mai ales în cazul în care rezultatul este unul negativ. Sau așa am crezut pentru mult timp. M-am înșelat! 

Audi a cheltuit enorm, peste jumătate de miliard de euro în perioada 2000 – 2016 în anduranță, unde a confirmat cu 13 titluri de Le Mans. Pune deoparte, probabil, cel puțin 150 de milioane pe an în cazul în care i se năzare să vină în Formula 1 (iar viitorul comercial pare a fi al propulsiei de tip hibrid).

În același timp Formula E, un campionat mondial aflat în evidentă creștere, poate aduce titluri mondiale cu o fracție, un mic procent din aceste costuri. Nu mai vorbim despre expunere media favorabilă, angajarea eco-viabilă, etc. Și atunci?

DRESSED FOR SUCCES – sezonul 7 al Formulei E, cel încheiat duminică, a fost primul cu titlu oficial de campionat mondial acreditat de FIA. Mercedes a dat dubla lovitură: a ieșit prima echipă campioană mondială în lumea monoposturilor electrice, reușind în același timp să îl scoată (cu mult efort și cu o doză zdravănă de noroc chior) campion mondial pe olandezul Nick De Vries. Punct ochit, punct lovit! De fapt, chiar mai multe puncte! 

Și totul s-a întâmplat la Berlin (bonus uriaș) sub ochii lui Toto Wolff, acest all seeing eye al stelei germane.

JOYRIDE – pentru Nick De Vries acesta poate fi începutul și nu sfârșitul. Va rămâne fără echipă oficială în Formula E în 2023, dar poate fi adus chiar anul viitor în Formula 1. Unde ar veni cu un titlu mondial pe care nu l-a câștigat nimeni altcineva vreodată! Toto Wolff a spus în repetate rânduri: Nick De Vries trebuia să ajungă în F1 în 2020, după titlul din F2. Dar nu s-a găsit un loc și pentru el!

Iar Toto Wolff nu își uită protejații, așa cum a demonstrat cu Esteban Ocon, până la urmă. Iar Ocon tocmai ce a câștigat în Formula 1. Pentru Alpine, ce-i drept, pentru că “nebănuite sunt căile Domnului”! Și dacă tot sunt atât de nebănuite, nu m-ar mira deloc ca în 2022, în Formula 1, să avem următoarele mutări pe tabla de șah a lui Toto Wolff: George Russell la Mercedes, Valtteri Bottas la Alfa Romeo iar Nick De Vries la Williams. 

Asta dacă nu se va retrage Sir Lewis Hamilton.  

(va continua)

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *