EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

TOTUL SAU NIMIC!

Foto: Facebook F1

Editorial | Antal Putinica

Așa cum spuneam pe podfast, față de startul sezonului 2022, Formula 1 începe noul an competițional cu doar 2 șefi de echipă neschimbați. Doi din zece!!!

Ultimul sacrificat pe altarul revoluției a fost Guenther Steiner. Pentru că se întâmplă o revoluție, indiferent de smokescreen-ul care ne este aruncat în față. Noi vedem dincolo de el. Formula 1 a ajuns să valoreze atât de mult, încât toată lumea se luptă pentru o halcă babană. Americanii de la Liberty, pe modelul aplicat cu succes la ei în NFL sau NBA, au schimbat sportul minunat pe care am ajuns să-l iubesc încă din copilărie, într-un business. 

Iar în business, singura regulă (dacă mai există vreuna în prezent) este profitul, la risc. Totul sau nimic! 

Iar când începe revoluția, pier deopotrivă și oameni simpli și eroi. Sau mai degrabă vedete, precum “Top Gunther”. Iubit de publicul TV poate la fel de mult ca un pilot campion mondial, Steiner a fost mototolit și aruncat la coș fără preaviz. De fapt, contractul său, ce a expirat la finele anului 2023, nu a mai fost reînnoit. Pur și simplu! În primul interviu acordat ca “șomer”, Guenther Steiner a recunoscut că este încă descumpănit, dezechilibrat. A mărturisit că nu se aștepta la așa ceva, nu a existat în prealabil nici un semnal. Este buimac ca un luptător UFC care tocmai a încasat o lovitură zdravănă și își caută colțul pentru a se așeza.

E la cârma echipei HAAS de la începuturi, de acum 8 ani. Și ce momente frumoase au trăit împreună: el l-a propus pe Grosjean de la bun început, el l-a adus apoi pe Magnussen în 2017 (un K’Mag care a reușit singurul pole position al echipei în 2022, după nebunia din calificările braziliene). Iar 2018 a fost anul în care HAAS F1 a încheiat pe locul 5. Pe 5!!! Și asta în condițiile în care patronul nu a strâns niciodată banii necesari pentru dezvoltarea unui monopost competent.

Apropo, fac obișnuita paranteză. Poate că numele Haas vă sună cunoscut, însă Haas-ul din F1 a anilor ’80 nu este cel actual (Gene Haas nu are nici o legătură cu Carl Haas). 

Așadar, fără a-i spune măcar bărbătește, în față, Gene Haas s-a lepădat de Steiner. Motivele nu merită a fi menționate, dar dacă dorea să scape de Steiner o putea face încă din pandemie, când echipa a strâns 3 puncte în 2020. Și apoi niciunul în 2021! Nu spui acum că nu e ok să termini pe ultimul loc. Eu cred că e și un pic de invidie la mijloc, până la urmă. Mă rog! Acum Haas are suport Ferrari mai prezent ca niciodată, are sponsori, are bani. Iar Gene Haas declară că nu va vinde echipa niciodată, nici chiar confratelui Andretti. Vom vedea! 

Revin la ideea articolului: în 2 ani am rămas doar cu 2 șefi de echipă în funcție. (Se putea mai rău, noroc că Ola Kallenius (Mercedes-Benz) si Jim Ratcliffe (INEOS) au extins încrederea în Toto Wolff până în 2026). În acest sens, vă propun un mic exercițiu iar pentru asta să o luăm de la început. Începutul de decembrie 2022.

Christian Horner își căuta, discret, de lucru (se zvonea că după moartea lui Didi Mateschitz, Red Bull va vinde echipa celor de la Honda, care voiau un japonez team manager). El a rămas în cele din urmă în funcție (cu un succes extraordinar, aș completa). Nu și Mattia Binotto! Și despre seful scuderiei existau zvonuri că urma să fie schimbat, însă acele zvonuri circulau de vreo doi ani așa că ne obișnuisem, cumva, cu ele (parabola cu “vine lupu”). De aceea concedierea (sau demisia, cum cred unii) lui Mattia Binotto de la Ferrari, în plină vacanță de iarnă, a picat ca un trăsnet. 

Și acum, urmăriți-mă cu atenție: după ce a primit “cadoul” de sărbători, Binotto a fost înlocuit de Fred Vasseur, adus în locul lui șef de echipă la Ferrari. Cu aceasta ocazie, Vasseur a părăsit un alt team, Alfa Romeo Sauber, lăsând locul liber acolo. Loc luat (de formă) de un italian cu nume fancy: Alessandro Alunni Bravi, venit din avocatură. Vă dați seama că nu el a fost acela care a condus micuța echipă, deciziile le lua de fapt un triumvirat “sub el”, cu 2 personaje care tocmai abandonaseră barca McLaren și veniseră înot: Andreas Seidl și James Key. (Pentru 2024, Bravi s-a retras, la fel de neobservat precum a venit, iar funcția de team principal a trecut la Seidl, care de fapt pregătește terenul pentru Audi 2026).

În aceeași perioada, Jost Capito anunța și el, puțin cam abrupt, că nu va continua cu Williams (contractul său pe 2 ani a expirat la finele lui 2022). L-am crezut pe cuvânt, ce să facem! Locul său de team manager a fost luat de James Vowles, venit de la Mercedes. Așadar, sezonul 2023 începea deja cu 3 șefi noi.  

Buun! În plin an competițional 2023, prin august, a fost dat afară Otmar Szafnauer, de la Alpine, pentru neîndeplinirea obiectivelor. Acolo, iureșul stârnit de Luca di Meo (președintele Renault) a fost atât de mare încât au fugit de frică aproape jumătate din tehnicieni. Inclusiv Laurent Rossi, CEO-ul Alpine, care dispăruse de prin iulie.

Nu știu care sunt calitățile lui Otmar Szafnauer, dar prevăd că nu va sta mult pe tușă și va ajunge la o altă echipă din F1. În ultimele 4 sezoane, românul nostru a schimbat 3 team-uri: 2020 Racing Point, 2021 Aston Martin și 2022 Alpine.  

Mă întorc la Ferrari, unde Fred Vasseur a promis 80 de nume noi în 2 ani, ceea ce înseamnă peste jumătate din populația tehnică activă a scuderiei. Evident, granzii vizați și-au căutat imediat de lucru. Ultimul pe listă, Inaki Rueda, șeful strategiei, a fost dat afară și el acum câteva zile (unii spun Doamne-ajută!), iar Laurent Mekies pleacă din zona tehnică pentru a deveni … șef de echipă. Unde?! La o altă scuderie, cea din Faenza: Alpha Tauri sau cum s-o numi ea în 2024 (Boss, Orange sau Visa CashApp mai nou). Asta pentru că Franz Tost a plecat la pensie și a rămas vacant locul de șef. Interesant!

Credeți că asta e tot? Nuuu! Pentru că mai sunt multe personaje de rang înalt care au schimbat tabăra. Szafnauer nu a plecat singur de la Alpine, ci cu Alan Permane, care și-a găsit deja de lucru tot la Alpha Tauri; Capito a părăsit Williams odată cu FX Demaison, directorul tehnic; și pentru a închide cercul, cu Guenther Steiner a părăsit Haas un alt director tehnic, Simone Resta, care se pare că se va întoarce la Ferrari; nu mai pomenesc de McLaren, care adună în neștire aerodinamicieni și ingineri de la Red Bull și Ferrari. McLaren care (am uitat, îmi cer scuze!) l-a pus pe Andrea Stella team principal în locul tizului Andreas Seidl, atunci când neamțul a plecat la Alfa Romeo Sauber.

Simplific: în 2024, la startul sezonului de F1, comparativ cu începutul de an competițional 2022, avem 8 (opt!) șefi de echipă diferiți. Din 10! În nici 24 de luni!!! 

ASTON MARTIN                                             Szafnauer – Krack (2022)

FERRARI                                                          Binotto – Vasseur (2023)

ALFA ROMEO SAUBER (STAKE F1 KICK)     Vasseur – Alunni Bravi (2023) – Andreas Seidl 2024

WILLIAMS                                                       Capito – Vowles (2023)

McLAREN                                                        Seidl – Stella (2023)

ALPINE                                                             Szafnauer – Bruno Famin (2023)

ALPHA TAURI                                                  Tost – Mekies

HASS                                                                Steiner – Komatsu

O nebunie cum nu s-a mai întâmplat vreodată în Formula 1, nici chiar în vremurile sălbatice ale lui Il Supremo!

Foto: Facebook F1

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *