EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

TO BE OR NOT TO BE MERCEDES

Foto: Facebook Williams F1 Team

Editorial | Antal Putinica

Evident, am scris titlul căutând o zonă de impact cât mai mare. Am argumente, nu neapărat de calibru senzaționalului, însă sunt suficiente cât să mă întreb: dar dacă ar fi adevărat?  

Recunosc, prima dată mi-a venit în minte pentru acest text titlul “FORMULA MERCEDES”, însă era prea aproape de un alt editorial scris acum câteva săptămâni, cel despre “Formula viitorului”. Și nu am vrut să devin redundant, mai ales că sunt spețe diferite. Așa am ajuns la acest “ce-ar fi dacă?”, tradus generos. 

Scânteia care a aprins flacăra imaginației mele a fost știrea că Mercedes se va implica substanțial în dezvoltarea tehnologică a echipei Williams. Poate nimic nefiresc, dacă ne gândim că vorbim despre o echipă istorică (ce a schimbat din păcate proprietarul), care folosește power unit-ul hibrid al celor de la Mercedes. Și în plus, îl “găzduiește” și pe cel mai în formă protejat Mercedes al momentului, altul decât piloții principali ai echipei, George Russell – un pion care a spart apărarea lui Lewis Hamilton. Williams s-a încăpățânat mult timp să evolueze cu cutii de viteze proprii, plus alte repere tehnice ce implică propulsia, iar asta a ținut în loc echipa. Și când spun “în loc”, mă refer la ULTIMUL loc în clasamentul anului trecut, când Williams a strâns exact ZERO puncte! Cum spuneam, ajutorul Mercedes vine la timp, mai ales că deal-ul cu Williams în ceea ce privește motorul va fi activ până în 2025. 

Dar (și urmează un mare dar din punctul meu de vedere) Mercedes livrează unitatea hibrid și celor de la răposata Racing Point, viitoare Aston Martin. O echipă pe care în anul trecut a “ajutat-o” neoficial cu schițe de design care au transformat mașina Racing Point RP20 în Mercedesul W10 câștigător din 2019 (de unde și scandalul izbucnit în vara lui 2020). Mai mult, concernul Mercedes-Benz deține un procent din acțiunile grupului AML, procent pe care îl va maximiza în câțiva ani la 20%, ceea ce se traduce în al doilea acționar al brandului de lux. Evident, dealul privește piața de consum, Mercedes urmând să ofere acces la “world-class technologies including Powertrain architecture and future-oriented electric architecture, for all product launches through 2027.” 

Oare aceste informații nu vor ajuta și echipa de Formula 1? Să nu uităm că Toto Wolff are și el acțiuni la Aston Martin, dar nu există un conflict de interese pentru că acțiunile privesc grupul și nu vizează direct echipa de Formula 1. Ceva similar s-a întâmplat la Williams acum câțiva ani, pe când soția Susie era în managementul echipei britanice, însă Wolff a scăpat de acel pachet de acțiuni tocmai din motivul enunțat mai sus. 

Fac o mică paranteză: a fost anunțată denumirea oficială a echipei de anul acesta, sezonul 2021 – Aston Martin Cognizant Formula One Team, unde Cognizant este noul sponsor principal (în locul BWT), sponsor ce vine din zona soluțiilor IT. Recunosc, imaginea unui monopost pictat în “british racing green” m-a făcut să visez cu ochii deschiși. Dar suntem nevoiți să așteptăm până în martie, să ne dumirim cu ocazia lansării oficiale. 

Revenind la subiectul principal al frământării mele, mi se pare că Mercedes joacă strategic, pe termen lung. Și nu cred că este neapărat inițiativa grupului german, cât mai degrabă a lui Toto Wolff. Austriacul a avut, dupa cum spuneam, acțiuni și la Williams, echipă cu care dialoghează atât de bine și unde găsește permanent înțelegere. Iar pe viitor, în schimb, o va ajuta începând cu 2022 cu cutii de viteze și instalație hidraulică de top (în F1 hidraulica este extrem de importantă, controlând cel puțin 9 subsisteme, inclusiv suspensiile). Toto Wolff are acțiuni la Aston Martin (brandul) și deține de trei săptămâni și o treime din acțiunile echipei de Formula 1 Mercedes AMG, la egalitate de procente cu grupul Daimler și noul sponsor INEOS. 

Unde se va opri Toto? Doar el ne poate răspunde. Wolff a demonstrat că este un excepțional manager. A fost propus să îi ia locul lui Chase Carey la conducerea Formulei 1, însă Ferrari s-a folosit de dreptul la veto și l-a adus pe Stefano Domenicalli, un apropiat al scuderiei. Poate acesta este răspunsul lui Toto Wolff. Formula 1 poate fi “influențată” și din interior. Mai ales că de anul acesta, numărul echipelor susținute de Mercedes în Formula 1 va crește la 4, în clubul exclusivist intrând și Mclaren. Iar 4 team-uri din 10 echivalează practic cu majoritatea. 

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *