EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

SEBRING, UN SILVERSTONE AMERICAN

Editorial | Antal Putinica

Ultima dată am scris despre porecle și nume mari din Formula 1. Ar fi nedrept să nu amintesc și de cele de peste ocean. Dar am ales pentru început un câmp diferit, al personalităților care au împărțit la un moment dat o pistă celebră: SEBRING. De ce Sebring? Pentru că este Silverstone al americanilor. Dacă în 1950, pe Silverstone începea Formula 1, în 1952, pe Sebring Raceway se năștea anduranța americană. 

Steve McQueen, Paul Newman, Gene Hackman, Walter Cronkite, James Brolin, ba chiar și Franklin D. Roosevelt (juniorul, nu fostul președinte) sunt nume cunoscute în toată lumea. Nu prin efortul în curse, ci din filme sau politică. Dar sunt nume legate de Sebring și a sa cursa de 12 ore. Dacă ne întoarcem puțin privirea spre dreapta, îi găsim aliniați lângă mașini, gata de start, pe adevărații campioni: Mario Andretti, Stirling Moss, Mike Hawthorn, Juan Manuel Fangio, Dan Gurney, John Surtees, Phil Hill, Bruce Mclaren, Jacky Ickx, A.J. Foyt, Bobby Rahal, și Tom Kristensen.  

Da, ați citit bine, celebrul Tom Kristensen, “Mr. LeMans”, care a câștigat și aici, de 6 ori, în anduranța celor 12 ore de pe Sebring. Respectând parcă un algoritm, așa cum a câștigat la Le Mans mai întâi cu Porsche înainte de a deveni vedetă Audi, pe Sebring a câștigat prima oară cu BMW, în 1999, după care a venit seria Audi, fie că vorbim despre R8, R10, R15 sau variantele R18. 

Nu este singura asemănare în istoricul celor 2 circuite. Silverstone s-a născut din pasiunea aviatorilor din al doilea război mondial. Alcătuit din bretelele unui fost aerodrom militar de instrucție, Silverstone a devenit pe 13 mai 1950 locul unde s-a născut Formula 1 modernă. Ca fapt divers, prima cursă istorică a fost și singura la care a participat familia regală. 

Sebring pare fratele geamăn de peste ocean. Este tot un fost aerodrom militar de pregătire pentru echipajele de pe bombardiere. Înainte de a deveni circuit, baza RAF purta numele de Northamptonshire, cea din Florida se chema Hendricks Field. În Marea Britanie, aveam bombardiere Vickers Wellington, în Statele Unite variantele B-17 și B-24. 

Transformarea istorică a fiecărui circuit în parte se leagă practic de câte un singur nume, de un singur personaj intrat în legendele locale: pe Silverstone a fost Maurice Geoghegan, care și-a strâns prietenii la o “liniuță” în 1947; pe Sebring a fost Alec Ulmann, inspirat de ediția Le Mans din 1950. Maurice era irlandez cu ascendență francofonă, în timp ce Ulmann era rus la origini!  

Într-adevăr, istoria pare că se repetă. Peste decenii, ambele circuite au devenit repere de neclintit pentru sporturile pe care le reprezintă, fiind îmbunătățite de-a lungul timpului și ridicate la rangul de complex de motorsport, cu facilități diverse ce includ școli de pilotaj, muzee sau centre tehnologice. Și acest lucru se vede imediat: public mai informat și mai pasionat cum vezi pe Silverstone sau Sebring, mai rar în altă parte. 

Atât de mare a fost impactul cursei de 12 ore pe de Sebring, încât USA Today l-a considerat în 2019 cel mai important circuit american. Avea argumente serioase: biletele (sold-out) s-au dus către spectatori din 48 de state americane și alte 20 de țări. Sebring a devenit un circuit extrem de solicitat, chiar și în pandemia din 2020. Este o gazdă excelentă pentru școli de pilotaj, competiții private și evenimente “corporate”, dar și pentru SuperSebring – un weekend senzațional care avea etapă FIA WEC vinerea (cursă de 1000 mile) și cele 12 ore de IMSA WeatherTech in ziua de duminică. 

COVID 19 a reușit să îmbolnăvească SuperSebring-ul pentru 2021, însă americanii rămân devotați cu a lor etapă de anduranță de 12 ore. O întrecere care a ajuns, în ciuda vicisitudinilor, la runda istorică cu numărul 69! Să ne aducem aminte că odată cu Sebring, în 1952, s-a născut practic anduranța americană. Iar de atunci, nimic nu i-a putut sta stavilă cursului unduios.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *