EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

ROȘU PE ALB

Foto: Facebook Red Bull Racing

Editorial | Antal Putinica

Honda este aproape de câștigarea unui nou titlu mondial. Poate chiar două; sunt șanse, de ce nu?! Max Verstappen îl domină încă de la jumătatea sezonului pe Lewis Hamilton iar Red Bull Honda ține aproape de Mercedes pe echipe. Trecutul stă zălog – Honda nu a reușit niciodată performanțe de una singură în F1. Mereu a avut nevoie de parteneri. Precum Red Bull. 

Honda, în 88 de prezențe de GP, a cheltuit munți de bani pentru o contraperformanță de care mai bine nu am vorbi. Nu știu ce se întâmplă, dar este cu siguranță ceva la mijloc în Japonia pentru că nici Toyota nu a fost mai brează în cei 8 ani de prezență în Formula 1. Măcar Honda a bifat 3 victorii, la diferență de eoni una de alta, ce-i drept: prima cu Richie Ginther în Mexic 1965 și ultima cu Jenson Button pe Hungaroring, în 2006.

Culorile Honda au fost dintotdeauna alb și roșu. Cele 3 victorii ca echipă de uzină au fost obținute în alb și roșu. Culori ce nu s-au nimerit la jumătatea anilor 80 cu Williams, la primul titlu mondial scris albastru pe galben. Dar au avut noroc mai apoi cu McLaren, în epica perioadă Marlboro, când schema de culori s-a potrivit minunat iar Ayrton Senna a așezat în albumul legendelor excepționalul monopost MP4/4.

După experimentul BAR Honda, ultima revenire în F1 s-a întâmplat tocmai în acest sens: McLaren Honda. Însă morții nu pot fi înviați! Reluarea colaborării cu McLaren în 2015 a fost un fiasco și Honda, în disperare de cauză, a trecut 4 ani mai târziu de partea Red Bull. Părea un compromis, dar nu a fost deloc.

Cu o altă filozofie de lucru, cu o familie de tehnicieni dispusă să lucreze alături de japonezi, cu un guru al proiectării precum Adrian Newey on board și cu o echipă satelit care le oferea posibilitatea testării a 4 monoposturi în regim de cursă – brusc au apărut performanțele: 3 victorii în chiar primul sezon de colaborare cu Red Bull prin Max Verstappen, în 2019; iar mai apoi victorii cu ambele echipe în 2020.

Din păcate, japonezii luaseră deja o decizie. Pandemia de anul trecut nu a făcut decât să grăbească sfârșitul. S-a stabilit retragerea din Formula 1 la finele lui 2021. Culmea, urma să fie chiar anul în care Max Verstappen le poate aduce un titlu mondial pe care îl așteaptă de exact 3 decenii: Senna 1991.

Dar așa a fost întotdeauna! Țara Soarelui Răsare are modul ei aparte de a judeca și de a trage concluzii, un mod pe care noi europenii poate că nu îl înțelegem și tocmai de aceea îl respingem. Când sunt implicați în ceva, japonezii sunt implicați 101%! Iar cultura lor nu privește cu ochi îngăduitori eșecul. Își știu limitele iar asta poate fi un avantaj, uneori, dar și un mare minus pe termen lung.

Să ne înțelegem, împăratul Japoniei este considerat Fiul Soarelui. Când urmașul direct al acestuia coboară printre noi, Pământul devine prea mic pentru ambiții atât de mari. Steagul Japoniei stă mărturie în acest sens: un disc purpuriu pe fundal alb. Un soare roșu, simbol al abundenței și al prosperității, pe fondul unui alb pur și onest. Un steag care a devenit simbol de mai bine de un mileniu și sub care se strâng acum toți japonezii. 

Empatizând (sigla are ca element central un disc solar galben) team-ul austriac a vrut să le lumineze puțin chipurile încordate. Pregătise pentru Marele Premiu al Japoniei schema clasică de culori: roșu pe alb. Suzuka nu s-a mai întâmplat din păcate anul acesta însă Adrian Newey and Co. nu s-au dat bătuți. Au ieșit în Turcia în pitura special pregătită.

Mi-aduc aminte că Red Bull a mai scos pe circuitele de Grand Prix un monopost alb-roșu. Se întâmpla în 2008, la ultimul start al lui David Coulthard. În Brazilia, DC a purtat de unul singur mesajul “Wings for Life” însă acea ultimă cursă a lui, cea cu numărul 246 a carierei, s-a încheiat prematur în chiar primul tur de pe Interlagos, în urma unei coliziuni.

Red Bull, cu încăpățânarea caracteristică, nu crede în superstiții sau ghinion. Pe Istanbul Park, în 2021, a scos ambele monoposturi în roșu pe alb iar Max Verstappen, profitând și de o retrogradare pe grilă a lui Hamilton, a terminat pe podium și a redevenit lider în clasamentul general – poziție pe care nu a cedat-o până în prezent. 

Sergio “Checo” Perez a ieșit în Turcia cu un monopost care a adus lacrimi în ochi japonezilor: “11-le” său a adus aminte de modelul RA272 cu care Richie Ginther a adus prima victorie uzinei Honda în 1965. Se întâmpla în Mexic iar Ginther avea pictat pe botul mașinii sale Honda chiar un “11” negru. 

Iar pentru a-i îmbuna și pe fanii japonezi, Red Bull a scris mare pe aripa spate a mașinilor sale, în japoneză: “Mulțumesc”. Simplu și emoționant! Aceeași aripă spate pe care în Statele Unite, în etapa următoare, Honda a dorit să pună Acura, brandul de lux cu care a cucerit piața americană.

Viitorul ne va lămuri dacă Honda, la retragerea sa din Formula 1, va obține titlul râvnit și mult așteptat. Sau dacă pe viitor va livra motoare echipelor Red Bull și Alpha Tauri sub brandul Acura. Sau dacă se va întoarce, din nou, în Formula 1, ca echipă oficială. 

Jurnalul statistic al Formulei 1 rămâne mereu deschis. Numai că în el triumful se scrie negru pe alb.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *