EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

REVVING IN THE RAIN

Foto: Facebook NASCAR

Editorial | Antal Putinica

Am făcut o pauză din ale scrisului, cu scuza generală a vacanței de vară. Mi-am dat seama abia acum că a fost, de fapt, dintr-un motiv anume, unul care îmi aduce aminte că în viață nimic nu e întâmplător. Acum o lună, în cap, pe 17 iunie, scriam despre ploaie. Și despre cât îmi place mie să plouă. Gata! 

Plouă prea mult. Și plouă peste tot! De la ultimul articol, a plouat în ultimele 3 weekenduri de cursă în F1, cu niscaiva consecințe. Dar Formula 1 a început să învețe, din nou, să danseze în ploaie. Cu Nascar însă e o altă discuție.

Tocmai ce am trecut prin al 5-lea weekend de cursă afectat de ploaie în ultimele 7 etape, deopotrivă al 4-lea consecutiv. Cursa Crayon 301, programată duminică seara pe ovalul din Loudon, a fost și ea amânată pe luni, din cauza ploii ce a căzut în New Hampshire și Massachusetts. Să nu mă înțelegeți greșit, nu vreau să omit grozăvia din statele americane, unde inundațiile au provocat daune serioase. Nu vreau nici să bagatelizez ce se întâmplă tot undeva, departe, în Coreea de Sud, unde ploaia nu se mai oprește și munții au început să o ia la vale mai ceva ca pe autostrăzile din România. Departe de mine gândurile acestea! Însă vreau să restrâng povestea la ceea ce mă interesează, și anume cursele de motorsport.

Să o luăm cu sfârșitul! Aseară, în drum spre sediul Sport Extra, mă sună Dan și îmi spune că a venit mailul oficial ce anunța amânarea cursei. Ok, unde-i ordin cu plăcere! Măcar nu am așteptat ore în șir, în miez de noapte, ca pe Charlotte, să decidă oficialii Nascar. Au învățat ceva de atunci și au început să se miște mai rapid.

Charlotte, etapa a 14-a, a fost primul weekend cu probleme majore cauzate de furtună. A plouat tot weekendul, astfel încât cursa a fost amânată în cele din urmă pe luni. Iar luni, primul tur făcut în celebra Coca Cola 600 a fost chiar primul tur acoperit de mașinile Cup Series în North Carolina. Ever! Nu mai spun că ploaia a revenit luni și a oprit din nou cursa, reluată ceva mai târziu. Poveste lungă, ce mai! (doar vorbim despre cea mai lungă cursă din sezon).

Pe Charlotte, așadar, a fost prima instanță. Ne-am descurcat binișor mai apoi, pe Gateway și Sonoma (culmea, în California aveam circuit virajat deci puteam concura pe pistă udă!). Iar apoi se pare că a venit, literalmente, potopul! Etapa din Nashville, a 17-a din sezonul regulat, care închidea luna iunie, a fost devansată pentru că urma să vină o ploaie zdravănă. Din fericire, a fost decizia justă!

Am ajuns apoi pe străzile din Chicago, o premieră în istoria Nascar. Prima cursă stradală avea să fie însă cu cântec și uite cu am ajuns să turam motoarele pe ploaie. REVVING IN THE RAIN! A plouat cu găleata, una de 10 centimetri înălțime, încă de sâmbătă. Cursa Xfinity a fost întreruptă înainte de jumătate din parcurs iar ceea ce trebuia să se mai dispute duminică dimineața, a fost anulat. Pe bună dreptate, pentru că inundațiile din Chicago au luat cu totul mașini și trenuri, blocând sub ape tuneluri și case. Startul în Cup Series a fost devansat cu jumătate de oră, la prima decizie, pentru că apărea o fereastră de cer ceva mai senin în prognoza meteo. Informație eronată, pentru că a plouat în continuare ceea ce a întârziat de fapt startul cu o oră față de momentul programat. Cerul acoperit a adus seara mai rapid decât se întâmplă de obicei în Chicago și atunci cursa a fost scurtată, din mers, cu un sfert.

Dar acea premieră stradală din Nascar a avut un final pe măsură, cu un debutant care a câștigat venind pe fugă tocmai din Noua Zeelandă: Shane van Gisbergen, sau SVG cum i-au simplificat numele americanii.

Credeți că s-a terminat cu ploaia?! Nici vorbă!

Am plecat de pe malul lacului Michigan, din Illinois, tocmai în sud-vest, în Georgia. Degeaba! Ploaia s-a ținut scai după noi iar etapa din Atlanta (primul circuit care își dublează prezența în 2023) a fost scurtată  și ea din cauza unei furtuni care a tot pandit și a dat târcoale ovalului din Hampton. Ploaia s-a hotărât prin turul 185 că e momentul să atace și a făcut-o în mod brutal, oprind întrecerea Quaker State 400 (la pragul de 285 de mile, în fapt). Dar în Atlanta parcă nu a fost o surpriză majoră, având în vedere că au mai fost curse încheiate înainte de termen, din cauza ploii, în mai multe ocazii: 1962, 1982, 1991, 1998 și 2006. Ca să nu mai amintesc de viscolul din ’93, rămas în istoria american drept “Furtuna secolului”, ce a îngropat în zăpadă întreagă Coasta de Est.

O scurtă paranteză: și această cursă, a 19-a etapă din sezon, a avut un final neașteptat. A câștigat William Byron, cel ce se răsucise în turul 80 și mai primise și o penalizare pe deasupra, ajungând la coada plutonului. Asta înseamnă racing adevărat și regulament scris cu cap!

Și iată-ne ajunși în prezent! Întrecerea din New Hampshire se va întâmpla diseară, în direct pe Sport Extra. Eu știu deja cine va triumfa. E simplu de dedus. Chevy Camaro! De fiecare dată când a plouat în 2023 (cazurile de mai sus), Chevrolet a dat pilotul câștigător!

Previous ArticleNext Article

1 Comment

  1. Unul in atatea, ziceam! Nascar a stapanit ploaia si in etapa din Kentucky. In miez de noapte, frumosul Jimmie Johnson a devenit primul pilot ce a castigat pe ud pe un circuit mare. E adevarat, Jeff Gordon i-a lasat lui JJ lumea la picioare si a plecat din cursa in avant pana la etapa de luni. Ploua si din nou portile s-au inchis curand. Cursele de luni de la Daytona si de marti la New Hampshire i-au lasat pe oficialii Nascar de gheara. Trebuie sa se faca ceva. Punct.

    Wow, Antal! Este nepamantesc sa vezi cum a abordat acea cursa NASCAR sub ploile nelimitate. Pastrand acest subiect in minte, Nascar in ploaie arata ca limitele pot fi depasite si ca orice este posibil. Bravo, Antal!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *