EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

RECORDURI, RECORDURI …

Foto: Facebook Max Verstappen

Editorial | Antal Putinica

Recorduri, recorduri, dragele noastre recorduri. Că de n-ar fi nu s-ar povesti! Cu mic cu mare, stăm cu ochii pe ele, de la profan la campion. Sunt din ce în ce mai multe iar ritmul în care se stabilesc, și mai ales se corectează, este iute. Prea iute ca să cădem de acord mereu.

Astfel apar (cum să le spun pentru a nu jigni pe nimeni?!) “desincronizări”. Cum a fost cea de pe site-ul F1, postată acum 3 săptămâni sub semnătura lui Mark Hughes. Nu dau linkul, pentru a nu le oferi vizualizări nemeritate. Postez numai head-ul, sau, cum se spune, capul de text.

“The Red Bull RB19 has now equalled the record for consecutive Grand Prix victories held by 2013 Red Bull RB9 and the 1952-1953 Ferrari 500. A victory in Singapore would mean the RB19 having scored more consecutive wins than any other single model in the sport’s history.”

Articolul este scris, evident, după Monza, unde Verstappen a câștigat. Din nou! Acum, nu știu ce mă deranjează mai mult: dezinformarea din această așa zisă statistică oficială (repet, este pe site-ul formula1.com) sau faptul că nu a fost corectată nici acum, la final de septembrie. Lipsă crasă de respect!

Să începem cu adevărul. RB19, supermodelul creat de Adrian Newey, era neînvins în sezon până la acea dată. Adică 14 Grand Prix-uri în care Verstappen și Perez au luat toate victoriile. TOATE, 14 din 14! Asta înseamnă că, de unul singur, acest model a bătut recordul anterior (care nu era deținut de Ferrari, așa cum au scris mulți alții): McLaren, 11 victorii de GP la rând – între prima etapă din sezon, Brazilia, și a 11-a, Belgia. Când nu a învins Prost (4 victorii în acea perioadă) a câștigat Senna (7 între Interlagos și Spa ’88). Echipe care s-au apropiat de recordul McLaren au fost Ferrari, cu 10 victorii consecutive în 2002, și Mercedes, tot 10 dar în sezonul 2016.

Așadar, Red Bull a pus pe tapet un nou număr: 14 în an. Dacă socotim și victoria din finalul lui 2022, atunci echipa austriacă are recordul absolut de 15 victorii consecutive în F1.

Ca să închei cu echipele și mașinile pe sezon, RB9 (Hungry Heidi a lui Vettel din 2013) a avut numai 9 victorii consecutive în acel an. Ce a vrut să spună Hughes, atunci când a comparat RB19 cu RB9, numai el știe! Nici nu am chef să cobor atât de mult în istorie, încât să mai caut comparații cu Ferrari-urile din anii ‘50.

Apropo, nu a fost singurul record doborât de noul monopost Red Bull în 2023. În mâinile lui Max Verstappen, RB19 a triumfat de 12 ori până în Singapore, 10 victorii de Grand Prix fiind consecutive. Vechea performanță era, așa cum reiese și din paragraful anterior, cea a lui Sebastian Vettel: 9 victorii consecutive în 2013. Într-un an, disparate, 15 Mari Premii s-au așezat in palmaresul lui Max chiar anul trecut – record ce poate fi îngenuncheat anul acesta.

Suntem la final de septembrie și știm deja ce s-a mai întâmplat între timp. În Singapore a câștigat Carlos Sainz, pentru Ferrari, care a pus punct acestei serii nimicitoare a celor de la Red Bull. Totuși, team-ul lui Horner vizează și alte performanțe în an. Pot bate recordul Mercedes AMG F1 de victorii pe sezon: 19, stabilit în 2016. Red Bull are deja 15 (am socotit și triumful japonez de acum câteva zile) iar până la final de sezon mai sunt 6 Grand Prix-uri. Suficiente!

Din statistica podiumurilor reiese o situație și mai interesantă. Mai întâi precizez că recordul podiumurilor consecutive rămâne, pe veci, al scuderiei Ferrari: 53 (!) între anii ’99 și 2002. Mercedes a încercat numai să se apropie, cu 28 la rând, în 2014 și 2015. Red Bull nici nu intră în calcul!

Însă Mercedes AMG F1 are recordul podiumurilor într-un singur sezon: 33, stabilit în 2016. Red Bull a strâns deja 23 în an, cu potențiale 12 în perspectivă. Greu, dacă nu chiar imposibil! Sergio Perez nu a mai urcat pe podium de pe Monza dar are 5 podiumuri consecutive la început de an competițional, deci, statistic măcar, se poate.         

Recunosc, m-am blocat într-o singură zonă, Red Bull, poate și din cauza frustrării acumulate atunci când văd cum F1 dezinformează cu o lejeritate dezarmantă. Mă rog, poate e cazul să trec la alt subiect. Cum ar fi Fernando Alonso.

“Nando” pare că nu se mai satură de F1. În debutul cursei din Singapore a trecut de hotarul a 100.000 km acoperiți în cursele de Grand Prix. 100.000 km, numai în curse! Și ce a făcut organizația oficială?! A pus o grafică minusculă pe transmisie, în josul transmisiei TV, pentru 5 secunde. Atât!

Vă mai aduceți aminte de mai 2018, Spania, MotoGP? “A lap of the world” era în toate titlurile majore din print sau online. Valentino Rossi acoperea, în turul 15 de pe Jerez, 40.075 km în cursele de Grand Prix – ceea ce echivala cu circumferința Pământului la Ecuator. Ce s-a scris luna asta despre Alonso? 

Faptul că mulți dintre voi aflați recordul în premieră, spune totul. 

Picur și puțin venin: sunt curios cum va fi momentul Hamilton, la acest prag. Lewis mai are vreo 6.000 km de acoperit până la suta de mii, pe care îi va face cu siguranță sub noul contract. Cine știe, îl poate chiar depăși pe Alonso, în cazul în care spaniolul nu va concura în 2025! Atunci să vezi nebunie!

Dacă m-ați urmărit în comentariul din weekendul trecut, am punctat faptul că Honda Motor Co. a sărbătorit 75 de ani de existență. Fix pe 24 septembrie, duminică, atunci când am avut GP-uri atât în F1 cât și în MotoGP. Cu bucurie moderată, japonezii au sărbătorit momentul, în special cu victoria lui Verstappen pe Suzuka. Apreciez Honda pentru modestie! Fără să le calce pe urme italienilor din F1 (care, mai nou, găsesc în fiecare an vreo “bornă” istorică de sărbătorit) Honda a ales un unic moment pe care să își sprijine întreaga moștenire. 

O putea face și în 2017. Sau în 2021. Acelea au fost totuși momente extrem de importante în viața lui Soichiro Honda. Nu au făcut-o decât acum. O dată și bine!

Aș putea ajunge și la Jessica Hawkins, despre care site-uri importante spun că este prima femeie ce a testat un monopost de F1 actual/modern. Hawkins, ambasador Aston Martin, a parcurs acum câteva zile 26 de tururi cu AMR-ul din 2021 – care NU ESTE monopostul actual, construit sub noul regulament tehnic. Este, practic, puțin mai evoluat decât Sauber-ul C37 cu care Tatiana Calderon a defilat în Mexic în 2018. Dar asta este altă poveste și nu are legătură cu titlul de azi. Mai degrabă, e un avertisment pentru cei care citiți cu pasiune totul despre F1: atenție, sub articole meșteșugite se ascund multe neadevăruri!     

PS: Grand Prix-ul trecut, Lando Norris a stabilit o performanță mai puțin dorită. Pilotul McLaren a strâns cele mai multe puncte, 534, fără victorie de GP. Vechea “contra-performanță” (cum sună!) îi aparține lui Nico Hulkenberg: 530. Măcar Norris a cules acest punctaj într-o sută de Mari Premii, nu în 200. Și a mai urcat și de 10 ori pe podium!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *