EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

NICI GLUMELE NU MAI SUNT CE ERAU ODATĂ

Editorial | Antal Putinica

Ar fi trebuit să scriu acest articol încă de ieri. Nu am făcut-o (scuze Dany!). Am preferat să îl public astăzi, pentru a nu fi perceput, la grămadă, ca o glumă. Pentru că au fost multe poante nesărate anul acesta de 1 aprilie: Hamilton pleacă de la Mercedes, Ferrari prinsă din nou cu șiretlicuri, Vettel se retrage, etc. 

Puteam începe cu un titlu-capcană și cred că aș fi avut succes la “pescuit”: ȘI DACĂ MARC MÁRQUEZ S-AR RETRAGE DIN MOTOGP? 

Culmea, într-o zi obișnuită, o astfel de întrebare poate veni firesc. Ieri ar fi fost însă anacronic.

Dar chiar așa, dacă Marc se retrage? Pentru că are motive serioase să o facă! A căzut din nou, pe Mandalika, unde a avut un highside uriaș, poate cel mai urât din toată cariera lui. A scăpat, ca prin minune, întreg. Întreg este însă un termen relativ în cursele de viteză, dacă ne gândim și la problema care l-a ținut în șah în ultima perioadă: acea diplopie încăpățânată.

Diplopia este un neajuns cu care te naști sau pe care îl poți dobândi după o comoție puternică. Știu ce înseamnă. Am avut aceeași problema în 2015, după o lovitură puternică la cap. Nu îmi puteam ține echilibrul, amețeam, nu puteam “fugi” rapid cu privirea stânga-dreapta. La 5 luni după incident, când credeam că am scăpat, am vrut să plec cu mașina spre București, însă mi-am dat seama în câteva minute că nu puteam aprecia exact distanța de la care veneau mașinile din sens opus.

Speriat și nervos, m-am oprit. 

Ochiul stâng nu “focusa” la fel de rapid precum cel drept, nu își revenise încă și îmi producea o imagine dublă (mai ales când încercam să mă concentrez), care mă dădea pur și simplu peste cap. Așa că înțeleg exact prin ce trece Marc. De fapt, cu ce se luptă de mai bine de un deceniu. Nu știu câți își mai aduc aminte că această condiție medicala era cât pe ce să pună punct carierei lui Marc Márquez în 2011.

Iar Marc s-ar fi pierdut în noianul de “foste speranțe MotoGP”: nu tu titluri mondiale, nici vorbă despre recorduri peste recorduri sau momente istorice. Nimic în afara unui titlu mic și anost, la 125cc, obținut în 2010! Fanii lui Vale încă îi țin ranchiună pentru duelul direct, dus ulterior cu toate armele, împotriva Doctorului. Un duel care l-a privat pe Rossi de un al 10-lea titlu mondial, sau poate chiar al 13-lea!

În 2011 Marc era însă tânăr și neliniștit iar determinarea pe care aveam să i-o cunoaștem cu toții l-a adus înapoi în lumea vitezei, cu riscurile de rigoare. A învățat de la cei mai buni cum să rămână în șa, a salvat căzături “ca și făcute” (recordul său de înclinare în șaua motocicletei, de 68°, nu va fi niciodată bătut!) și a obținut titluri mondiale. Multe! Aproape cât Vale.    

9-8 a rămas însă scorul pentru Rossi și cred că ăsta a fost și motivul pentru care pilotul din Cervera a dorit să revină cât mai repede în șa după o altă căzătură monumentală, un alt highside, cel de pe Jerez. S-a întâmplat în acel an blestemat de Covid-19, când o lume întreagă a fost deraiată pe șina stricată a temerilor și fricii. În 2020, Jerez a deschis târziu un sezon compromis iar circuitul pe care îl știa pe dinafară a “mârâit” aspru la Marc. 

Căzătura din virajul 3 s-a lăsat cu o fractură urâtă la umărul drept.

Virajul 3 este primul de stânga după mai bine de un kilometru de linie dreapta și viraje pe partea opusă. Îl știu, era chiar în spatele cabinei de comentariu, primul din dubla care duce spre virajul Sito Pons. Ușor în coborâre, rapid, înșelător. A fost locul unde s-au întâmplat multe accidente, inclusiv în anii în care am fost prezent. Ca o paranteză, în 2019 la Jerez s-a dat startul prieteniei mele cu Ricci.

“M-am temut că nu o să mai am niciodată un braț normal” avea să spună Marc. Dar a crezut că operația din Barcelona i-a rezolvat problema. A încercat să revină câteva zile mai târziu doar, pentru GP-ul Andalusiei, a forțat prea mult iar corpul a cedat. A urmat o pauză lungă în care am aflat că diplopia revenise și ea. Mult mai dură ca în 2011.

Marc Márquez își putea pierde vederea “normală” dacă urca din nou în șa și suporta o nouă căzătură.

Însă Ant-Man nu știe să pună frână. Aproape 2 ani a stat pe margine și s-a pregătit pentru momentul revenirii. A strâns din dinți, s-a antrenat zilnic și s-a alimentat cu pasiunea celor din jurul său. Dorea să fie din nou campion mondial! 2021 a fost un sezon cu puține apariții, neconcludent. 

Însă cele 3 victorii obținute ne-au făcut să zărim pe alocuri focul încă aprins. Și am văzut că arde cu aceeași intensitate.

Sezonul actual ar fi trebuit să fie un alt episod al francizei de succes Războiul Stelelor: “Return of the Jedi”, poate. Însă Forța nu mai este cu Marc, așa cum nu mai este nici prototipul Honda. Cu o motocicletă pe care nu o înțelege și care nu a mai fost creată după chipul și înfățișarea lui (decizia Honda de a face o motocicleta pentru toți a venit firesc până la urmă, nu se mai putea risca o situație de genul “toate ouăle în același coș”), Marc nu mai este Dumnezeu.

Și a căzut din nou.

Noua cumpănă este poate cea mai importantă dintre toate, un moment de răscruce în care nu mai poți lăsa ego-ul să domine. Însă tocmai ego-ul uriaș și lipsa fricii în fața provocărilor de orice fel sunt cele două plăci ale matriței de campion mondial. 

Marc Márquez va trebui să aleagă acum cu capul, și nu cu inima. 

Mă tem pentru el! Este mult prea tânăr pentru a se resemna, nu are nici 30 de ani. Rossi, marele său rival, abia s-a retras din MotoGP la respectabila vârstă de aproape 43 de ani. Iar când ești tânăr, îți asumi prea ușor riscuri, privind mereu în perspectivă, cu ochii pe țintă. 

Sigur, exista șansa unui nou titlu mondial! Îl poate prinde pe Rossi, ba chiar îl poate depăși. Poate deveni pilotul cu cele mai multe titluri la clasa regină. La naiba, îl poate depăși chiar pe Giacomo Agostini, timp ar fi pentru 16 titluri mondiale! 

Însă o nouă lovitură la cap îl poate nenoroci pe viață. Iar asta nu e o glumă ieftină, de 1 aprilie.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *