EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

MIAMI VICE – F1, PLĂCEREA VINOVATĂ A AMERICANILOR

Editorial | Antal Putinica

Miami! Locul vacanței eterne, însorit, cald, plin de oameni frumoși, iubitori de sport. Plaje minunate care bordurează apele Atlanticului, ce sunt de un albastru pur. Oraș al luminii și al libertății, așa cum ne-a fost el vândut de propaganda hollywoodiană. Un spațiu în care visul american este la el acasă, fie că ești american sadea ori imigrant de origine latină. 

Little Havana!

Pentru nativii americani, așa-zișii “indieni”, povestea nu a avut însă nici o tușă de basm. Triburile ce coabitau în Florida au fost împinse încet-încet spre zona aridă, continentală, în urma lor rămânând doar numele: Maymi – “big water”.

O apă care ajunge, prin canale bine structurate, până la 30 de kilometri de țărm, în zona mlăștinoasă a lacurilor de argint. Unul din aceste canale trece chiar pe lângă arena Hard Rock Stadium, locul în care Formula 1 a decis să dispute primul său Grand Prix din Miami.  

Momentul este așteptat de mai bine de un deceniu (Bernie Ecclestone, fostul boss al F1, este cel care își dorea cu ardoare o astfel de cursă). Extrem de bine pregătită în mass-media americană, o asemenea ocazie nu putea scăpa atenției piloților. Care s-au exprimat liber, într-un mod total lipsit de inhibiții. 

Unii și-au exprimat fericirea sau cunoștințele “cult” americane, alții au tras semnale de alarmă. 

Sebastian Vettel, cu o cască pe care predomină culoarea albastru deschis, scrie: Act now or swim later. Nice but meaningful! Și puțin eliptic, recunosc, mai ales dacă vezi, în viteză doar mesajul lateral. Instantaneu, m-am gândit că Seb se înșală, Baku fiind cu adevărat etapa “sub ape”, având în vedere că în Azerbaidjan suntem sub nivelul mării. 

Însă pe partea superioară a căștii sale, Vettel trage concluzia: 1st Grand Prix underwater. Poate părea o glumă, însă anul 2060 înghițit de ape, desenat chiar lângă mesaj, m-a trimis în direcția corectă. Miami este echivalentul Paradisului în 2022, însă va fi complet înghițit de ape în jumătate de secol, în cazul în care încălzirea globală continuă.

Lewis Hamilton nu a avut timp să își deseneze o cască nouă, fiind preocupat de ceea ce se întâmplă în momentul de față în Statele Unite, chiar în Florida. Vrea să ajungă în Florida Supreme Court, pentru a-și spune punctul de vedere în procesul Roe vs. Wade – în care este dezbătută interzicerea avortului. Sir Lewis vrea ca decizia să rămână femeilor, ele urmând să aleagă ce-și doresc de la corpul lor.

Însă acestea sunt preocupări de adulți, veterani ai curselor, oameni care se apropie de 40 de ani. Ce fac tinerii? Împart bucurie în fel și chip. Iar chipurile acoperă o paletă impresionantă: de la personaje de desen animat precum Bugs Bunny (Zhou Guanyu) și până la Snowflake, delfinul din Ace Ventura (Daniel Ricciardo). 

Atât de mare a fost impactul scenelor din filmul cu Jim Carrey încât Snowflake a inspirat desenul mascotei (redenumită T.D. – The Dolphin, în urma unui concurs) ce apare pe sigla celor de la Miami Dolphins, echipa de fotbal american ce a oferit “cazare” Formulei 1 pe Hard Rock Stadium.

Apropo, eu sunt mai degrabă fan Flipper, un alt film cu delfini, un serial filmat în parte și în Florida. Spun delfini, pentru că rolul Flipper a fost de fapt interpretat de 5 delfini: Kathy, Susie, Patty, Scotty și Squirt.  A fost chiar o perioadă în care fiecare era transportat, pe rând, într-un acvariu mobil, la meciurile echipei de fotbal american. Unii delfini tolerau acest efort de marketing incredibil de crud, alții nu. 

Kathy, după ce s-au încheiat filmările la serialul Flipper, a intrat în depresie și s-a sinucis. S-a dus pe fundul bazinului unde a rămas până s-a înecat.

Acest lucru s-a dorit a fi ascuns publicului. Însă “Miami Vice” nu ar trebui să fie numai despre viciile cunoscute. Omul schimbă locul, spune un vechi proverb. Rareori în bine, îmi permit să completez. Mașinăria de marketing și PR americană a deschis drumul tuturor posibilităților în publicitate și este în perpetuă mișcare. Decide și manipulează. 

Însă este și cea care poate face acest Grand Prix cel mai profitabil eveniment din istoria Formulei 1.

Anul trecut, am înțeles cât de mult își doresc americanii să vină la curse. GP-ul din Austin, Texas, a rescris recordul numărului de spectatori: 400.000 pe întregul weekend, după ce organizatorii au fost obligați să suplimenteze cu 25.000 numărul de bilete pentru duminică. 

Poate și de aceea, caravana Formulei 1 a ajuns încă de săptămâna trecută în USofA, participând la diverse evenimente cu public. 

De la vizionarea unui simplu meci de baschet (George Russell) și până la o cină privată cu Michael Air Jordan (Pierre Gasly). Asta ca să nu pomenesc un eveniment care mi-a creat un gol în stomac: o oră de acrobație aeriană alături de Blue Angels (Zack Brown)!!!

În ceea ce mă privește, nici nu mai contează cine va câștiga această primă ediție în Miami. F1 a câștigat deja pariul din State și a devenit noul viciu al americanilor. BIENVENIDO A MIAMI!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *