EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

LUCRUL CEL MAI IEFTIN DE PE UN MONOPOST DE CURSE

Editorial | Antal Putinică

În mod paradoxal, cea mai ieftină parte a unei mașini de Formula 1, aflată la start, este un element de protecție. Nu, nu este casca, ci combinezonul ignifug, cu tot cu balaclavă și mănuși de protecție. Costă doar 5-600 euro și apără bunul cel mai de preț: viața pilotului, echivalată mercantil prin salariul anual de milioane de euro. 

Acum câteva zile, mintea mea a început să ronțăie numere (inclusiv sumele de mai sus) din momentul în care am citit articolul: “Cristiano Ronaldo a cumpărat cea mai scumpă mașină de pe glob!”. Titlu mare, preluat de toate gazetele online, fie că aveau, sau nu, legătură cu sportul. Sau măcar cu industria auto. Toate fițuicile, mari, mici și minuscule, s-au năpustit hulpav, doar, doar, or înfuleca ceva resturi căzute la masa audienței virtuale. Instagram-ul, twitter-ul, facebook-ul răcneau din toți rărunchii: “Bugatti La Voiture Noire este cea mai scumpă din lume!”. Odă ieftină adusă unui fotbalist de preț.

Am acoperit industria auto o bună perioadă de timp. Suficient cât să știu că acum mai bine de un deceniu, un Bugatti Type 57SC Atlantic, produs în 1936, a fost vândut în Statele Unite pentru 34 milioane $. Asta după ce Ralph Lauren cumpărase același model la sfârșitul anilor ’80 pentru 40 milioane $. Recunosc, modelul celebrului creator de modă este unul exclusivist: un Gangloff Drop Head Coupe, care face de râs orice Batmobil desenat vreodată.

În cazul în care nu v-am convins, să adaug și prețul de pornire (repet: DE PORNIRE!) în licitație al unui model, să zicem, Ferrari 250 GTO: 20 milioane $? Referitor la 250 GTO, se zvonește că acum 2 ani un astfel de model, (alintat “Picasso of the Motoring World” pentru liniile sale perfect desenate), a schimbat proprietarul, într-un club extrem de restrâns și rafinat, pentru “numai” 70 milioane $. Exemplarul, aflat în perfectă stare, a fost produs în 1963 și are număr de șasiu câștigător în Turul Auto al Franței, cu Luciano Bianchi la volan, bunicul regretatului pilot de Formula 1, Jules Bianchi. Însă achiziționarea nu a fost una publică, așa încât prețul este orientativ.

Revenind la Cristiano și mașina sa ultrapersonalizată – Voiture Noire CR7, unii spun că a costat 8.5 milioane euro. Alții plusează chiar și cu 10 milioane. Probabil, prețul exact nu se va afla niciodată. Nu există interes, în acest sens, nici din partea proprietarului, nici din partea producătorului. Dar nu mă interesează. În opinia mea, NU este cea mai scumpă mașină din lume! Bineînțeles, mă refer la o mașină de serie, fie ea și foarte scurtă, de doar 10-20 exemplare produse. Criteriul meu nu include, evident, vreun anonim prințișor arab care și-a îmbrăcat mașina în foițe de aur.

Bugatti La Voiture Noire se apropie, ca viteză de top și plecare de pe loc, de un monopost de Formula 1. Pe hârtie, bate chiar și supercaruri precum Koenigsegg CCXR Trevita (care nu este deloc ieftină: 5 milioane $).

Apropo, un monopost nu ar trebui să intre și el, sub umbrela larg deschisă, a producției de serie mică? În acest caz, mașina lui Cristiano Ronaldo nu ar prinde nici măcar top 10 al celor mai scumpe mașini produse vreodată. De ce? Pentru că numai power unit-ul hibrid al unei astfel de mașini de curse, vândut unei echipe de client, este în jur de 10 milioane $. Dacă pui la socoteală cutia de viteze, unitatea de stocare a energiei și controlul electronic înghesuit în volanul de 100.000 $, îți este frică să mai faci calculul. 

Orice monopost, izbit de parapet, distruge elemente de sute de mii de dolari fiecare: aripă față sau spate, montant spate sau podea, suspensii, șasiu, iar lista poate continua. Sub carapacea de carbon a unei mașini de Formula 1 încap 1.5 kilometri de cabluri, aproape 200 de senzori (cu valori cuprinse între 1.000 și 25.000 de dolari) și software care să trimită spre boxă peste 1000 de informații pe secundă despre starea mașinii. Ulterior, zecile de terabiți de date culese sunt analizate “acasă”, în serverele de ultimă generație ce nu pot fi transportate la fiecare Grand Prix. Nu pentru că ar costa prea mult, ci pentru că, fizic, este imposibil.

Revenind, până și pilotul de Formula 1 are un preț, ce variază între 2 milioane $ și 40 milioane $. Iar diferența dintre viață și moarte, așa cum am văzut recent pe Sport Extra, în transmisia live Indy 500, este făcută de un combinezon care costă mai puțin de 1000 euro. Nici măcar cât șiretul de pe pantoful lui Cristiano Ronaldo, atunci când se urcă în Bugatti La Voiture Noire.

Foto: Facebook IndyCar

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *