EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

DUPĂ 86 DE ZILE

Foto: Facebook Romain Grosjean

Editorial | Antal Putinica

Se vede că Romain Grosjean nu prea are timp să citească, deși unii dintre marii clasici scriu pe limba lui. Și nici nu prea are răbdare, nu poate sta o clipă locului nici măcar la “venerabila” vârstă de 34 de ani. Nu a stat el nici în spital, pe care l-a părăsit în decembrie anul trecut cât de repede a putut, chiar dacă avea nevoie permanentă de asistență având ambele mâini arse și bandajate. În acea perioadă din Bahrain, cred că i-am văzut soția alături mai mult decât în tot restul carierei. Și asta pentru că familia Grosjean este destul de retrasă și timidă. 

Dar este unită. Și înțelegătoare. Ce a fost în sufletul lui Marion când a văzut accidentul de pe Sakhir, din 29 noiembrie 2020, numai ea știe. Nu a spus nimănui, deși a fost invitată să o facă iar lumea, știm prea bine, este hulpavă după asemenea emoții. Altele ar fi sărit imediat în atenția mass media. Marion, mamă a  3 copii mici, s-a bucurat că Romain s-a întors întreg acasă. Nu a făcut circ sau istericale, nu l-a amenințat cu divorțul în caz că se reîntoarce în curse. A înțeles că trebuie să îl împartă pe soțul ei și cu o mașină de curse. Așa l-a cunoscut! Fără racing, Romain nu ar mai fi bărbatul de care s-a îndrăgostit acum 10 ani. 

Atunci când Grosjean a spus că se duce în Indycar, Marion a acceptat deși acest lucru implică foarte multe compromisuri, cel mai important fiind distanța care îl va separa aproape tot anul pe Romain de casa din Geneva. Marion a avut în schimb o singură rugăminte: să nu concureze pe oval, în special în Indy 500. Cavaler, Romain a luat totul asupra lui: “Daca mai aveam 25 de ani și eram singur, probabil că nu aș fi rezistat ispitei. Dar cursele pe oval sunt foarte periculoase și nu vreau să îmi mai expun familia la un acccident atât de grav.” Romain uită că la 25 de ani o cunoscuse deja pe Marion și se pregătea de însurătoare. 

Acum, la 34 de ani, Romain Grosjean este probabil într-o formă fizică mai bună decât la 25. Altfel este imposibil de explicat cum a supraviețuit teribilului accident din Bahrain. Impactul uriaș ar fi trebuit să îl lase inconștient, pradă flăcărilor. Grosjean nu numai că nu și-a pierdut cunoștința, dar nu și-a pierdut nici cumpătul iar după 29 de secunde petrecute în flăcări, a ieșit prin forțe proprii din epava monopostului. Cu arsuri grave la ambele mâini și piciorul stâng, bandajat dar în siguranță pe patul de spital, prima declarație a lui Romain Grosjean a fost că vrea să se reîntoarcă pe circuite.  

Dar finalul de sezon în Formula 1 era aproape și nu a mai fost timp pentru recuperare. Elegant, Toto Wolff, șeful Mercedes, a spus că îi va pune la dispoziție o mașină lui Grosjean atunci când va dori să urce la volan, evident într-un display privat fără nici o miză. Romain încă se gândește la această propunere. 

Cu gândul la racing a ajuns în Statele Unite. A fost ales de Dale Coyne să îl reprezinte pe circuitele virajate și stradale, adică 13 curse în sezonul 2021. Și a sosit momentul adevărului: Romain Grosjean s-a urcat din nou în cockpit, în “șaua” unui animal mecanic care a încercat ultima oară să îl ucidă. A făcut-o cu zâmbetul pe buze. 

Marți, 23 februarie 2021, la 86 de zile de la accidentul de pe Sakhir, Romain Grosjean a fost din nou pe pistă. “M-am simțit ca acasă. Nu am avut nici o reținere, nici un complex sau frică. Am fost doar foarte, foarte fericit!”  

Pe Barber Motorsports Park s-au strâns 12 piloți pentru testul din Indycar. Grosjean nu a fost chiar singur, îi cunoaște foarte bine pe Sebastian Bourdais și Takuma Sato – cu care a împărțit weekendurile Formulei 1, chiar dacă nu a concurat direct împotriva lor (Sato s- a retras în 2008 iar Bourdais în 2009, la jumătatea sezonului – exact când Grosjean urma să debuteze alături de Renault pe Valencia). În Alabama, în 83 de tururi parcurse în total, Grosjean a venit la mai puțin de o secundă de cel mai bun rezultat al zilei și la numai 3 sutimi (!) de Takuma Sato, dublu câștigător de Indy 500.    

Este cu adevărat impresionantă performanța lui Grosjean, care nu a mai pilotat o mașină de curse de aproape 3 luni. “Cand m-am dat jos, brațele mă dureau destul de tare, atât palmele cât și bicepșii. I-am mulțumit lui Dumnezeu pentru orele petrecute zilnic în sala de forță!” Efortul lui Grosjean are și o altă explicație: monoposturile din Indycar nu au servo direcție. Aici nu conduci clinic, “chirurgical”, ca în Formula 1, ci lupți bărbătește, tragi de volan ca acum 40 de ani. 

Grosjean nu este Grosjean dacă nu iese puțin în decor. I s-a reproșat asta deseori în Formula 1, dar și în perioada anterioară, în GP2. A făcut-o și marți, în Alabama. O  va face probabil și în anduranța americană sau la Le Mans, competiții în care vrea să ajungă neapărat în viitorul apropiat. Să nu prefacem ca nu înțelegem miza: nu ești pilot cu adevărat dacă nu îți asumi riscuri atunci când ieși pe pistă. Până la urmă, contează doar victoria.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *