EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

CURSE CA-N DESENELE ANIMATE

Foto: Facebook NASCAR

Editorial | Antal Putinica

A văzut toată lumea filmul de animație CARS? Eu, recunosc, l-am urmărit cu plăcere. A avut de toate, ca într-o veritabilă poveste Nascar. Dar finish-ul în 3, în care Lightning McQueen câștigă “la mustață”, am crezut că este doar o poveste de adormit copiii. Însă realitatea a venit peste noi duminica trecută și a șters “ficțiunea” din acest scenariu.

S-a întâmplat în Atlanta. Nu știu prea multe despre acest oraș, pe care nu l-am vizitat atunci când am fost în State. Trebuia să o fac, pentru că acolo (am aflat ulterior printr-un canal de YT) există cel mai mare magazin hobby pentru aeromodele telecomandate. Raiul pe pământ, pentru un îndrăgostit de aviație! Dar în Atlanta există și un oval de curse, trecut recent în categoria superspeedway. Atlanta Motor Speedway ar trebui să upgradeze și numele, nu numai quad-ovalul, așa cum a făcut-o acum 3 ani. Pentru că duminică am avut o cursă MO.NU.MEN.TA.LĂ!!!

Locația este undeva la vreo 30 de kilometri sud de capitala statului Georgia (practic, la jumătatea drumului spre Giurgiu, atunci când pleci din București). Este binecunoscută iubitorilor de stock car racing de mai bine de jumătate de secol, însă în 2021 acest lăcaș al vitezei a trecut printr-o transformare radicală. A primit banking de 28* pe viraje, a fost reasfaltat și a intrat în clubul select de curse de “draft”, adevăratele provocări din Nascar.

Are lungimea de 2.5, clasică ați putea spune. Însă cei 2.5 sunt … kilometri, nu mile, ceea ce face din Atlanta un oval mediu. Asta nu împiedică Mustangii “Dark Horse” de anul acesta să atingă peste 300 km/h atunci când îl parcurg. Iar surprizele nu au întârziat să apară.

Încă din calificări am rămas uluit de poleman: Michael McDowell, niciodată în fruntea plutonului la start în cele peste 450 de starturi în Cup Series. Pe Ford Mustang, după cum spuneam. Viteza medie pe tur?! 287.822 km/h! Este primul pole position din carieră pentru câștigătorul Daytona 500 din 2021 și doar al doilea din istorie pentru echipa sa Front Row Motorsports. Din păcate, Michael McDowell nu a câștigat cursa, deși i-a bătut pe toți în Stage 1. Alături de coechipierul său Todd Gilliland, au stat în frunte 85 de tururi pentru FRM, alt record al echipei. Până anul trecut, Front Row nu strângea 70 de tururi conduse ÎNTR-UN SEZON ÎNTREG! Acum, au condus deja ambele etape de început de an.

Buun! Au mai fost ceva surprize mărunte până la restartul final, cu câteva tururi înainte de steagul în pătrățele. Și, exact ca în desenele animate, goana spre final este de povestit nepoților. Dacă nu ați prins-o live, recomand reluarea de pe Sport Extra. 

(Spoiler alert!) În CARS, spuneam că Lightning a câștigat “la mustață”, șchiopătând spre finish. Ar fi fost adevărul curat și nicidecum o figură de stil, DACĂ McQueen ar fi purtat una (a la seniorul Dale Earnhardt). Nu poartă, însă victoria din film a venit după ce a scos … limba pentru a-și întrece adversarii. Ceva similar s-a întâmplat duminică.

Pe Atlanta Motor Speedway, în a 2-a etapă a sezonului regulat Nascar, primii 3 piloți au terminat în 7 MIIMI DE SECUNDĂ. 0.007! Cred că a fost dureros pentru Kyle Busch să vadă că o “întârziere” atât de mică nu i-a adus nici măcar locul 2. Mă rog, din mașină nu prea a văzut el ce și cum, dar a aflat imediat după aceea. Iar la interviu a spus, cu amărăciune, că dacă ar fi putut, ar fi scos și el limba. Ca-n desene!  

Kyle Busch a fost la mijloc, exact ca Lightning McQueen. În realitate, pe un parcurs la draft, trasa centrală este cea mai puțin dorită. 

Știți cât acoperă, în deplasare la acea viteză, o mașină Cup Series, într-o miime de secundă?! 8 centimetri. Lungimea unei chei normale de yală, cum ar veni. Iar Daniel Suarez a câștigat în fața lui Ryan Blaney, campionul en titre, cu 3 miimi de secundă avans. În traducere, nu a fost nevoie să scoată limba pentru că l-a ajutat … “buza” spoilerului frontal. ASTA a fost diferența cu care a câștigat “Amigo”, pentru a doua oară în carieră (nu s-a mai întâmplat din Sonoma 2022).

Povestea cursei de 400 mile Ambetter Health din Atlanta poate sta la baza unui nou script de basm, animat sau nu. Mexicanul Daniel Suarez a fost implicat într-un accident încă de la început (în turul 2!) și a putut relua cursa cu mașina peticită și cu o parte a caroseriei lipsă. Întârziat serios, a trebui să schimbe strategia din mers. Cum numai în Nascar se poate întâmpla, la startul ultimului segment s-a aflat … în fruntea cursei. Pe primul loc! Știa că nu aceea e poziția avantajoasă spre final, de aceea a venit la aspirație în ultimul tur, de pe locul 3, și a urcat sus, lângă parapet. 

Ultimele 2 viraje au fost magnifice! M-am ridicat în picioare fără să realizez. Și vă spun sincer, în prima clipă nu mi-am dat seama cine a câștigat (bine că nu eram în comentariu!). Respect oficialilor Nascar că au dat o rezoluție în câteva secunde, iar alegerea câștigătorului a fost cea corectă.

Nu cred că ghinionistul Kyle Busch își va face implant în “buze”, pentru mai mult succes data viitoare. Sau că renunță să mai vadă desene animate, alături de copii săi. El este liderul clasamentului general, chiar dacă nu a câștigat vreo cursă până acum. Iar Chevrolet-ul său numărul 8 este rapid, ca pe vremuri. Chiar, își mai aduce aminte cineva ce număr a avut la debut uriașul Dale Earnhardt, pe Charlotte, în 1975? 

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *