EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

CINE NU ARE BĂTRÂNI, SĂ-ȘI CUMPERE

Foto: Facebook NASCAR

Editorial | Antal Putinica

Am rămas “agățat” de etapa Nascar de pe COTA. Tocmai ce am ieșit din directul de peste 4 ore și încerc să mă scutur de povara celor 3 overtime-uri, cu care s-a prelungit întrecerea din Austin. Circuitul îl știți, cu siguranță, este cel folosit în F1 și MotoGP. Unul perfect pentru cerințele clasice, “europene”, însă puțin prea lung pentru Nascar și neprietenos cu publicul specific întrecerilor stock cars. Nu știu însă dacă ați urmărit cursele din ultimii 2-3 ani, de când Cup Series vine în Texas pentru o etapă de sezon regulat.

COTA a salvat anul pandemic 2020 cu o cursă spectacol în care piloții din Nascar au “confirmat” faptul că, pe ploaie, racingul este greu, dar dificil, vorba lui Răzvan Exarhu.

În 2020 a fost ploaia cea care a condus spre adevărate coliziuni dezastru. Acum, a fost ego-ul piloților. M-am întrebat în cursă: se poate, oare, juca bowling la deal?! Răspuns corect: DA, dacă e Nascar pe COTA! Ce s-a întâmplat în primul viraj, în mod repetat, a condus spre o penurie de spare parts în rândul mașinilor NextGen. Iar etapa viitoare este peste numai 7 zile, în Richmond.

Cine a terminat cursa, pe roți, atentând chiar la un finish (joc ieftin de cuvinte in engleză, nu?!) în top 5? Kimi Raikkonen! Aici voiam să ajung de fapt, vă mărturisesc sincer. La startul de duminică au fost prezente nume grele ale Formulei 1, adevărați “bătrâni” hârșâiți în dueluri de monoposturi: Kimi Raikkonen și Jenson Button. Ambii, foști campioni mondiali în F1.

Pe finlandez îl leagă amintiri plăcute de COTA. Aici a obținut ultima sa victorie din cele 21 strânse într-un deceniu jumate de curse de Grand Prix. A fost și singura în Statele Unite de altfel, obținută la volanul unui monopost Ferrari în 2018. Îmi amintesc un podium frumos, cu Kimi dând o ultimă lecție unor campioni precum Verstappen sau Hamilton. The Iceman, atât de iubit în Lumea Nouă, a condus atunci 39 de tururi în drumul spre acea victorie de adio. (să nu uităm și un detaliu “minor”: Raikkonen rămâne ultimul campion mondial Ferrari!).

Tot 39 de tururi a condus duminică, în cursa Nascar, și Tyler Reddick. Cel puțin până la ultimul overtime! “Fentase”, numai el știe cum, 2 sesiuni de prelungiri. A rezistat “buldozerelor” din urma sa și a fost aproape de victorie în ambele ocazii, însă neutralizarea a picat când mai erau doar câteva viraje până la intrarea sub consemnul de steag alb, ce pecetluiește ultimul tur al cursei. M-am temut să nu fie luat pe sus la restart! În mod normal, pe un circuit oval specific Nascar, overtime-ul nu iartă niciodată liderul. S-a întâmplat asta de 3 ori numai în acest sezon, în ultimele săptămâni. Și de fiecare dată, cel ce deschidea plutonul înaintea shootout-ului de 2 tururi era cel care avea să piardă.

Acum nu s-a mai întâmplat așa! Reddick a rezistat și în ultimele 2 tururi, marcând prima sa victorie din sezon. Micul uriaș a ajuns astfel să fie recomandat de casele de pariuri atunci când vine vorba de circuite “și de dreapta”. Anul trecut a fost cel mai prolific câștigător pe circuit virajat, cu 2 reușite. Acum a condus 41 de tururi din totalul de 75 (cel mai lung parcurs Nascar pe COTA!), aducând Toyotei o victorie pe care o aștepta de ceva vreme.

Apropo, victoriile de anul trecut ale lui Tyler au intrat în contul Chevrolet. În 2022, Reddick făcea parte din team-ul Richard Childress Racing și pilota Camaro-ul cu numărul 8, fiind, printre altele, și cel care a condus plutonul în Austin la overtime-ul din acel an. Nu a fost să câștige atunci cu Chevrolet pe COTA, a făcut-o anul acesta cu Toyota – o mașină care de la introducerea NextGen din 2022 a condus doar 23 de tururi în cursele de circuit virajat, 19 fiind marca Christopher Bell. Numai 23 de tururi într-un sezon întreg!

Reddick a dublat statistica într-o singură etapă iar parcursul din întregul weekend îl recomandă pentru întrecerile viitoare de circuit clasic, deloc puține. Mai sunt încă 5 de vizitat în sezon: Sonoma, Watkins Glen și traseele de infield din Charlotte și Indianapolis. Ar mai fi și circuitul stradal din Chicago, dar acesta e un alt fel de mâncare.

Revenind la “bătrânii” despre care am pomenit, Kimi Raikkonen a fost doar unul dintre ei. La startul de pe COTA a fost prezent și Jenson Button, fost campion mondial F1 în 2009. Iar dacă pentru Raikkonen Cup Series nu mai reprezintă o noutate (el debutând anul trecut) pentru Button chiar a însemnat o experiență în premieră. Fie vorba între noi, Jenson nu prea s-a văzut, dar măcar a terminat cursa. Iar asta e important, pentru că Jenson Button a dorit mai mult să se familiarizeze cu mașina pe care o va pilota la Le Mans. Și, poate, să recâștige o parte din sentimentul acela de “a fi în cursă”, ultima sa întrecere adevărată fiind în 2018, atunci când a luat titlul în Super GT-ul japonez.

Au fost prezenți și “bătrâni” de-ai lor! Jimmie Johnson, la 48 de ani, a avut ghinionul să fie lovit după numai un singur tur parcurs și apoi a comentat de pe margine ce se întâmplă. Nu i-a fost ușor, sunt sigur! Și pentru că pe el nu l-a cumpărat nimeni, a cumpărat el o echipă! De care, din păcate, e doar numele: Legacy Motor Club.

Într-o țară în care banul e rege, cine nu are bătrâni, și-i poate cumpăra oricând. Dar nu cu orice preț!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *