EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

APROAPE EGALI

Foto: Facebook Alice Powell

Editorial | Antal Putinica

Weekendul trecut, dincolo de plăcerea obișnuită a curselor auto-moto, a însemnat și altceva. Și nu doar pentru mine, am remarcat asta pe toate forumurile de profil și zonele dedicate din social media. Așadar, cred că nu supradimensionez fără motiv sau că exagerez cu ceva dacă îmi exprim părerea. Concret: când ai la debut de sezon un campionat exclusiv feminin, creat special pentru a spori diversitatea pe circuite, și care în premieră este inclus în weekendul de F1 – și nu oferi expunere TV acestui eveniment, mi se pare cel puțin ciudat! 

Știu, drepturile pe W Series se puteau cumpăra. Sunt chiar și câteva excepții notabile, televiziuni care au dat banii pentru un program prea puțin promovat și pus la ore nepotrivite. Tot respectul! Însă acela este bad business, să-i spunem pe nume. Ar fi fost utilă o libertate în difuzare sau măcar un contract cu o televiziune pan-europeană, inclusă în pachetele de bază ale cabliștilor. Așa cum s-a întâmplat la debut cu alte competiții “altfel” și care aveau ca motor aceeași dorință de a schimba ceva în bine, în lumea de astăzi.   

Pentru un concept ce se dorește a fi modern și actual, pentru o serie de monoposturi exclusiv feminină (o exclusivitate deloc speculată!), prima etapă din W Series mi s-a părut a fi de umplutură. Cumva, o competiție aruncată “ca să fie” printre sesiunile importante de Formula 1, precum jucării zonale Porsche Asia sau tot felul de întreceri care încep cu Euro: cupe, trofee, formule, etc. 

Nu știu exact motivul, dar eram ferm convins că scopul este cu totul altul. Am urmărit cu mare interes încă de la început această serie W. Cum au decurs selecțiile acum 2 ani, cum s-au alcătuit echipele, ce s-a întâmplat pe parcurs (în 2019, debutul W Series a fost alături de DTM-ul deja pe moarte) și mai ales care era potențialul pentru viitor. Credeam sincer că această competiție urma să fie deschizătoare de drumuri, începută cu fete-pilot cu experiență dar cu promisiunea că va promova în viitorul apropiat noi talente, tinere care își doresc să ajungă în Formula 1.  

W Series, în accepțiunea mea, ar trebui să fie doar o gară și nu capăt de linie pentru aceste fete uluitoare. 

Am vrut să văd weekendul W Series, dar nu am avut cum. Mărturisesc că am urmat la un moment dat un link de streaming live, pus undeva pe un twitter. Și am văzut o cursă spectaculoasă, cu răsturnări de situație, cu depășiri perfecte (și mai puțin perfecte), cu recuperări fantastice și finish strâns în puncte.  

Mi-am adus aminte de Alice Powell, acest caracter dur ca un diamant neșlefuit. Cea mai tânără fată la startul unei curse Formula Renault (și imediat după aceea și cea mai tânără câștigătoare) și prima fată care a punctat în GP3 – toate recordurile bifate la începutul deceniului trecut! În acea perioadă, 2010-2012, Powell abia ajunsese la vârsta majoratului. A vrut să strângă bani pentru a ajunge în Formula 1, însă visul i s-a spulberat în mii de cioburi în 2014. A rămas statornică, loială bucuriei de a pilota, însă în competiții prea mici pentru un talent atât de mare. Duminica trecută, Powell a zburdat plină de fericire pe Red Bull Ring, câștigând tot ce era în joc: pole, record pe tur, toate tururile conduse, victorie și prima poziție la general! 

Am văzut ce înseamnă reziliență, acel adevărat “Never give up!” când Jamie Chadwick, campioana din 2019, a fost lovită din spate și trimisă spre coada plutonului. A revenit pe circuit și a recuperat până pe locul 6. Cumva similar cu ceea ce a reușit și Belen Garcia, o tânără debutantă care a vizat podiumul, a greșit atacând poziția secundă în primul viraj iar mai apoi a recuperat până pe locul 4. 

A ajuns pe podium în locul ei Fabienne Wohlwend, o fată născută în Liechtenstein dar care concurează cu licență elvețiană. Liechtenstein, statul acela european mic de tot cu capitala Vaduz (era bine de știut în copilărie, când jucam fazan) a avut un singur pilot de Formula 1 în istorie: Rikky von Opel, cu 10 Grand Prix-uri în palmares și cel mai bun rezultat obținut în Suedia, 1974.    

Însă cu adevărat tânăra debutantă din W Series anul acesta a fost Irina Sidorkova, Ira cum o alintă colegii de școală. Și-a sărbătorit majoratul chiar pe Red Bull Ring, exact în ziua de Grand Prix! Și-a făcut cadou un loc 8 și 4 puncte obținute în prima sa cursă importantă din viață. Este o copilă încă, așa cum îți dai seama din poza de pe twitter alături de Michele Mouton, idolul ei. 

“Parintii mei și-au dorit o prințesă, dar în schimb au primit un pilot de curse” spune Ira, mai în glumă mai în serios. A lăsat balul de absolvire a liceului pentru testele COVID 19 și drumul spre Austria. De unde s-a întors în Karelia, tărâmul nopților albe, cu un singur gând: să dea de carnet! Doar a împlinit 18 ani …

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *