Editorial, Editorial Antal Putinica

11.11

Foto: Maria Teresa de Filippis / Facebook PureEngineSound

Editorial | Antal Putinica

Am fost fascinat, dintotdeauna, de numere. De modul în care exprimă lumea, leagă sau definesc relații și ne reprezintă. Întregul este în fapt o sumă din care nu lipsește nimic, nu? Eu unul, cel puțin, îmi găsesc mereu timp să aflu ceva nou (poate asta e și motivul segmentului Sportalgia, din emisiunea În Viteză de pe Sport Extra TV). Chiar și din numerologie, câteodată. De ce nu? Și fac o confidență în acest sens. De exemplu, încă de copil, am așteptat data de 20 mai 2005. 20.05.2005, cum ar veni. Dată la care urma să fie și ora 20h05min. Adică 20.05.20.05.2005. 

Era momentul în care împlineam 31 de ani. Am crezut că o să fie un moment magic. M-am înșelat, a fost unul obișnuit. Se mai întâmplă.

Acum, pot întreba: reprezintă ceva, pentru oricare dintre voi, 11.11? Sunt sigur că primul răspuns care vine este: a fost Black Friday! Așa este, trecutul apropiat întotdeauna prevalează în noianul amintirilor, mai ales când sunt și “recompense” materiale la mijloc. Dar 11.11 a fost și data la care s-a încheiat, oficial, primul război mondial. La ora 5, pe 11 nov 1918, a fost semnat armistițiul Germaniei.

11.11 a fost și data la care, conform documentelor, Cristofor Columb (Cristoforo Colombo sau Cristobal Colon, depinde de interpretare) a zărit, în căutarea sa maritimă, insula St. Martin. Nu aș băga mâna în foc pentru acuratețe, sunt multe nume și date măsluite în voiajul marelui descoperitor! Nici cu calendarul mayaș nu vreau să legitimizez nimic, deși pe 21 decembrie 2012 (mai țineți minte isteria creată?) a început Lumea Noua. FIX la ora 11.11! Acum, cum stabilea poporul maya ora exactă, nu mă întrebați.

Întrebați-mă despre curse și vă pot spune cu siguranță că pe 11.11.2022 (da, de Black Friday!), Kevin Magnussen a obținut primul său pole position în F1. A fost o premieră absolută și pentru echipa sa americano-italiană Haas.

Am vorbit numai despre bărbați și nu este fair. Pe 11.11, acum 157 ani, a fost onorată prima femeie cu Medal of Honor, înaltă distincție americană. Mary Edwards Walker era chirurg și s-a făcut remarcată în American Civil War. Tot într-o dată de 11 noiembrie, însă în urmă cu doar câteva decenii, biserica creștină a hirotonisit prima femeie preot. 

Iar pe 11.11, anul 1926, s-a născut, într-un mic orășel italian din sudul peninsulei, o fată cu nume de sfânt: Maria Teresa de Filippis. Aici voiam să ajung, de fapt.

Campania (printre altele și numele regiunii native) Mariei a dus-o pe aceasta pe circuitele de curse, ocupație nespecifică fetelor din acele vremuri. A început imediat după al doilea război mondial, la doar 22 de ani, și nu s-a oprit până când nu a ajuns și în cursele de Grand Prix. A fost prima femeie pilot prezentă la un start de Formula 1. Se întâmpla în 1958. Maserati tocmai se retrăsese oficial din F1 și a scos monoposturile de curse la mezat. Maria a “agățat” unul și a încercat să se califice în Monaco. Nu a ajuns pe grilă, dar asta a ambiționat-o și mai mult. O lună mai târziu, pe 18 iunie, a reușit. Era ultima la startul din Belgia, dar ce conta! Împărțea grila de start cu uriași precum Hawthorn, Moss, Brabham, Hill, Bonnier sau Trintignant.

A rulat precaut, a acoperit doar 22 de tururi din 24, însă a încheiat cursa de pe Spa. Și a făcut-o pe locul 10, în fața unora din numele grele tocmai pomenite. O să spuneți: dar Brabham, Hill, Moss, au abandonat! Așa este, însă ea a terminat o cursă imposibilă, ce se disputa pe vechiul traseu de 14 kilometri, ce folosea inclusiv drumuri comunale prin Malmedy, Masta sau Stavelot. Iar De Filippis A TERMINAT CURSA!

Dacă eram în era modernă, locul 10 i-ar fi adus ultimul punct pus în joc. În clasamentul deceniului, din păcate, punctau numai primii 5 și turul rapid. Astfel, Maria Teresa de Filippis a fost prima femeie pilot din Formula 1, care a luat startul într-o etapă de Grand Prix, însă nu a fost și prima care a punctat. Această glorie avea să-i revină unei alte italience cu nume de sfânt, Maria “Lella” Grazia Lombardi, în 1975.

De Filippis a debutat în calitate de pilot privat iar rezultatul ei din Belgia i-a adus încă 2 prezențe în ’58, alături de Scuderia Centro Sud. A mai încercat și sezonul următor, cu Porsche-Behra, dar fără succes. În cu totul alt context a început drumul Lellei Lombardi, în 1974, direct ca pilot înscris de Allied Polymer Group. Ce-i drept, un obscur team F1 care nici măcar nu a reușit să o califice în acel prim GP. Dar Lella a început pe Brabham și a încheiat cariera 2 ani mai târziu tot pe un Brabham.

Însă punctul acela istoric (sau jumătatea de punct, corect spus) a fost obținut alături de constructorul March, în 1975, adevăratul anul de debut al Lellei. Nu avea să fie cu numărul 11 (ceea ce ar fost ideal în povestioara mea, recunosc) ci p’aproape, cu numărul 10. Pe Montjuic Park, în Spania, Lella Lombardi a încheiat pe locul 6 o cursă întreruptă de ploaie și a punctat, devenind astfel prima și singura femeie pilot din această pagină statistică a F1.

Au mai încercat și altele, unele de curând, însă niciuna nu a mai avut șansa de acum jumătate de secol, pe care Lella Lombardi a găsit-o prin ploaia deasă din Barcelona.

Mă întorc la 11.11, numărul atribut șansei sau elevării spirituale. Data la care a venit pe lume, într-un moment de cumpănă între cele două războaie mondiale, Maria Teresa de Filippis, o tânără ambițioasă, o vizionară ce a pășit întâia oară printre uriașii F1, schimbând la față întreaga lume. Asta pentru cei cărora, prin vene, le curge benzină în loc de sânge.

Pentru restul, tot pe 11 noiembrie, dar mult mai târziu, s-a născut și Leonardo di Caprio.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *