EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

THE MIRACLE OF ST. JOAN AND LORD HAMILTON

Foto: Facebook Joan Mir

Editorial | Antal Putinică

15 noiembrie 2020 a fost Ziua Z în motorsport. În premieră absolută și în intervalul unei singure ore, am descoperit campionii mondiali în cele mai importante competiții motorizate de pe glob: Formula 1 și MotoGP. Joan Mir a înfăptuit Miracolul din Valencia iar Lewis Carl Davidson Hamilton, la doi pași de centrul religios al fostului Imperiu Bizantin – Hagia Sofia, a devenit întâistătătorul Formulei 1. Doi adepți ai vitezei: unul călăuzit de încăpățânarea și curajul tinereții iar celălalt purtând cicatricile luptelor din trecut, canonizați în sfânta statistică istorică a curselor. JOAN Miraculosul și Lordul LEWIS HAMILTON! 

Nu s-a întâmplat niciodată, cred, să avem 2 astfel de trofee supreme, câștigate în aceeași zi, în cele mai definitorii competiții pentru motorsport. Spun “cred” și nu afirm “sunt sigur”, pentru că m-am bazat numai pe amintirile personale despre sezoanele ultimului sfert de veac, pe care le-am comentat în varii circumstanțe. Recunosc, nu m-am dus mai departe cu cercetarea. Nici nu avea rost, pentru că Formula 1 și MotoGP-ul s-au schimbat mult în ultimii 25 de ani. Poate prea mult, astfel încât să ne fie utilă o comparație istorică. 

Așadar, să vorbim mai întâi despre Joan Mir, pentru că am pariat pe el de la începutul sezonului (recunosc, atunci când am înțeles că rămânem fără Marc Marquez în 2020). Să-i spunem și lui pe numele întreg, așa cum făcut-o cu Hamilton: Joan Mir Mayrata, unde Mayrata este numele de fată al mamei. Un puști nehotărât, care s-a apucat târziu de tot de motociclism, (abia la 10 ani!!!), pe vremea când Valentino Rossi devenea campion mondial și la clasa 500cc. Un Rossi pe care îl întâlnește acum pe circuite ca adversar și de la care e pregătit să preia ștafeta generației sale. 

Cel mai bun prieten al lui Mir din motomondial este Tito Rabat. Coincidență, aceeași problemă o au acasă mamele celor 2 piloți. În familia Mir, între Juan și Joan nu este practic nici o diferență atunci când sunt strigați la masă. Însă mama lui Rabat chiar avea o problemă, pe tată și fiu chemându-i la fel: Esteve. Disperată, aceasta i-a spus fiului Tito, poreclă ce o poartă în Motogp și în prezent. 

Parcursul lui Joan Mir îmi aduce aminte de Valentino Rossi. Numai Rossi își făcea încălzirea un sezon într-o clasă a motomondialului, pentru a deveni campion mondial în următorul an. Făcând abstracție de wildcardul australian din 2015, Mir a debutat full-season în 2016. Anul următor devenea campion al clasei Moto3 cu record de victorii pe sezon. Nu a stat în categoria intermediară Moto2 decât un an, fiind agățat imediat de Suzuki. A fost o alegere inspirată! 

Ajuns la clasa mare, în al doilea sezon Joan Mir a devenit iarăși campion. Este primul campion mondial care bifează ambele clase, în formatele Moto3 și MotoGP, și primul care reușește să câștige clasa mare în doar al cincilea an de la debutul absolut în motomondial. Nu vreau să minimizez parcursul regretatului Nicky Hayden, care a avut nevoie de doar 4 sezoane până la titlul mondial din 2006, însă americanul (deși și el extrem de tânăr, la doar 25 de ani) venea cu un background de curse serios și, în plus, a concurat numai la clasa mare MotoGP.  

Mie mi se pare într-adevăr MIR-aculos ce a reușit talentatul mallorcan. Un rider care acum 13 ani nici nu știa să stea în șa, dar care acum stă semeț printre zeii panteonului vitezei. 

Și dacă tot sunt la capitolul păreri personale, schimbând registrul cu Formula 1, eu cred că Lewis Hamilton va fi curând onorat cu titlul de “SIR”. Glumind, pot spune că “am un feeling”. Chiar dacă se gândește sau nu și indiferent cât de mult s-ar pregăti, decizia de această data nu îi mai aparține. Este în mâinile Majestății Sale Regina. 

Iar momentul este cât se poate de oportun: Lewis este lider nu numai pe circuite, dar și în afara lor. Își dedică timp și energie luptei pentru egalitate și diversitate, este cel mai urmărit pilot pe social media și este extrem de popular in Statele Unite. În plus, tocmai a devenit cel mai titrat pilot din Formula 1, egalul lui Michael Schumacher! Și nu sunt mulți cei înnobilați în motorsportul britanic: doar 7. Printre ei: Sir Frank Williams, Sir Stirling Moss și Sir Jackie Stewart. 

Însă monarhia britanică lucrează pe căi misterioase. De pe lista (prea scurtă cred, ultimul pe această lista fiind Sir Patrick Head, înnobilat în 2015, dar din postura de inginer și manager) lipsesc nume de titani ai pilotajului, precum: Graham Hill, Jim Clark,  John Surtees sau Nigel Mansell (acesta are însă 2 ranguri mai mici primite: OBE și CBE – Commander of the British Empire). Astfel de eveniment oficial cere timp, necesită pregătiri speciale, sunt sigur, iar campionul mondial nu poate deveni lord peste noapte.

Și totuși, speranța moare ultima. Poate anul viitor, al 8-lea titlu mondial în Formula 1 va face din Lewis Hamilton al 8-lea “SIR” al motorsportului. Dacă nu, oricum va rămâne în istorie drept cel mai de succes pilot al tuturor timpurilor: KING LEWIS! Pentru că victoriile din Formula 1 nu i le poate lua nimeni.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *