EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

Antal Putinica | TALLADEGA NIGHTS

Editorial | Antal Putinica

Talladega Nights! Titlu cât se poate de potrivit pentru ceea ce urmează pe Sport Extra, în  MAREA SEARĂ AMERICANĂ. Pentru că la noi, Nascar și Indycar se întâmplă în România (la momentul de live) după apusul soarelui. Iar ce se întâmplă în această duminică nu se încadrează deloc în tiparul unei comedii ușoare, dar cu substrat, așa cum a fost balada lui Ricky Bobby din 2006. Nu! Pe Talladega, cursele sunt cât se poate de serioase. 

DEGA este cel mai lung oval din Nascar. Eu spun și cel mai reprezentativ, emblematic, peste veteranul oponent Daytona. Dar asta este părerea mea! De când eram tânăr, Talladega suna într-un fel, diferit. Suna a mașină puternică, suna a motor turat rotund, suna a victorie. Nu aveam de unde să știu pe atunci că numele este împrumutat de la unul din neamurile CREEK ale nativilor americani. Poate și rezonanța asta aparte l-a făcut diferit, într-un fel.   

Apoi am luat contact cu adevărat cu lumea sporturilor americane. De la bun început, chiar și când aflam din articole și poze (mici de tot, la vremea respectivă) ce se întâmplă în WINSTON CUP, eram absolut fascinat. Era o lume complet diferită față de Formula 1! Alt gen de oameni, altfel de mașini, reale, palpabile. Cu mintea de adolescent, puteai visa că le vei conduce într-o zi obișnuită, pe stradă. Eu chiar am sperat asta mult timp!

Povestea se juca după un scenariu diferit, nescris de multe ori și mai degrabă improvizat. Dar adevărat! Giganții competiției aveau staturi diferite față de cei din cursele bătrânului continent: îndesate, masive, bărbătești. Mustața era nelipsită, un “MUST”! Te uitai la Nascar ca la o lume de pe Marte, o altă lume, a curajului, lumea in care bărbații erau bărbați iar partenerii lor in ale vitejiilor erau caii putere. Priveai Nascar așa cum te uitai la reclamele cu Marlboro Man. 

Recunosc, Indycarul a venit ceva mai târziu în viața mea, odată cu JACQUES VILLENEUVE. Pe atunci, încă se scria în 2 cuvinte: Indy Car, iar split-ul în două competiții mai slabe, survenit imediat în 1996, nu a făcut decât să arunce în anonimat cel mai important campionat american. Adevăratul simbol al curselor open wheels, exportat cu mândrie de americani peste hotare în mod frecvent, era locul unde se întreceau la volan nume uriașe, unele provenite chiar din FORMULA 1. La începutul anilor ’90, Indycarul era locul potrivit pentru cei ce voiau să demonstreze statutul de “cel mai rapid om al planetei”. 

Un prim semnal de alarmă a fost tras în 1979, când INDY CAR a trecut sub tutela CART-ului (Championship Auto Racing Teams), șefii marilor echipe considerând vechea structură USAC incapabilă să dirijeze competiția pe drumul progresului. A fost un divorț urât, care a mânjit Indycarul cu multe procese. A venit apoi însă adevăratul război civil, “THE SPLIT”, iar Indycar nu și-a mai recăpătat niciodată prima poziție în inimile americanilor. Locul vacant a fost luat imediat de competiția născută în Sud, NASCAR, iar povestea curge într-un singur sens de atunci și până în prezent. 

Acum, Indycar s-a reîntors pe Indianapolis, iar mâna fermă a lui Roger Penske se vede. Vizionarul căpitan a cumpărat în 2019 atât circuitul cât și dreptul de a disputa celebra cursă de 500 mile pe THE BRICKYARD iar de anul trecut trasează destinul întregii competiții, tot sezonul. Nici că se putea un om mai potrivit în clipele de cumpănă din 2020. “The Captain” a navigat prin furtuna pandemiei COVID 19 și a scos corabia Indycar la mal, întreagă. Este atât de dedicat motorsportului, încât a refuzat candidatura la primăria din Detroit, THE MOTOR CITY, inima industriei americane a automobilului. Să ne trăiești, Căpitane! (a împlinit 84 de ani acum 2 luni). 

Lumea curselor auto are nevoie de astfel de oameni. Foști piloți, foști campioni, transformați în adevărați oameni de afaceri, care știu exact ce presupune motorsportul, care cunosc în detaliu întregul lanț funcțional al competiției. Din acest punct de vedere, atât Indycarul cât și Nascarul sunt pe mâini bune. Să sperăm că un astfel de personaj va prelua și Federația Internațională, acolo unde mandatul lui JEAN TODT se termină anul acesta iar candidații la șefia FIA sunt puțini. 

2021 va fi un an dificil, un an al rezoluțiilor de toate felurile. De aceea prefer să mă rezum la momentul prezent. Duminică, în direct pe Sport Extra, într-o nouă reprezentație din MAREA SEARĂ AMERICANĂ, ne vom lua mai întâi porția de soare din Florida alături de Indycar, după care ne vom pierde mințile în caruselul nebun de pe ovalul din Talladega și a sa cursă Nascar de 500 mile. 

LET’S START OUR ENGINES!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *