EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

RINGS OF POWER

Foto: Facebook F1

Editorial | Antal Putinica

Nu știu dacă Audi a așteptat, în mod intenționat, momentul lansării celui mai scump serial din istorie, “The Rings of Power”, pentru a sincroniza anunțul de participare în Formula 1. Cele 2 evenimente s-au întâmplat mult prea aproape unul de altul pentru a fi o simplă coincidență. Sau, poate, este doar imaginația mea.

Mai țineți minte câte meme-uri au apărut odată cu epopeea “Lord of the Rings”, acum ani buni? (wow, au trecut 20 de ani de atunci!). Nu cred că mai era vreun Audi “Gogoșar” sau chiar modele ceva mai noi, din seria A (și în Germania, nu numai în România, stați liniștiți), care nu să se prezinte cu stickerul de rigoare, pe capacul portbagajului, sub cele 4 cercuri înfrățite. Era un must veritabil!

Și iată că Audi, în 2022, răspunde dorinței publicului: va veni, în premieră absolută, în Formula 1!

Premiera absolută se va întâmpla abia în 2026. Audi este un brand care a devenit cunoscut, în principal, prin prisma performanțelor sportive. Performanțe notabile și acum un secol, și ceva mai recent, în ultimele decenii. Istoria brandului este una spumoasă, cu multe răsturnări de situație. “Părintele” Audi, August Horch, a trebui să inventeze această marcă după ce numele său rămăsese brand al companiei pe care o părăsise. Și atunci a venit cu interpretarea în latină a numelui său, Horch. Audi!

Peste ani și ani, în 1928 mai precis, când Audi Werke a fost cumpărată de DKW (sau Zschopauer Motorenwerke a industriașului danez Jorgen Rasmussen) a apărut și simbolul celor 4 cercuri. El nu semnifica Audi, ci un nou brand, compus. Auto Union reprezenta îngemănarea celor 2 branduri deja enunțate, cu Wanderer și … Horch. Interesant cum destinul a făcut ca ambele creații ale ilustrului inginer german să sfârșească, până la urmă, în aceeași familie.

Războiul a ruinat Auto Union, care a avut nevoie de sprijinul Daimler-Benz pentru a supraviețui. În august (iarăși, coincidență!) 1948, rușii au desființat Auto Union AG, singura soluție fiind relocarea uzinei în Germania Federala. Astfel a fost ales Ingolstadt, loc de pelerinaj care rămâne și astăzi identificat cu Audi.

Fac o paranteză. Am avut ocazia să vizitez atât unitatea de producție cât și “magazinul” cu vânzare directă de la porțile fabricii (care este în fapt și muzeu). Impresionant! Aș putea povesti la nesfârșit cum a fost acea zi de 21 decembrie 2007, când am fost acolo. Singurul minus a fost că, odată mașina preluată (cu 0 km pe bord), trebuia să mergi în Berlin pentru acte. Deh, nici nemții nu mai sunt ce erau odată!

Audi a ajuns brand Volkswagen la sfârșitul anilor ’60. Iar în 1980, a început nebunia “Quattro”!

O mașină de raliu, cu tracțiune integrală derivată din tehnologia militară, a pus stăpânire atât pe traseele de raliu cât și pe inimile spectatorilor, deopotrivă. Nimic nu îi putea sta în cale și Audi Quattro a dominat competiția ani la rând. Interesant e cum nemții s-au gândit la toate. Dacă tot au mers pe latină, Audi, atunci au importat și Quattro din aceeași zonă lingvistică. Au încercat ei ceva cu un prefix german, dar care nu a funcționat. Iar apoi “quattro”, cu un “q” mic atât de mare, a devenit segment de piață. 

Cam în perioada în care se filma Frăția Inelului, Audi a lăsat raliurile pentru anduranță. Celebrul Audi R8 a făcut din Tom Kristensen un “Mister Le Mans” cu drepturi depline, Audi fiind învinsă o singură dată, în celebra cursă de 24 ore de la Le Mans, între anii 2000 și 2014, de Peugeot, în 2009 (nu pun la socoteală cursa din 2003 pentru că acel Bentley Speed 8 era în fapt un Audi R8 îmbrăcat în haine british racing green).

Progresul prin tehnologie, motto-ul brandului Audi din ultima jumătate de secol (Vorsprung durch Technik), a fost ranforsat serios la început de mileniu în anduranță, Audi câștigând Le Mans în toate stilurile posibile: cockpit deschis, cockpit închis, motor aspirat, motor diesel, soluție hybrid. 

Ultima găselniță a fost și cea care a deschis perspectiva spre Formula 1. 

Se spune că, încă din 2014, de la uluitorul Audi R18 e-tron quattro, Audi a început să privească spre Marele Circ. Acela a fost anul în care Formula 1 a adoptat soluția motorului hibrid, cu componentă electrică. A fost deopotrivă anul în care Mercedes a început să domine autoritar cursele de monoposturi din noua eră V6 hybrid. Iar Audi a râvnit la “aura” Mercedes AMG și a început să dezvolte, în secret, un grup propulsor cu specificații de F1.

A făcut presiuni la nivel de regulament tehnic, a vrut să scoată acel power unit din zona în care Mercedes se simțea atât de confortabil, a dorit să-și potențeze plusurile proprii și, până la urmă, iată că s-a ajuns la un compromis. Iar Audi va veni, în premieră absolută, în F1, în 2026.

Volkswagen face un pas uriaș: în același an va intra în Marele Circ și cu Porsche, alt brand al grupului. Anunțul nu este încă făcut, înțeleg că au apărut probleme în preluarea Red Bull Racing F1; mai exact Christian Horner se teme că va fi înlocuit cu Andreas Seidl, favoritul Porsche și actualul manager McLaren. Iar Helmuth Marko își poate pierde influența pe care o are pe filiera Red Bull, unde are putere decizionala de 100%. 

Însă ultimul cuvânt îl va avea, până la urmă, patronul Dietrich Mateschitz. Omul care, asemenea întemeietorului Ferdinand Porsche, este împărțit de 2 țări: Austria și Germania (Mateschitz s-a născut în vechea Germanie nazistă, într-un oraș care face parte de fapt din Austria).

“Rings of Power” a început. Abia aștept să văd “The Power of the Rings”. În F1. Din 2026.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *