EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

ONLY HAPPY WHEN IT RAINS – partea a treia

Foto: Facebook RBR

Editorial | Antal Putinica

Citeste prima parte a editorialului

Citeste partea a doua a editorialului

Mă rezum însă la singurul lucru cert: Red Bull a depășit plafonul maxim de cheltuieli! Mai mult, echipa a fost găsită vinovată și într-o altă ipostază, încălcând codul de procedură pe 2021. Probabil, procedura fiscală, pentru că asta a făcut obiectul anchetei.

Ce urmează? Este cea mai bună întrebare! Deși pare, cumva, retorică, am ajuns în punctul în care trebuie dat un răspuns.

Așa cum am făcut pe comentarii de fiecare dată, spun liber ce gândesc și acum. Din momentul de față, cu team-ul austriac în culpă, sunt 2 scenarii după care se poate juca actul doi din această piesă. O penalizare “minoră” (folosesc termenii oficiali) sau alta dură, care să întărească acest “Cost Cap” și să-l pună acolo unde îi e locul. Trebuie tăiat în carne vie, sunt de acord, dar până la urmă, limita maximă a fost introdusă pentru a fi respectată, nicidecum încălcată.

Varianta 1: în paletarul penalizărilor ușoare, Red Bull poate scapă cu o simplă ceartă. Da, s-a mai întâmplat, ce vă miră!? Sau cu un avertisment. Sau cu “niște” puncte deduse din sezonul trecut, suficiente cât să merite această flagelare publică. Până la urmă, Red Bull nu a câștigat trofeul constructorilor, deci nu se modifică nimic din punct de vedere istoric. Iar dacă sunt penalizați chiar și cu 250 de puncte (aproape jumătate din cât au strâns în 2021) rămân pe același loc 2 în clasament. Iar asta ar trebui, cumva, să împace și capra și varza.   

Sau,  în opinia mea, cel mai interesant verdict (având în vedere că Red Bull s-a expus unei încălcări similare de buget și în 2022) ar putea fi “limitarea testelor și a dezvoltării pentru sezonul următor, cumulate cu o scădere a plafonului maxim de cheltuieli”. Această rezoluție ar fi, probabil, cea mai potrivită. În acest scenariu, evident! Nu afectează în nici-un fel datele istorice și nivelează puțin șansele în sezonul viitor. Red Bull nu va pierde chiar foarte mult, având în vedere supremația afișată în acest an și faptul că deja au dezvoltat mașina din 2023.      

Însă Mercedes nu este nici capră, nici varză. Și atunci mă duc spre soluții radicale.

Varianta 2: conține un cumul de situații virtual imposibile, un adevărat cutremur cu multe replici ulterioare. Eu le văd însă ca pe unele drastice, dar posibile. Greu de digerat pentru mulți. Red Bull poate fi amendată. S-a mai întâmplat, recordul istoric fiind amenda McLaren din 2007: 100 milioane dolari. De asemenea, Red Bull poate fi exclusă din sezon. Există și în acest caz precendente: același an, 2007, cu McLaren descalificată din ierarhia constructorilor. 

Mergând mai departe cu o paranteză, cum ar fi fost ca în 2007, ori Alonso ori Hamilton să fi ieșit campion mondial? Pentru că au avut șanse până în ultima etapă, să nu uităm, iar ei și-au păstrat punctele în clasamentul piloților.

Descalificări pe echipe am avut și în 2018, cu Force India care a devenit Racing Point și care, până la urmă, nu a apărut în clasament sub nici un nume.

Acum sunt însă mulți bani la mijloc. Prea mulți!

Orice descalificare/retrogradare ulterioară unui sezon încheiat, transformă acordul Concorde într-o “na-ți-o ție, dă-mi-o mie”, o joacă de maidan cu sute de milioane de dolari. Cine plătește această harababură?

Nu mai vorbesc despre tot merchandisingul din ultimul an. Max Verstappen a pus 1 în Formula 1, readucând acest obicei după aproape 10 ani de absență (de la Vettel, 2014). S-au vândut milioane de articole, plecând de la acest număr de aur. În cazul în care lui Verstappen îi este retras titlul în 2021, toate cele de mai sus au valoare zero. Cine răspunde pentru asta?

În acest scenariu, apocaliptic pentru FIA, cu Max Verstappen descalificat (s-a mai întâmplat, în 1997, cu Michael Schumacher, vă aduceți aminte?) se vor sparge multe și mărunte. Dar în capul cui? În Abu Dhabi a fost găsit țapul ispășitor, Michael Masi. Un director de cursă care, prin regulament, avea dreptul la ultima decizie, drept exercitat și care ne-a adus un final de cursa istoric, spectaculos din toate punctele de vedere.

Că nu a fost al 8-lea titlu mondial pentru Lewis, e adevărat. Poate și de aceea sunt unii care, profitând de valul acesta creat în ultimele zile, vor să se ridice pe placa de surf a internetului (atât de la îndemână pe social media) și să ajungă la mal înaintea tuturor. Vezi cazul insignifiantului șef Rich Energy, William Storey, care deja pregătește materiale cu Hamilton – 8 titluri mondiale! Mobul … vine, vine, vine, calcă totul în picioare!

Ploaia începută pe Suzuka se va transforma într-un adevărat uragan, nu am nici-o îndoială! Un tsunami care poate distruge și ascunde sub apele sale rezultatele ultimilor 2 ani. Indiferent de decizie, nimeni nu are de câștigat din situația actuală: nici FIA, nici echipele și nici piloții. Este exemplul clar de situație scapătă din mână. Sau mai degrabă aruncată, precum o piatră fierbinte ce trece rapid dintr-o palmă în alta, fiecare încercând să scape de arsură și cicatrici.

Poate că este momentul potrivit pentru a schimba jocul. Până la urmă, un rău nu poate fi stârpit decât de la rădăcină. Asumarea erorilor și a deciziilor greșite ar putea scoate la lumină o F1 curată și dreaptă, precum un lăstar vânjos de laur, pe care doar măiestria fiecăruia poate face să înmugurească frunzele de campion. Dar pentru asta, trebuie mai întâi întors pământul. Arat adânc, cu plugul cel mare. Abia apoi ar trebui să cadă ploaia. 

Eu sunt fericit când plouă. În ploaie, nu te vede nimeni când plângi. Mai ales după un titlu de campion.

            THE END?

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *