EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

NEW WAVE

Foto: Instagram Alex Palou

Editorial | Antal Putinica

Contrar unei prime impresii, articolul de astăzi nu are legătură cu muzica. Deși, recunosc, îmi doresc ca “subiectul” să lovească dur și tare precum rifful de chitară din rock-ul celor de la Led Zeppelin. (Chiar, ar fi o idee să îl corup odată pe Codruț într-un dialog pe tema rock-ului, din care să extrag esența într-o poveste pentru cei tineri). Însă o astfel de interpretare, aprigă arie solo pe care o ascultăm în prezent pe circuitele de curse, era implacabilă ca însăși viața. 

Așa că astăzi vreau să vă spun câte ceva despre noua generație.

Noua generație a piloților de curse, văzută prin ochii mei, este altfel. Puțin spus new wave, este mai degrabă un tidal wave, un val distrugător menit a acoperi vestigii antice. Un tsunami care schimbă complet fața locului pe care îl atinge, lăsând în urmă noi forme de relief. Însă un val al progresului, adus de suflul unei alte generații, eminamente diferită, un wind of change puternic și năzuros, care poate că nu mai este la curent cu muzica rock, dar care este cald și plin de arome noi.

Se întâmplă cu adevărat!

Max Verstappen nu mai este singur împotriva uriașilor din Formula 1. Acum, lupta campionului mondial se dă firesc cu cei din generația lui: Charles Leclerc, Carlos Sainz ori George Russell. În MotoGP, începem să uităm de un Marquez, Miller  sau Dovizioso, luați pe sus cu fulgi cu tot de tinere bestii precum Enea Bastianini, Jorge Martin sau Peco Bagnaia. Era momentul!

Prea mult am stat în umbra unor goliati precum Lewis Hamilton ori Valentino Rossi. Nu vreau să știrbesc cu nimic din moștenirea bogată lăsată în urma acestor multipli campioni mondiali, palmaresul lor este bine dăltuit în piatră. Nu sunt idoli falși, sunt vârfurile generației lor. 

A generației mele, până la urmă, pentru că au însemnat, și pentru mine, enorm.

Fără ei, mulți dintre voi nu ar fi fost aproape de fenomenul curselor niciodată în viața asta, trebuie să recunoașteți. Însă și Lewis sau Vale au început de asemenea ca o briză ușoară, devenită apoi taifun în toată regula: Hamilton în lupta cu spectrele unor Senna sau Schumacher în timp ce Rossi avea de răsturnat ierarhii și pasiuni italiene din cele mai diverse. 

Nu le-a fost deloc ușor la început de drum, împotriva unor legiuni loiale vechii gărzi. Acum, de partea lor sunt milioane!

Ei au fost cei care au îndepărtat norii trecutului și au adus din nou lumină pe circuite.

Este în legea firii ca giganții de pe planetă să dispară la un moment dat, îngenuncheați de piticii care abia au început să crească. Și au crescut mai întâi privind în sus, la ei, minunându-se, cu ochii inocenți și larg deschiși. Acum au privirea oțelită și un singur scop: lupta, un duel în care să îi înfrângă chiar pe aceia pe care i-au idolatrizat toată copilăria.  

Nu reușesc mulți. O pot face doar cei talentați și extrem de determinați, care ajung să fie în cele din urmă mai buni decât uriașii pe care i-au urmărit cu uimire atât timp. Nu se trage un loz norocos la loterie, nu au sens conduite morale mai vechi sau mai noi, este vorba despre valoare. Și muncă. Și mult noroc!

Nu poți ieși campion mondial fără să fii, în prealabil, în grațiile zeiței Fortuna. Căci ea învârte roata, și la bine și la rău.

Noua generație a făcut deja primele valuri. Pot fi semnele unui adevărat tsunami al schimbării. Premizele sunt extraordinare: noi mașini în toate competițiile, promisiuni de viitor și nume noi atât pe bătrânul continent cât și în America. Iar în Statele Unite, unde tradiția este dusă la cote paroxistice, iubitorii de motorsport încep să învețe nume noi. Nu au încotro!

I-am pomenit mai sus doar pe cei din F1 și MotoGP, însă Sport Extra i-a dezvăluit deja pe Alex Palou, campionul din Indycar, și pe rivalii săi Pato O’Ward ori Scott McLaughlin. Ne-am bucurat toată primăvara alături de debutanții câștigători în Nascar, tineri care au stabilit o serie record de 12 victorii consecutive ale unor piloți sub 30 de ani. 

Nu am avut niciodată o astfel de serie, în istoria de 8 decenii a Nascar-ului, până când s-a întâmplat în transmisiile în direct făcute în ultimul an și jumătate!  

Hmm, acum îmi dau seama de un lucru! O coincidență, poate. Emisiunea trecută a dus în viteză Sportalgia până în anul 1986, an în care a fost lansat filmul Top Gun. Pentru cei mai tineri, las un timid “spoiler alert” și spun doar că tema centrală a filmului cu piloți militari americani era despre duelul dintre generații. Poate că ar fi trebuit să aștept cu articolul acesta încă o lună, până la lansarea mult așteptatei continuări: Maverick, în care Tom Cruise îl școlește în ale zborului pe băiatul fostului său coleg, Goose. 

O poveste despre viitor și trecut, în care tinerețea bate experiența. Nimic diferit față de ce se întâmplă acum, în Formula 1, nu-i așa?! 

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *