EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

LA SPA, CA BĂIEȚII

Foto: Facebook F1

Editorial | Antal Putinica

Așa cum vă imaginați, spa-ul este locația aceea în care te duci ca să te relaxezi. Ca să auzi muzica perfectă. Un loc în care ai parte de băi calde dar și de dușuri reci. Și, deloc neimportant, locul în care vii la zi cu condiția fizică. Cu alte cuvinte, SPA.

Un loc în care, anul acesta, 360.000 de oameni au venit weekendul trecut pentru a se relaxa și pentru a-și bucura sufletul. Și urechile, cu muzica superbă a unor motoare V6, operă ce se rostogolea bubuind în ecouri ample, la urcarea cu aproape 330 km/h prin Munții Ardeni. Munți în care plouă aproape zilnic, dimineața cu picături mici și reci, ziua cu averse calde. Și care transformă “Toboganul Ardenilor” într-o veritabilă încercare olimpică.

SPA, cunoscut și ca Spa-Francochamps, loc centenar de pelerinaj către Sfânta Viteză. SPA-ul nostru, al băieților.

Noi, băieții, stăm și ne agităm în tribune, în marea lor majoritate naturale. Pentru că Spa este “circuitul de curse care separa băieții de bărbați”, așa cum spunea, odată, Dan Gurney, iar bărbații adevărați sunt în spatele volanului, pe pistă. Anul trecut, cursa de Grand Prix a fost un fiasco. A plouat permanent, dar nu asta a fost problema, doar se întâmplă frecvent în Wallonia! Bătaia de joc a direcției de curse a fost cea care a ruinat totul. 

În 2021, pe Spa, pe 29 august, s-a disputat cea mai scurtă întrecere din istoria Formulei 1. Un “non-GP” care a însemnat parcurgerea a 2 tururi în spatele safety car-ului, din care unul singur a fost nominalizat până la urmă ca tur de cursă. O cursă care s-a întins pe 7 kilometri și 4 metri (oficial) și a durat 3 minute 27 secunde. Și asta în fața a 75.000 de spectatori care au așteptat, răbdători, jumătate de zi în ploaie.

A mai fost și parodia acordării titlului de “record pe tur”, Nikita Mazepin cu 3’18” la prima parcurgere sub safety car, statistică retrasă apoi din motive numai de ei știute, făcând din Belgia 2021 singurul Grand Prix din istorie fără record pe tur. (Apropo, la cârma F1 era atunci Michael Masi, “the villain” în 2021).

2022 a însemnat însă răscumpărarea greșelilor. Sute de mii de oameni s-au făcut că au uitat sau pur și simplu i-au iertat pe cei din federație și au umplut tribunele din estul Belgiei, încă de la primul antrenament de vineri. A fost un adevărat spectacol, până duminică, atunci când am avut iarăși parte de un Grand Prix scurt care a ținut, de această dată, 11 tururi. 

Pentru că atât a fost necesar ca Max Verstappen, plecat de pe locul 14 din grila de 20 de monoposturi (!), să ajungă pe prima poziție și apoi să câștige cu o lejeritate nemaiîntâlnită de la Hamilton și anul său suprem 2020. 

Din turul 12, Max a condus pe Spa-Francorchamps până la final, excepție făcând tururile 16 și 17, când a trecut pe boxe pentru schimb de pneuri. La finalul celor 44 de tururi, Max a terminat cu 18 secunde în fața coechipierului Sergio Perez și cu 27 de secunde înaintea polemanului Carlos Sainz. 

27 sec AVANS în fața unui pilot care, în primul tur, era înaintea campionului mondial cu 10 secunde!

Armata portocalie venise pregătită pentru spectacol. A fost extrem de manifestă în ora dinaintea startului. A fost explozivă în primele 15 minute ale cursei. Și apoi a devenita tăcută precum un mormânt pentru restul de 5 sferturi de oră, cât a mai durat Grand Prix-ul Belgiei. Sperau, evident, la victoria favoritului, însă evoluția olandezului de la Red Bull a stricat orice chef de party.

Spa, etapa numărul 14 din sezon, a venit după vacanța de vară. O vacanță în care Lewis Hamilton a ținut prima pagină vreme de 2 săptămâni, cât a durat “excursia” prin Africa a multiplului campion mondial britanic. Despre Max nu s-au știut multe. Decât că a plecat în vacanță după ce în Ungaria, pe circuitul de lângă Budapesta, își demolase competiția. A luat startul de pe locul 10 în grilă, la jumătatea plutonului, și a câștigat al 8-lea Grand Prix din sezon. Pe Hungaroring! Unde, ce-i drept, a avut nevoie de 50 de tururi pentru a ajunge pe prima poziție iar diferența la final a fost de numai 8 secunde față de Lewis.

Și uite cum, în aceste ultime 2 curse disputate, Max Verstappen demonstrează că este un pilot “old school”, dar care face parte din “new generation”. Pentru că astfel de victorii consecutive, cu recuperări fabuloase, nu s-au mai întâmplat decât în epoca lui Bruce McLaren. Însă neozeelandezul , fondatorul echipei cu același nume, nu a reușit victoriile în același sezon: a câștigat ultima rundă din 1959 în Statele Unite, cu plecare de pe 10 (sic!), și apoi s-a impus în debutul sezonului 1960 cu plecare de pe 13, în Argentina – an în care a fost cel mai aproape de titlul mondial pe care și-l dorea atât de mult.

Hamilton a fost comparat cu Schumi, Hakkinen cu Lauda, însă Max ne trimite tocmai în anii ’60 cu acest tip de performanță record. Ce a reușit în Belgia, ar putea fi cu ușurință subiect de film: The Belgian Job sau, de ce nu, SPArgerea secolului!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *