EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

KIMI RAIKKONEN A FĂCUT ÎNCONJURUL LUMII. DE DOUĂ ORI!

Editorial | Antal Putinică

(din ciclul: Cine nu are bătrâni, să îi sune pe Valentino Rossi și Kimi Raikkonen) 

Raikkonen și Rossi, două personaje legendare, desprinse parcă din basmul “Tinerețe fără bătrânețe”. Doi cavaleri moderni, înaripați de cai putere, care se dezlănțuie pe circuite, substitutul modern al arenelor de turnir. Pe lângă titlurile mondiale și niscaiva recorduri, au în comun consoana dublată de la mijlocul numelor și poreclele sonore, câștigate pe merit: “Doctor” și “Iceman”. Împreună, au făcut turul lumii de mai multe ori. 

Valentino Rossi este mai mare ca Raikkonen. Și totuși, mai tânăr ca niciodată. La 41 de ani împliniți în februarie, tocmai ce ne-a confirmat că nu se poate despărți de MotoGP. Asta înseamnă că va fi în șaua unei motociclete de campionat mondial și la 42 ani. Poate chiar și la 46, de ce nu? Ca să închidă acolada deschisă, în urmă cu mai bine de 2 decenii, cu numărul sau de concurs, intrat în legendă: 46 galben. 

Cert este că “Doctorul” va fi anul viitor la start, iar pe 16 mai 2021 (țineți minte data!) are șansa de a deveni al doilea cel mai “bătrân” rider care poate câștiga o etapă de motomondial. Cu o potențială victorie, va depăși recordul lui Jack Findlay, care, în 1977 (Rossi nici nu se născuse pe atunci), pe podiumul din Salzburgring, triumfa la 42 de ani și 85 de zile. De se va întâmpla, va fi o revanșă frumoasă, un arc întins peste timp. Pentru că mă refer la același Findlay, australianul pe care Rossi, în 2018, nu l-a putut bate la capitolul pole position (în cartea recordurilor, firește) pentru că era mai tânăr cu doar 15 zile. 

Evident, avem performanțe și la 44 ani. In MotoGP, recordul absolut este al lui Fergus Anderson, care pe Montjuic în 1953, a trecut primul linia de sosire la aproape 45 ani. Dar vorbim totuși de recorduri istorice, la clasa 500 cc. În formatul MotoGP, Valentino Rossi este, incontestabil, seniorul de drept al competiției.    

Rossi nu este însă o excepție in motorsport. Așa cum am spus și în editorialul trecut, am avut la startul cursei de 24 ore de la Le Mans 2020 un gentleman driver în vârstă de aproape 75 ani. Iar în Formula 1, Kimi Raikkonen este doar la câteva zile de “venerabila” vârsta de 41 ani. 

Peste 2 weekenduri, pe Nurburgring, Raikkonen își va face cel mai frumos cadou cu ocazia zilei de naștere: va deveni pilotul cu cele mai multe starturi în Formula 1 – 323, numărate de FIA. Eu nu pot uita că a fost pe grilă și în 2001, în Malaezia. Făcuse bine calificările în ceea ce era pentru el, la momentul respectiv, doar al doilea mare premiu din carieră. Primul start a fost însă anulat atunci din cauza lui Frentzen, iar Kimi nu s-a putut pune în mișcare pentru a forma noua grilă, astfel încât nu a apărut la startul “oficial”. Și astfel, duminica trecută, recordul de 323 de prezente pe o grilă de GP în Formula 1 i-a fost șters fără îndurare din palmares.  

Noroc că Raikkonen nu este la final de carieră, pentru că atunci probabil s-ar fi iscat o discuție furtunoasă pe această temă. Dar recordul va veni, oricum. Kimi Raikkonen, poreclit și “Iceman” pentru liniștea interioară pe care o afișează permanent, mai are de disputat 7 mari premii până la finalul sezonului 2020. Un sfârșit de an care nu înseamnă neapărat și final de carieră. Eu cred că Alfa Romeo nu va rezista tentației de a-i pune alături pe Raikkonen și Schumacher (jr). – ultimul campion mondial Ferrari și viitorul purtător de steag al Scuderiei, alături, în aceeași echipă! 

Raikkonen, în ultimele 2 decenii din viață, din care a petrecut numai 18 ani prin Formula 1 (a plecat să se distreze în 2010 și 2011), a reușit performanțe uimitoare. Chiar dacă Ferrari este legată pe vecie de Michael Schumacher, Raikkonen este, totuși, ultimul campion mondial al Scuderiei. Și, spre deosebire de Schumy, el a câștigat și după ce a revenit în Formula 1, chiar din primul an: 2012.  

Kimi Raikkonen este lider și în clasamentul tururilor de GP parcurse de-a lungul carierei, unde recordman până acum 2 luni era tot Schumacher: 17119 tururi are finlandezul, față de 16825 pentru Schumy. Pe Fernando Alonso l-a bătut în ceea ce privește numărul kilometrilor de asfalt acoperiți în curse: 85242 km pentru Kimi, cu 1500 km mai mult decât Alonso. 

Va mai aduceți aminte de titlul de ziar din mai 2018: “Valentino Rossi a făcut turul lumii”? La finalul turului 15 de pe Jerez, Rossi acoperea 40.075 km (făcuți numai în curse!), ceea ce echivala cu circumferința Pământului, la Ecuator.  

În Formula 1 se vorbește momentan doar despre Lewis Hamilton. Netulburat, Kimi a cutreierat pământul în lung și’n lat. DE DOUĂ ORI.

Foto: Facebook Kimi Raikkonen

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *