EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

INDEPENDENCE DAY

Editorial | Antal Putinica

4th of July. A fost duminică. Și a fost special. Mie îmi aduce aminte de câteva lucruri, ce aparțin mai degrabă trecutului. Un bun exemplu ar fi filmul lui Tom Cruise, cu același nume și cu cel mai curajos rol al lui, cred. Deși, când spun Tom Cruise (chiar și acum, când scriu) primele roluri care îmi vin în minte sunt Maverick din Top Gun și Cole Trickle din Days of Thunder. Speaking of, am fost aproape de o furtună duminică seara, pe Sport Extra, cu tunete și fulgere. Dar am avut noroc, ne-a ocolit și astfel am avut parte de curse minunate în Nascar și Indycar. 

Revenind. 4 iulie este ziua independenței Statelor Unite. O sărbătoare cu semnificații aparte, semnificații pe care, fără să mă laud, cred că am ajuns să le cunoaștem cel puțin la fel de bine ca ei. O sărbătoare care, asemenea trecerii dintre ani, trebuie punctată corespunzător de fiecare dată. Iar pentru americani, asta înseamnă pe scurt 4 valențe atașate: distracție, bere, BBQ și artificii. În weekendul ce a trecut, am avut bonus și 2 curse spectaculoase care au strâns aproape 100.000 de mii de americani, în mare parte veniți cu întreaga familie, americani care s-au împărțit între Mid-Ohio și Road America. Au avut ce vedea. 

Într-un weekend care ne-a tras de urechi cu ale sale temperaturi de aproape 50 grade Celsius în nordul Statelor Unite (trebuie să facem ceva, altfel o să fie prea târziu), americanilor le-au fost interzise artificiile. Situația putea deveni incendiară de-a dreptul, așa cum s-a și întâmplat de altfel în nord-vestul USA și sud-vestul Canadei! Dar pentru americanii ieșiți la distracție nu a contat acest amănunt, pentru că au fost situații cu adevărat explozive pe circuitele pe care au ajuns unii dintre ei. La adăpostul arborilor din cele 2 parcuri sau pur și simplu apărați de banalele umbrele sau pălării, spectatorii au fost alături de Josef Newgarden în Indycar și Chase Elliott în Nascar – 2 americani care i-au făcut mândri cu victorii în cea mai importantă zi a anului.

Propun să ne reamintim în ordinea în care s-au întâmplat lucrurile, mai întâi etapa de Indycar. Team Penske, unul dintre favoriți pe Mid-Ohio Sports Car Course, era fără victorie în 2021 până weekendul trecut. In mod obsesiv, Josef Newgarden a fost în pole de fiecare dată în ultimele 3 curse, a condus aproape tot parcursul dar ghinionul i-a ieșit mereu în cale și a pierdut victoria pe ultimii kilometri, de parcă era blestemat. 

Nu s-a întâmplat și lângă Lexington. Newgarden a plecat din pole, a condus strategic și a câștigat în cele din urmă pentru prima oară în sezon. A fost un moment important, din mai multe puncte de vedere. În primul rând, așa cum am spus deja, a fost prima victorie Penske în an. În al doilea rând, acest triumf vine exact la 50 de ani de la prima victorie a lui Roger Penske în Indycar, cea cu Mark Donohue. Într-o duminică de vară din 1971, pe 3 iulie (tot în weekend de Independence Day!) Donohue aducea pe Pocono prima victorie pentru echipa Căpitanului. Penske a așteptat 5 ani această victorie, după înființarea echipei în 1966, team cu care a debutat în Indycar (USAC Champ Car pe atunci) abia în 1969.  

Victoria lui Mark Donohue a venit în chiar prima întrecere de pe celebrul Tricky Triangle (muncitorii încă lucrau la tri-ovalul de 2 mile și jumătate în ziua cursei) ceea ce face din Pocono, cumva, locul de naștere al celor de Penske. Donohue a plecat din pole și a condus 126 de tururi din cele 200, total cu care Pocono dorea să între în clubul select al curselor de 500 mile alături de Indianapolis. A fost scris cu această ocazie primul rând într-o filă de palmares care urma să fie completată cu al doilea paragraf 2 săptămâni mai târziu, pe Michigan. În prezent, în 2021, Team Penske se apropie de pragul a 220 de victorii în Indycar, un campionat care înflorește sub managementul companiei cu același lider. 

Weekendul de Independence Day 2021 va genera o mulțime de amintiri celor ce au fost prezenți la cursă. Unii vor retrăi emoțiile în povestirile ce vor fi spuse peste ani, alții își vor aminti cu drag de această vacanță de vară petrecută în zona parcului Elkhart Lake. Acolo, pe Road America, pentru prima oară în istoria modernă a Cup Series, Nascarul a disputat o etapă din sezonul regulat. Penske are emisari și în această competiție, așa cum are și rivalul său de o viață, Chip Ganassi. Însă Ganassi va renunța la Nascar de anul viitor, am spus asta pe un podfast al săptămânii trecute. Păcat!

Însă în 2021, Nascar înseamnă deocamdata doar Rick Hendrick. Team-ul său, Hendrick Motorsports, a spart recordul istoric de victorii în urmă cu o lună (record ce rezista de mai multe decenii) și continuă să câștige etapă după etapă. Toți cei 4 piloți ai săi s-au calificat în play-off iar Chase Elliott a câștigat din nou pe un circuit virajat. După triumful pe Circuit of the Americas, o altă premieră a intrat în palmaresul campionului en titre: Road America, acolo unde celebrul număr 9 a avut la dispoziție doar 62 de tururi pentru a ajunge de pe 34 din grilă (!), victorios la final. 

4th of July are poveștile ei. De duminica trecută, aceasta e una dintre ele.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *