EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

FĂRĂ VACANȚĂ DE SĂRBĂTORI

Foto: Facebook Ferrari F1

Editorial | Antal Putinica

23, 24, 25 … Numere magice, care capătă putere pe final de an. Crăciunul este așteptat de toată lumea, chiar și de neobosiții eroi ai Formulei 1. În timp ce noi, muritorii de rând, ne socotim banii pentru cadouri și mesele de sărbători, echipele din F1 se pregătesc pentru noul sezon. Deja, 3 dintre ele au anunțat momentele de prezentare pentru noile monoposturi.

Însă “nou” este un termen care nu reflectă pe deplin realitatea. Ferrari, prima care a făcut pasul mediatic, va veni cu o dezvoltare a modelului F1-75, care promite că va fi mai fiabilă și mai puternică. Probabil, cu cel puțin 30-35 de cai putere dispăruți pe final de 2022. Sunt sigur că va fi dragoste la prima vedere, mai ales că momentul ales pentru festivitate este de Valentine’s Day.

Aston Martin publică în special informații legate de uzina cea nouă. Apropo, fac o paranteză, ca de obicei. Vechiul sediu Jordan va fi demolat vara viitoare. Păcat, mare păcat! Odată cu headquarter-ul echipei irlandeze va fi îngropată o istorie fenomenală, începută în 1991 cu nimeni altul decât Michael Schumacher. Pe acele holuri au umblat de-a lungul timpului Damon Hill, H.H. Frentzen, Barrichello, Fisichella, Truli, Ralf Schumacher, Irvine, Heidfeld, Takuma Sato, Brundle, Alesi, Zonta și mulți alții. Însă ăsta e prețul pe care trebuie să îl plătești, odată cu trecerea timpului. Jordan, ulterior Midland, Spyker, Force India și Racing Point, este actualmente Aston Martin in F1. Iar Lawrence Stroll nu se împiedică în amintiri.

A treia echipă cu anunțul oficial de “lansare” este Alpha Tauri. Va fi mai mult o prezentare de moda, cred, și îmi bazez supoziția plecând de la locația aleasă: New York. Piloți tineri, echipă cu destule pretenții (dar nu în clasament, se pare) așa că nu am așteptări deosebite. Anunțul oficial spune că va fi doar “o schimbare la față”, un livery launch programat pe 11 februarie. Cu o linie de vestimentație pe măsură, ce va însoți monopostul 2023, denumit simplu AT04. Aștept anunțul Mercedes, ce a postat deocamdată primul engine-start al inimii W14, efectuat pe bancul de probă. 

23, 24, 25 … Revin la ideea inițială și îmi vine în minte faptul că, în sfârșit, Nyck de Vries – pilot debutant Alpha Tauri, și-a ales numărul de concurs: 21. Nu știu dacă a făcut-o special, însă este numărul anterior colegului său. Japonezul Yuki Tsunoda, “veteranul” echipei Red Bull junior, poartă 22. Măcar pe lista oficială de Grand Prix, De Vries este înaintea coechipierului său. Olandezul, care va debuta oficial full season în martie 2023, ar fi vrut numărul 17, cu care a ieșit campion acum 2 ani în Formula E. Însă numărul 17 a fost retras din F1 după moartea lui Jules Bianchi. 

Nyck de Vries ar fi putut opta pentru oricare număr folosit în testele sau cursa din 2022 (a fost cea mai folosită rezervă, ieșind cu 3 mașini diferite pe circuite – apogeul a fost atins în Italia, când a făcut testul de vineri cu Aston Martin și a concurat duminică alături de Williams!). A folosit 19 în testele cu Mercedes, 34 pentru Aston Martin și 45 pentru Williams. Toate libere pentru 2023! Însă De Vries a ales 21, fostul număr al lui Esteban Gutierrez în 2014.

Este o întreagă poveste și cu numerele de concurs, mai ales de când piloții au primit liber acum 8 ani în alegerea numărului care să îi reprezinte. Iar discuția cred că o fac în articolul viitor, sunt multe de spus. Acum, punctez doar debutanții anului viitor: De Vries așadar 21, Logan Sargeant readuce USofA în F1 pe locul 2 (număr de concurs la Williams) iar Oscar Piastri a ales pentru McLaren numărul 81. Număr extrem de rar întâlnit în F1 – practic, în afară de 6 excentrici americani înscriși în Indy 500 în anii ’50, doar Maurice Trintignant a purtat acest număr în Europa. S-a întâmplat într-o singură cursă, prin ’51, în Germania. Fapt statistic, numărul 81 nu a punctat niciodată în Formula 1. Ever!     

23, 24, 25 … 23 este numărul lui Alexander Albon, titularul de la Williams; 24 face cinste Chinei prin Zhou Guanyu, unicul debutant din sezonul recent încheiat. Iar 25 … 25 este încă liber! Număr acordat celor care intrau ultimii pe listă până în 2013 (precum Lucas Di Grassi, Jerome D’Ambrosio sau Charles Pic) 25 a ieșit ultima dată pe circuitele Marelui Circ în 2014. L-a purtat Jean-Éric Vergne în tot sezonul 2014, ultimul său an în F1. Ales poate și pentru că reprezenta data nașterii sale (25 aprilie), nu i-a adus prea mult noroc. L-a luat totuși cu el în Formula E în 2015 iar acolo a fost un adevărat porte-bonheur, JEV fiind ulterior singurul dublu campion al seriei monoposturilor electrice.    

Numerele m-au fascinat dintotdeauna și o să revin pe această temă. Acum trebuie să plec pentru că vreau să număr câte Crăciunuri, de-a lungul timpului, au beneficiat de prezența Moșului. Și cred că îmi va lua ceva timp. Sărbători Fericite!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *