EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

CLUBUL “200 MPH ÎN 6 SECUNDE”

Editorial | Antal Putinica

Liniuțele! Laitmotivul oricărui film american despre mașini și adrenalină: Fast and Furios, Gone in 60 seconds ori Need for Speed, plus toate urmăririle și întrecerile ultimilor 50 de ani de pe marele ecran. Vreți și “pac-pac”? Nici o problemă! Nu e film despre jafuri care să nu includă și o cursă stradală pe cinste. Iar aici, vreau să așez și Europa cu a sa serie “Curierul”.

Liniuțele sunt cele care ne-au înflăcărat imaginația pe când eram copii. Sunt, cel mai probabil, motivul pentru care oricine și-a dorit, la un moment dat în viață, un BMW. Așa cum și Luc Besson, în 2002, atunci când a făcut primul “Transporter”, s-a inspirat din spectaculoasa serie de advertoriale BMW, “The Hire”.

Îmi aduc aminte perfect ce reacție am avut, acum 21 de ani, când prietenul meu Axu mi le-a arătat. A fost primul meu contact cu Clive Owen, senzațional în rolul “The Driver”. Recunosc, nu am apucat să le văd inițial decât pe cele cu Mason Lee și Madonna (era perioada în care internetul nu se mișca în viteză, ca acum), însă modul în care au fost filmate cele 2 episoade, Chosen și Star, m-a făcut să iubesc necondiționat M5-ul BMW. 

Pe care am învățat să îl conduc cu adevărat “furând” de la George Grigorescu, pilot de curse și tester de ocazie într-o filmare Promotor. 

Am făcut o paranteză cam mare, recunosc. Dar nostalgia te cuprinde când te aștepți mai puțin și tot ce poți face este să te lași dus de curent și să te îngropi în noianul de amintiri. Mai ales când vine vorba despre mașini.

Clubul “200 de mile pe ora în 6 secunde” este unul aparte. O elită a elitelor din Statele Unite. Fie că vorbim despre temerari pe 2 sau 4 roti, apartenența la cursele de dragstere indică o poziție privilegiată. Nu sunt mulți cei care ajung acolo și, dintre ei, doar puțini pot parcurge 400 de metri (440 de yarzi) în 6 secunde.

Este o lume a vitezei în care nu există deosebiri pe baza de gen. Numai curajul nebun este cel care face diferența. Și talentul!

Închipuiți-vă o mână de om, de numai 1.55m înălțime și 50 de kilograme, care se strecoară printre adversari spre dragonul ei de curse. Nu are nimic în comun cu prințesa Daenerys Targaryen, nu are nume regal, o cheamă simplu Angelle Sampey. Are doar strălucirea aceea aparte, care te agață cu o întrebare fără de răspuns, dar care te sâcâie constant undeva în minte. 

O strălucire pe care și-a păstrat-o și la 50 de ani. Într-adevăr, fata cu nume de înger este o femeie în toată regula, mamă și soție, dar care își face și timp pentru a-și urma pasiunea: viteza!

Am revăzut pe youtube sprintul Angelei (se pronunță aproape că în română) din martie 2021, pe Gainesville. Îmi dă fiori de fiecare dată! La 51 de ani, Angelle a reușit cel mai bun parcurs al carierei și a bifat calificarea cu numărul 52 în Pro Stock Motorcycle. 52 de pole-uri în șaua celor mai sprintene și periculoase motociclete din lume! 3 titluri supreme și 45 de victorii, la câteva de recordul tuturor timpurilor stabilit de Andrew Hines. 

Iar azi, Angelle Sampey este femeia cu cea mai lungă carieră acoperită de victorii din întreaga lume a motorsportului.

Angelle era o simplă asistentă medicală atunci când visa la curse în viteză. Avea la cine se uita în familie, însă tatăl și-a concentrat eforturile pentru a-l scoate pe fratele ei campion la motocros. Avea și ea o motoreta de cross, pe care o modificase pentru cursele de dragstere. Cu banii strânși în fiecare lună petrecută la muncă, în tura de noapte la spital, plus ce a luat pe motocicleta copilariei, și-a îndeplinit visul: a ajuns la curse cu un motor adevărat!

A fost reperată imediat, avea talent cu carul. Și curaj cu camionul, până dincolo de limite! Au început imediat victoriile, încă din 1996, unele chiar împotriva celui care o angajase, Mr. Hiney. A preferat mereu Suzuki-ul, care trage “jos”, spre deosebire de modelele Buell, care trag “sus”. Pauza a venit târziu, în 2008, mai mult forțat. 

Motivul a fost dureros în banalitatea lui. A rămas fără bani! În ciuda faptului că devenise al doilea rider ca valoare în istoria Pro Stock Motorcycle, nu găsea sponsori. 

Oficial, în 2010, a ascuns casca într-un sertar. Și-a dat seama că viața a trecut în viteză fără a-și întemeia o familie. Sosise momentul pentru asta. S-a căsătorit și a născut o fetiță, Ava.

Iar apoi, lucrurile au devenit cu adevărat interesante. În 2015, a primit o ofertă de a înlocui un prieten accidentat. A acceptat, chiar dacă a recunoscut că nu credea că mai poate concura ca altădată. “Acum 10 ani, motocicleta era ‘my bitch’. Azi, când simt cum vântul lateral mă împinge spre parapet, nu mă gândesc decât că pot pierde atât de multe”. Și totuși, a trecut peste asta și nu a respectat cutuma colegilor bărbați: un copil te face să pierzi zecimi în curse. Din contra!

A încercat Harley-ul, pe care nu l-a înțeles. Și a revenit la prima iubire, Suzuki. O motocicletă de “doar” 1300 de cai putere, dar pe care o înțelegea perfect. Apoi, a urmat recordul stabilit pe Gainesville: 6.7 cu pragul de 200 de mile pe oră atins. 

Era în clubul celor mari!

Mică de statură dar uriașă ca valoare, Angella nu este singură în lumea dragsterelor. Recordul ei de anul trecut a căzut acum câteva zile, bătut de o altă femeie: Karen Stoffer, 45 de ani, despre care am vorbit deja în emisiunea “În Viteza” de pe Sport Extra.

Cine a sprintat prima oara cu un R1 știe cât de greu este să îți păstrezi cumpătul în acele clipe în care viața se scurge cu încetinitorul.

În lumea moto a NHRA-ului, mai sunt fete, precum Angie Smith ori Courtney Enders. Despre surorile Enders, Erica fiind cea mare și mai cunoscută (are 4 titluri mondiale în cursele pe 4 roti!), s-a făcut și un film de Hollywood. Shirley “Cha Cha” Muldowney încă este recunoscută pe stradă, la cei 81 de ani pe care îi are. 

În anii ’70-’80, “Cha Cha” era prima femeie cu licență în Top Fuel și cea care a deschis drumul titlurilor multiple, cu 3 trofee obținute din 18 victorii. Bărbații erau mult în urmă.

Ștafeta în NHRA este purtată astăzi de Brittany Force, care a devenit prima câștigătoare în Top Fuel după Muldowney și singura, deocamdată, cu pole în US Nationals. Însă nu numai familia Force este bine reprezentată în drastere, ci și familia Stewart. Leah Stewart, fostă Pruett, este soția celebrului Tony “Smoke” Stewart, pilot exploziv, proprietar de echipa și cel care a înființat anul trecut (pe pandemie!) seria vedetelor SRX, în care au fost invitate și puștoaice precum Hailie Deegan, pilot în seria camionetelor Nascar.

Lumea vitezei de pe noul continent este o lume în care bărbații sunt bărbați iar femeile sunt zeițe. Și nu doar regine, mai ales acum, când vechiul termen de Drag Queen a fost contaminat.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *