EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

CINE NU ARE BĂTRÂNI, SĂ ÎȘI CUMPERE

Editorial | Antal Putinică

Duminică, 20 septembrie, când a trecut linia de sosire la Le Mans, Dominique Bastien avea exact 74 ani și 296 zile. “Tânărul” debutant se afla la volanul unui Porsche, mai exact cel cu numărul 88. Mie mi-a părut un avertisment, cumva, că acesta e doar începutul și că va fi din nou prezent la start și în 2033 – când va împlini 88 ani! La fel ca tizul său din cetatea filmului, “DOM” este pregătit să fie “Fast and Furious”. 

Anduranța nu a fost vreodată sportul celor tineri. Să pilotezi 24 de ore cere talent, dar mai ales chibzuință. Fără experiență, fără mintea așezată a unui pilot matur, este imposibil să obții rezultate. Evident, poți lăsa o oarece impresie, însă pentru asta nu îți trebuie neapărat sânge de racer. Îți trebuie bani. Este și cazul lui Dominique Bastien. 

Acum 6-7 decenii, lucrurile erau așezate altfel. După război, cursa de 24 de ore era apanajul echipajelor mature, rodate în curse, cu oameni care aveau încredere unul în celălalt. Probabil, reminiscență a luptelor purtate în marea conflagrație mondială, în care îți incredințai viața în mâinile celui de lângă tine. Firesc, ca să concurezi într-o mașină de curse aveai nevoie și de bani, însă argumentul forte, “drive-ul”, era întrecerea. Era nevoia de a-ți măsura forțele cu adversarii, de a fi învingător. 

Îmi aduc aminte de bunul prieten al lui Enzo, Luigi Chinetti, cel care, în 1949, avea să aducă prima victorie la Le Mans pentru o mașină Ferrari. Născut în 1901, mai tânăr cu 3 ani decât Enzo (pe care avea să îl cunoască la momentul majoratului, ca mecanic la Alfa Romeo, dar asta e o altă poveste), “americanul” Luigi obținea ultima sa victorie pe Le Mans la 48 de ani neîmpliniți. Tânăr, consider. 

Tot din Statele Unite a venit secolul trecut (cum sună!) un alt italo-american, Mario Andretti. Un nume cu rezonanță în mintea oricărui pasionat de curse. Povestea lui “Piedone” este și mai interesantă. Născut în ultimii ani de viață ai defunctului Regat Italian, într-un oraș situat în Croația de astăzi, Andretti a îmbrățișat și el cetățenia americană. Însă consacrarea în cursele auto a cunoscut-o tot în Europa. Le Mans, ediția 1995, a rămas celebră prin “Courage-ul” cu care era cât pe ce să câștige, împotriva unor prototipuri “umflate” ca în concursurile de culturism.  

Și, acum, citiți cu atenție, urmează multe cifre! Andretti a ajuns pe podium la 55 ani și 110 zile , însă nu deține recordul în această privință. Cel mai vârstnic pilot ajuns pe podium (în clasa GTEAm, ce-i drept) rămâne sudafricanul Jack Gerber. În 2013, Gerber a luat startul la vârsta de 68 ani și 110 zile, fiind până ieri și veteranul de necontestat al plecării într-o cursă de 24 ore la Le Mans. Se pregătea să îi bată recordul un anume Mark Patterson, care ar fi fost cu 2 luni și jumătate “mai mare” decât Gerber, DACĂ (foarte important!) startul ar fi fost cel programat, în iunie. A fost în septembrie, când Patterson oricum era mai bătrân cu 164 de zile peste vechiul record. Ce nu știa Mark era că Dominique Bastien s-a înscris la Le Mans pe ultima sută de metri, intrând astfel în legenda curselor de anduranță. În prezent, Mark Patterson trebuie să aștepte până în 2027 o nouă șansă la record. Pentru că răbdarea este o calitate de preț. 

Urmând parcă tiparul de mai sus, Dominique Bastien nu s-a născut nici el în Statele Unite. Plecat din Franța de baștină, “DOM” a devenit cetățean american prin adopție. Cum sună reclama aceea, bine întipărită în mințile tuturor de pe pământ? America este țara în care visurile se împlinesc! “The promise land” i-a livrat lui Bastien mijloacele necesare pentru a-și transforma visul copilăriei în realitate. După mine, puțin cam târziu. Însă viața îi răsplătește pe cei care au răbdare, așa cum a spus-o chiar unul din părinții fondatori ai Americii, Benjamin Franklin: “Cel ce are răbdare, poate avea ceea ce își dorește.”    

La Le Mans, anul acesta, Dominique Bastien a avut cu 21 de ani în plus față de suma vârstelor celor 2 coechipieri ai săi. A fost chiar mai tânăr cu 3 ani decât întregul echipaj feminin de la LMP2, adunat laolaltă. Poate de aceea, în rezultatele oficiale, el apare, în glumă, ca fiind Dominica. O greșeală nevinovată, sunt sigur.  

“DOM” nu este femeie, el este doar bătrân. Însă un bătrân iute și furios, precum Dominic Torreto din blockbuster-ul american. Bastien e un dur ce nu face doar simplu act de prezență. Am aflat, cu stupoare, că a trecut de 2 ori linia de sosire pe Nurburgring, în cursa de 24 ore. Acum, a terminat și Le Mans. Penultimul, dar nu contează. Pentru că, așa cum a spus un alt bătrân, Confucius: “Nu contează cât de încet mergi, atât timp cât nu te oprești!”.

Foto: Facebook Le Mans

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *