EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

BRAZILIAN CAPOEIRA – THE MOVIE

Foto: F1 Facebook

Editorial | Antal Putinica

INTERLAGOS. Între lacuri. Între trecut și viitor, cu notă acută de prezent, Formula 1 vine pentru a 47-a oară în Brazilia. Sao Paolo se pregătea de samba, dar spectacolul avea să fie unul diferit.

VINERI, 12 noiembrie. Formatul de weekend sprint începe cu sesiunea de calificări mutată vineri, ca pe Silverstone sau Monza. Hamilton spulberă competiția încă din primul antrenament. Urma să aflăm mult mai târziu, în timpul sesiunii, că schimbase motorul. Din nou.

Hamilton este mai rapid decât Verstappen, atât de rapid încât Max nu își poate crede ochilor. Liderul vine în parcul închis și pune mâna pe mașina lui Lewis, încercând să se convingă singur. Se expune astfel unei amenzi de 50.000 EURO.

Însă nu iese fum fără foc. Ceva este diferit pe aripa spate a monopostului Mercedes. Începe o anchetă, flapsul DRS fiind cel indicat de Joe Bauer drept “smoking gun”. Testele ulterioare indică o abatere de la normele regulamentare de numai 0.2 mm. Cât grosimea celei mai fine coli de hârtie pentru imprimantă! Este așteptată decizia, o rezoluție fiind promisă până sâmbăta la prânz.

SÂMBĂTĂ, 13 noiembrie. Twitter-ul se blochează, social media este accesată ca niciodată, de parcă oferă premii gratis. Începe antrenamentul secund fără o decizie luată. Mercedes îl scoate târziu pe Hamilton pe circuit, semn de confuzie. Se termină antrenamentul și tot nu știm: este sau nu penalizat Lewis? Vine și decizia, chiar înainte de cursa de sprint: Hamilton a fost descalificat și va pleca ultimul din grilă în cursa de sprint.

Horner zâmbește, Wolff privește încruntat, Max este impasibil iar Lewis dă curs supărării pe social media, afirmând “still we rise”. Nu l-a  crezut nimeni, deși urma să aibă perfectă dreptate. Depășește ca un nebun tot ce întâlnește în față și termină sprintul scurt de sâmbăta pe locul 5. Superb! 

Se pare că 13 noiembrie nu este până la urmă cu ghinion pentru campionul en titre. Dar este data la care Toto Wolff înjură pe radio, luând personal tot ce se întâmplă în F1. Este război!

DUMINICĂ, 14 noiembrie. Hamilton are locul 10 pe grilă (sunt încă 5 locuri pierdute pentru schimbarea de motor cu combustie). Verstappen pleacă de pe locul secund, frânează târziu pe interiorul primului viraj și iese în fața lui Bottas. Victoria părea rezolvată!

Efortul de sâmbătă era însă numai uvertura unei opere ce avea să fie finalizată maiestuos de Hamilton. La jumătatea cursei este în deja în urma liderului olandez, pe care începe să îl preseze. Primul atac, în turul 48, îi poartă pe amândoi în afara circuitului. Răspunsul ferm al lui Verstappen în virajul 4 a fost cutremurul ce urma, la rândul său, să genereze alte proteste.

Hamilton nu se lasă, revine, depășește în același loc și câștigă. O victorie imposibilă, greu de crezut la început de weekend și care îi știrbește lui Verstappen și din orgoliu și din avansul în clasament. Apare un semn de întrebare: a fost sau nu o defensivă acceptabilă?

LUNI, 15 noiembrie. Mercedes cere on board-ul de pe mașina lui Max Verstappen, un eventual argument că nu s-a apărat regulamentar. Michael Masi spune că nu are acel video și aruncă vina pe FIA. Până la urmă secvența este găsită (prea târziu pentru a se găsi o explicație ușor de digerat) și toată lumea poate vedea ce s-a întâmplat. Max nu a avut nici o intenție, vizibilă, în a-l lovi pe Lewis. Wolff este de altă părere.

MARȚI, 16 noiembrie. Mercedes face apel la un drept stipulat în regulament: cere direcției de cursă să revizuiască acel incident, în baza unei probe noi. Întocmai cum a făcut-o și Red Bull după coliziunea dintre Hamilton și Verstappen de pe Silverstone, după GP-ul Marii Britanii. Fără success.

Este promis (din nou) un răspuns până joi la prânz.

JOI, 18 noiembrie. Vine prânzul, se lasă chiar seara în Qatar. Din nou toată lumea sufocă twitter-ul în așteptarea deciziei. De parcă ar putea influența rezultatul, social media se umple cu păreri “avizate”. Nu mai există tonuri de gri, ești ori împotrivă ori pentru. Una din două! Ne ducem la culcare cu același sentiment neplăcut. 

VINERI, 19 noiembrie. Ziua primului antrenament din prima zi a primului weekend de Formula 1 din Qatar. Premieră absolută, dar care nu interesează pe nimeni, se pare. Pe Losail toată lumea așteaptă în continuare concluzia: va fi sau nu penalizat Max? Există 3 scenarii mari și late: fie rămâne decizia luată în Brazilia (incident de cursă); fie Max (găsit vinovat) este penalizat retroactiv cu 5 secunde și pierde astfel locul 2 pe Interlagos și 3 puncte în duelul cu Hamilton la general; fie va fi retrogradat pe grila din Losail. Începe primul antrenament și noi încă așteptam.

Abia la momentul antrenamentului în nocturnă apare rezoluția: dreptul la recurs al celor de la Mercedes a fost respins. Firesc, cumva. Nu îmi aduc aminte când o decizie luată în weekendul de cursa a fost “întoarsă” ulterior. 

Furtună într-un pahar cu apă? Se prea poate. Sunt sigur însă că ar fi timpul să ne întoarcem pe pistă. Este, totuși, Formula 1.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *