EDITORIAL, EDITORIAL ANTAL PUTINICA

AZI LA CEC UN LEU DEPUI, MÂINE EL VA FACE PUI

Foto: Facebook Lewis Hamilton

Editorial | Antal Putinica

Lumea sportului, implicit Formula 1, este guvernată de performanțe. Am vorbit despre recorduri, ce încă se mai scriu. Apropo, Max Verstappen a obținut între timp victoria în Qatar și, odată cu ea, l-a egalat pe marele Ayrton Senna la capitolul statistic “grand chlem” totalizând 4 astfel de curse perfecte: pole, victorie, fiecare tur condus și recordul fastest-lap. La 4 s-au oprit Senna, Vettel, Mansell și Jackie Stewart. Urmează Schumi, cu ale sale 5 grand chlem-uri. Lewis Hamilton, cu 6, nu e departe. Recordul absolut e tangibil anul viitor: Jim Clark cu 8 Grand Prix-uri perfecte.

Verstappen a continuat seria succesivă în puncte pentru Red Bull, echipă care a egalat cea mai bună performanță proprie: 38 de curse consecutive cu măcar un monopost în primele 10. Și am putea discuta despre recorduri la infinit, însă astăzi vreau să schimbăm registrul. Vreau să vorbim despre bani. Sunt la modă, îi iubește toată lumea și apare, firesc, întrebarea: cine este cel mai bogat pilot de Formula 1?

Este o întrebare capcană, pentru că dorința de absolut a “armatei de tastatură” nu specifică în mod clar dacă averea trebuie să fie una dobândită din pilotaj sau moștenită. Răspunsul meu la întrebarea de mai sus ar fi unul singur: Lance Stroll, acționar (și viitor moștenitor) al imperiului Stroll, un conglomerat de business evaluat în prezent la aproape 4 miliarde de dolari. Tatăl său, Lawrence, tocmai ce a vândut chinezilor de la Geely un pachet de 35 de milioane de acțiuni minore în grupul AML și a intrat astfel în posesia unui cash de 150 milioane dolari. Lawrence Stroll rămâne acționar majoritar la Aston Martin Lagonda, cu un pachet personal de 21%, alături de prietenii săi saudiți de la fondul public de investiții PIF (16.7%) și de chinezii de la Geely (17.2%).

În cazul în care zvonul din ultimele zile se va confirma (iar eu asta cred, cu un anunț oficial ce va veni curând, probabil în lunile următoare) Lawrence Stroll se va retrage din afacerea automotive. Complet! Iar pachetul său, ce conține și team-ul de F1 AMR, va fi achiziționat de saudiți, cu ARAMCO la cârmă, pentru 2-2.5 miliarde dolari. Astfel, toată lumea va fi fericită! Mama lui Lance își va vedea copilul acasă, Lawrence Stroll va aduce bani frumoși partenerilor din grupul său de business Yew Tree și poate pleca din F1 cu fruntea sus, fără a-și concedia băiatul. Iar Lance, cu ale sale miliarde de dolari, se poate dedica altor lucruri. Tenis, spun unii, în glumă.

Însă un astfel de top nu ar fi construit pe principii corecte. Într-o cheie similară, Prințul Bira, pe numele său complet Birabongse Bhanudej Bhanubandh, a fost de departe cel mai înstărit pilot. Ever! Tânărul vlăstar din Siam (Thailanda de azi) de sânge regal ce a concurat în F1 în anii ’50 alături de Maserati, avea o avere de multe miliarde în banii actuali. 

Eu aș formula întrebarea corect: care este pilotul cu cea mai mare avere strânsă în activitatea sa din Formula 1?

În acest context, lucrurile devin mult mai clare. Nume uriașe, din trecut, abia atingeau pragul sutei de mii de dolari, cu riscuri enorme. Însă din ’50 până în prezent, trebuie să punem și inflația la socoteală. Mai ales de prin ’90!

Astfel, la momentul morții subite din 1994, Ayrton Senna lăsa o moștenire de 200 milioane de dolari. Ceea ce înseamnă undeva la 350 milioane astăzi. Mult! A fost apoi Michael Schumacher. Talent uriaș, născut într-o familie simplă cu câștiguri modeste, Schumi a bătut de-a lungul carierei toate recordurile importante ale F1. Inclusiv cel ce ținea de salariu sau venituri din publicitate. În anii săi de aur la Ferrari, lui Schumacher îi intrau în cont peste 80 milioane dolari pe sezon. Este primul care a luat un salariu de 10 milioane pe an în F1 și tot primul care a strâns peste 500 milioane în bunuri și conturi. În momentul în care s-a întâmplat tragicul accident de ski, averea sa era estimată la aproape 600 milioane dolari.

Iar banii continuă să curgă înspre familia Schumacher. Mai în glumă mai în serios, în 2023 Schumi rămâne cumva unul dintre piloții cel mai bine plătiți: 50 milioane dolari din venituri conexe F1.

Lewis Hamilton are o avere estimată la pragul a 300 milioane dolari. Presa britanică plusează și spune că total de 300 milioane este, de fapt, de lire, ceea ce echivalează cu 470 milioane de dolari. Adevărul nu o să îl știm niciodată, având în vedere că sportivii de top au acum companii care se ocupă de finanțele lor și, de multe ori, parte din bani ajung în zone dubioase sau sportivul alege rezidența într-un stat cu taxe foarte mici. Hamilton a fost prins în scandalul avionului neplătit, înregistrat pe Isle of Man (care ba era al lui, ba al unui prieten) și a apărut și în ancheta “Panama Papers”. Cert este că, luând în calcul și noul contract cu Mercedes AMG F1, Hamilton îl va prinde și poate chiar depăși ca avere pe Schumi. Iar odată cu asta, va cădea încă un record.

Ce recorduri ar mai fi de bătut? Două, extrem de valoroase. Un salariu de 100 milioane dolari pe sezon și, cu siguranță cel mai râvnit titlu din istorie: primul pilot miliardar din Formula 1!

Max Verstappen este pe cale să le bată pe amândouă. A depășit deja ca titluri mondiale și avere un veteran precum Fernando Alonso iar acum țintește spre Hamilton. Acest Grand Prix al dolarilor își va găsi un câștigător cât de curând. Trebuie să avem răbdare 2-3 ani.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *