Editorial, Editorial Antal Putinica

ALPINE CLIMATE

Foto: Facebook Alpine F1 Team

Editorial | Antal Putinica

Sincer, nu știu exact de unde a pornit istoria acestui nume ALPINE, brand al grupului Renault de mult timp. Probabil, la începuturi de ani ’50, atunci când s-a înființat compania, a vrut să se raporteze cumva la highlife-ul și exclusivitatea resorturilor de ski din Alpi. Pentru că acolo s-a vehiculat pentru prima oară acest termen, nume pe care și l-au asumat membrii unui grup extrem de select din societatea de început de secol 20.

Așa a apărut de altfel și calificativul de climat alpin. Este ceea ce se întâlnește în Alpi, acolo unde nu mai cresc arbori. Este un climat aspru, bătut adesea de vânt. Vântul schimbării, în cazul de față.

Alpine a fost introdus în F1 de Renault în 2021, în locul brandului general sub care evoluase până atunci. În 35 de starturi de Grand Prix, a avut aceeași formulă: Fernando Alonso și Esteban Ocon. Un team mic cu ambiții mari, solitar în Formula 1 comparativ cu uriașii care își permit și echipe satelit. Și totuși, un team cu performanțe: prima victorie a venit devreme, în a 11-a etapă, pe Hungaroring anul trecut, cu Esteban Ocon la prima victorie din carieră.

Totul părea că merge ca uns. Ocon a primi un contract pe 3 ani, Alonso speranțe că în 2 ani devine cel mai experimentat pilot din F1 ca număr de starturi și kilometri acoperiți. Nimic nu a lăsat să se întrevadă catastrofa.

Însă climatul ALPINE se pare că nu este unul căutat, cel puțin în Formula 1. Din contra. Alonso, dublul campion mondial, a decis să plece din cadrul acestei echipe. Pentru unii cam brusc, pentru cei ce știau deja că vorbea cu Lawrence Stroll încă de anul trecut, mutarea sa la Aston Martin nu a fost chiar surprinzătoare. Alonso a vrut un contract pe minim 2 ani iar Alpine nu dorea mai mult de 2023 din partea dublului campion mondial. Doar îl aveau pe “diamantul” Piastri pe banca de rezerve.

Și Alonso a plecat în locul lui Vettel, având promisiuni ferme de performanță și venituri. Mai ales venituri! Pentru că un Fernando Alonso în echipă nu este deloc ieftin. Iar ALPINE a răsuflat ușurată. Îl putea anunța acum pe Oscar Piastri în echipă, chiar mai devreme decât anticipa. Era însă liniștea dinaintea furtunii.

Oscar Piastri a spus sec că nu continuă cu ALPINE, cu care avea contract semnat până la 31 iulie 2022. 

Piastri devine astfel primul tânăr pilot care refuză o echipă de F1, de când îmi aduc eu aminte. Alții trudesc o viață și nu au șansa aceasta. Tocmai de aceea, când apare, fiecare înhață imediat oportunitatea, chiar dacă asta înseamnă un eventual loc perdant la ultima clasată, de exemplu.

Oscar Piastri a spus însă nu. Întregul “duel” s-a dus cu arme moderne: ALPINE a comunicat prin canalele proprii că australianul va fi coechipier cu Ocon în 2023, la care Piastri a răspuns pe twitter că anunțul s-a făcut fără acordul său și că nu va continua să colaboreze cu ALPINE/RENAULT.

Oscar Piastri a devenit pilot pe filiera Renault în 2022. A câștigat într-o succesiune rapidă titlurile în F3 și F2 și s-a copt, la doar 20 de ani, pentru Marele Circ. Numai că locurile erau deja blocate la ALPINE pentru următorii 2 ani. Brandul francez părea dispus să îl lase pe Piastri să ia startul cu o altă echipă, în caz că era nevoie de un înlocuitor. Dar ceva era totuși putred.

Oscar Piastri ar fi trebuit să iasă pe circuit în antrenamentul liber din deschiderea weekendului de Grand Prix din Franța. Nu s-a întâmplat, iar acesta a fost primul semnal. Pe 30 iulie, Otmar Szafnauer declara că este pregătită ieșirea lui Piastri pe Spa ori Monza, după vacanța de vară. Însă la câteva zile a venit și răspunsul lui Piastri: plec de la ALPINE.

Climatul din cadrul team-ului ALPINE este la fel de greu de suportat precum a fost și cel de la Renault. Cine își mai aduce aminte, poate compara plecările “abrupte” ale lui Carlos Sainz sau Daniel Ricciardo din cadrul echipei franceze cu ceea ce se întâmplă în momentul de față. Ceva nu este în regulă.

Bun, Oscar Piastri este manageriat de Mark Webber, care la rândul său este consiliat de Flavio Briatore. Un Don Flavio care nu a uitat cum a fost “scuipat” de Renault după 2 titluri mondiale. Ce-i drept, la scandalul din Singapore 2008, Briatore a avut partea lui de vină, nimic de spus. La fel și Alonso. Și mă întreb: dacă toată schema a fost pusă la cale de Flavio Briatore, drept răzbunare?

Nu o putea duce la capăt decât cu sprijinul piloților. Alonso se duce la mai bine, Piastri probabil că se duce la excepțional. Drumul său în 2023 ar trebui să fie alături de McLaren și Zak Brown. Un Zak Brown care a fost de acord să îi plătească lui Daniel Ricciardo aproape 20 milioane de dolari pentru terminarea prematură a contractului și care a semnat cu Piastri un acord prin care se obligă să acopere eventualele daune în cazul unui proces cu ALPINE.

Însă CRB (Contract Recognition Board), organism al FIA care se ocupă strict cu acest tip de probleme, a declarat valabile ambele contracte ale lui Oscar Piastri. AMBELE! Astfel, FIA a pasat discret pisica în grădinile ALPINE și McLaren.

Dar asta nu e tot. Simt că undeva, în adâncuri, este ceva fundamental greșit în modul de lucru al francezilor. Și asta pentru că avem testul de control, din afara structurii. Când Alex Albon a fost căutat pentru a veni alături de ALPINE în 2023, thailandezul a raspus simplu: “Nu, mulțumesc! Rămân alături de Williams”.

Curios, Williams nu mai este cine știe ce echipă în F1. Iar Albon este al treilea pilot care refuză, la foc automat, ALPINE. Să fie oare de vină combinația de culori roz-bleu?! 

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *